Friday 10 January 2014

Bantu Mangsa Banjir – Najib Datang Ke Kemaman Esok Kotakan Janji...


Daripada teganuku

CHUKAI (10 Januari 2014) - Adalah sesuatu yang dikesalkan apabila ada pihak terus menerus mempolitikkan bantuan banjir kepada mangsa, khususnya di Kemaman.

Walaupun pihak berkenaan membuat pelbagai tuduhan kononnya kerajaan lambat membantu mangsa banjir di negeri ini, namun kerajaan tetap berusaha untuk memberikan khidmat dan bantuan sebaik mungkin.

Ini terbukti apabila sebanyak 43 kontena membawa barangan untuk mangsa banjir di daerah Kemaman dijadual tiba dalam tempoh empat hari sehingga esok, sebelum program dirasmikan pada Ahad ini (12Januari 2014).

Setakat 8 pagi semalam, 22 kontena membawa barangan keperluan rumah iaitu tilam, bantal dan set dapur tiba, kata Penyelaras dan Pegawai Khas Menteri Besar, Ahmad Fikri Ibrahim.

Kesemua barangan itu disimpan di Dewan Datuk Seri Amar di Chukai, sebelum pelancaran program yang dijangka dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Ahad.

Hari ini sebanyak 15 kontena membawa barangan elektrik iaitu televisyen dan peti sejuk dijadual tiba.

Ahmad Fikri, kesemua barangan terbabit akan diagih secara berperingkat kepada kira-kira 14,000 keluarga yang terjejas banjir di daerah ini

Agihan barangan ini dijangka selesai pada Mac.


Menyedihkan ialah apabila bukan sekadar membuat tuduhan, sebaliknya ada pihak menabur fitnah terhadap Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said kononnya beliau mengsonglap wang bantuan banjir.

Bantuan berkenaan dikatakan diserahkan oleh Sultan Terengganu kepada beliau untuk diagih-agihkan kepada rakyat.

Berikutan itu kelmarin, Menteri Besar menafikannya dan menyatakan kekecewaan beliau dengan fitnah yang disebarkan melalui laman Facebook sejak Isnin lalu.

Bercakap kepada pemberita di selepas Mesyuarat Exco pada Rabu (8 Januari 2014), Menteri Besar menyifatkan kenyataan melalui Facebook oleh pihak tertentu itu sangat tidak munasabah.

Beliau mempersoalkan motif mereka yang melemparkan fitnah terhadapnya sedangkan ketika Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin membuat lawatan ke dua pusat penempatan banjir di Kemaman baru-baru ini, beliau turut mengiringi Baginda.

Lebih dikesali ialah susulan kenyataan tidak berasas itu, ramai pengguna Facebook memberi komen negatif dan melemparkan pelbagai tuduhan tidak wajar kepada beliau.


Hakikat sebenar ialah, selain bantuan yang diserahkan sendiri oleh Sultan Mizan kepada rakyat yang dilanda musibah berkenaan baru-baru ini, kerajaan negeri dan kerajaan Pusat turut memperuntukkan bantuan berkenaan.

Penyerahan terpaksa mengambil masa sedikit kerana perlu membuat siasatan dan bancian terperinci bagi menjamin penerima adalah benar-benar mereka yang tejejas atau menjadi mangsa kepada banjir baru-baru ini.

Berikutan itu, program penyampaian bantuan banjir berupa televisyen, peti sejuk, dapur, tilam dan bantal di Kemaman akan diagih secara berperingkat mulai Ahad ini.

Dijangka 14,000 keluarga di sekitar Kemaman akan menerima bantuan selain Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) akan turut mengagih kira-kira 30,000 unit televisyen kepada setiap keluarga termasuk di beberapa negeri lain.

Mangsa banjir di Kemaman akan turut menerima wang tunai RM500 daripada kerajaan pusat dan bantuan antara RM500 dan RM1,500 daripada kerajaan negeri.

Pada 18 Disember lalu, Ahmad Said mengumumkan, Kerajaan Terengganu bersetuju mengagihkan bantuan RM1,500 bagi setiap rumah mangsa yang tenggelam dan rosak teruk akibat bencana banjir baru-baru ini. 

Menteri Besar itu berkata kerajaan negerimenganggarkan sebanyak 10,000 buah rumah di seluruh Terengganu telahditenggelami air, bermakna bantuan melibatkan peruntukan RM15 juta.

