Monday 4 June 2018

'Jambatan' Mungkin Tidak Perlu DiBina, Raja Bahrin Tersungkur?


Apa akan jadi jika ‘jambatan’ Kerajaan Negeri Terengganu pimpinan PAS dan Kerajaan Pusat tidak akan pernah terbina?

Apakah pemimpin Pakatan Terengganu akan kecewa, apa lagi yang ‘gila-gila melobi’ untuk menjadi ‘jambatan’ itu?

Sudah pasti ‘jambatan yang mahu dibina itu’ perlu ada persetujuan Kerajaan Pusat, Kerajaan Negeri dan satu lagi institusi penting yang tidak boleh diipandang sebelah mata  iaitu ISTANA.

Ini bermakna, ‘jika ‘jambatan’ itu mahu dibina, walaupun istana tidak campur tangan, individu yang mahu dilantik sebagai ‘jambatan’ itu perlu mendapat restu istana untuk pentadbiran yang licin dan bersefahaman.

Mentelaah pertemuan antara Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Perdana Menteri kelmarin, pastinya meresahkan pemimpin PH Terengganu yang mengharapkan mereka dijadikan ‘jambatan’ antara negeri berkenaan dan Putrajaya.


Hasrat Pengerusi AMANAH Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad  yang begitu kuat melobi untuk menjadi ‘jambatan’, antara kerajaan PAS Terengganu dan Putrajaya, khususnya dalam konteks pembangunan negeri itu, kini mungkin tergugat.

Penerimaan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap perimintaan untuk bertemu beliau oleh pemimpin PAS Terengganu menggambarkan kerajaan PH amat bersikap terbuka.

Ini kerana sejauh ini belum ada pertemuan Perdana Menteri dengan Menteri Besar lain, kecuali kunjungan hormat Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abang Johari Openg minggu lalu.

Raja Bahrin tentu tertanya-tanya apakah masih ada peluang untuknya dilantik sebagai wakil Putrajaya, termasuk Menteri dalam urusan pembangunan dan membina semula Terengganu.

Yang pasti Dr Mahathir memberikan ruang untuk berbincang banyak perkara dalam konteks memperkukuh hubungan kerajaan negeri dengan kerajaan Persekutuan.


Hasrat  dan bayangan impak positif itu dilihat akan mampu memperkukuh hubungan Kuala Terengganu dengan  Putrajaya yang berbeza pendekatan politik  selepas Pilihan Raya Umum Ke-14.

“Apa yang penting perbincangan keperluan untuk memperkukuhkan hubungan antara negeri dan Pusat mendapat respons positif daripada Perdana Menteri,” katanya.


Pertemuan yang berlangsung di Yayasan Kepimpinan Perdana itu turut dihadiri Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan tokoh veteran parti itu, Datuk Mustafa Ali.

Walaupun ia pertemuan tidak rasmi dan tiada agenda khusus dibincangkan namun sedikit sebanyak, sudah ada persefahaman tertentu antara kerajaan negeri PAS dan Putrajaya yang dipimpin PH.

Jika hasil pertemuan yang impaknya dilihat positif, pasrtinya ia suatu cabaran besar bukan sahaja kepada hasrat Raja Bahrin tetapi juga Pengerusi PPBM, Datuk Razali Idris yang baru-baru ini dilaporkan oleh media, turut berhasrat menjadi ‘jambatan’.

Apakah jambatan itu tidak akan pernah terbina hasil kunjungan Menteri Besar Terengganu ini?

Apakah kerajaan PAS Terengganu memerlukan Raja Bahrin dan Razali bagi tujuan ini sedangkan hubungan boleh dibuat secara terus?

Usaha untuk menjadi ‘jambatan’