"Di daerah Kemaman sahaja misalnya dianggarkan 8,000 buah yang terlibat dengan banjir. Jadi kami anggarkan ia melibatkan peruntukan keseluruhan kira-kira RM15 juta…sebanyak RM500 pula akan diagihkan kepada setiap keluarga yang dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan berdaftar semasa banjir melanda negeri itu bermula 2 Dis lepas,” katanya.

Menurutnya mangsa banjir juga turut menerima bantuan daripada kerajaan pusatmasing-masing RM500 bagi setiap keluarga. Bantuan akan diberi berdasarkan kepada senarai mangsa banjir yang diperoleh dari pusat-pusat pemindahan.

Senarai itu akan disemak semula dengan pengesahan pegawai daerah. Selain itu kerajaan juga bersetuju untuk mengagihkan bantuan pakaian sekolah sebanyak RM100 bagi seorang murid atau maksimum RM300 bagi keluarga yang mempunyai anak yang bersekolah melebihi seorang.

"Kami bagi bantuan ini bagi meringankan sedikit beban mangsa kerana banjir yang berlaku baru-baru ini menjejaskan pendapatan mereka apabila harta benda musnah sama sekali," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual menghadiri program penyampaian bantuan lusa (Ahad) dengan Kelab Putera 1Malaysia dijangka akan menyampaikan bantuan kepada mangsa yang rumah mereka tenggelam dan mengalami kerosakan harta benda.

Menteri Besar menjelaskan, setiap keluarga akan turut menerima sebuah televisyen LED bersaiz 32 inci sumbangan SKMM yang akan disampaikan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Sementara Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani semalam turut mengumumkan, ia menyediakan RM10 juta sebagai bantuan ihsan kepada petani, penternak dan pengusaha industri asas tani yang terjejas dalam bencana banjir.

Bantuan ihsan tersebut hanya akan diberikan kepada petani, penternak atau pengusaha yang telah melapor dan disahkan melalui bancian oleh pihak kementerian di mana permohonan baharu tidak akan diterima. 

Mangsa akan menerima bantuan berdasarkan kriteria yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN). Sebagai contoh, penternak kerbau akan menerima RM700 untuk setiap ekor ternakan tetapi bantuan maksimum adalah untuk 10 ekor kerbau.

Sementara pengusaha buah-buahan yang terjejas akibat banjir pula menerima bantuan RM1,000 untuk satu hektar kawasan, had minimum bantuan ialah RM500 dan maksimumnya ialah RM1,000.

Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mangsa dari empat negeri iaitu Johor, Kelantan, Pahang dan Terengganu akan menerima bantuan berjumlah RM8.5 juta di mana bayaran akan diterima dalam tempoh dua minggu.

Anggaran kerugian di empat negeri di Semenanjung adalah RM46 juta dengan Pahang mencatatkan jumlah kerugian terbesar iaitu RM25 juta diikuti Johor sebanyak RM10.7 juta, Terengganu RM8.5 juta dan Kelantan sebanyak RM1.6 juta.

Menurut Menteri berkenaan, bancian terperinci bagaimanapun masih dijalankan di Johor dan Terengganu.

Jumlah mangsa yang dikenal pasti di empat negeri ini ialah 4,632 orang dengan Pahang mencatatkan 2,499 orang diikuti Terengganu sebanyak 1,589 mangsa, Johor (306) dan Kelantan (238).

Secara keseluruhannya di empat negeri Semenanjung, subsektor perikanan atau akuakultur mengalami kerugian paling besar iaitu sebanyak RM21.57 juta.

Ini diikuti subsektor tanaman sebanyak RM17.27 juta, subsektor ternakan sebanyak RM5.86 juta dan subsektor industri asas tani berjumlah RM1.36 juta.

Peruntukan turut disediakan untuk membantu mangsa dari Sarawak yang mana kementerian itu belum menerima maklumat lengkap mengenai jumlah petani yang terjejas.

Kita berharap mengsa banjir khususnya yang terjejas teruk di Terengganu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah dan bukan mendengar khabar angin atau laman sosial yang sengaja mahu mengeruhkan keadaan.

Kerajaan tidak pernah mengabaikan rakyat yang dilanda musibah sebaliknya mereka perlulah bersabar kerana kajian dan perincian bantuan perlu dibuat dengan teliti.

Ia bagi menjamin penerima yang benar-benar terjejas sahaja disalurkan bantuan disamping mengelakkan pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan daripada bantuan banjir yang disediakan kerajaan.

Nota - Sebahagian bahan ini sudah disiarkan pada BICARA TERENGGANUKITA, Trg FM, 9 Ja

No comments:

Post a Comment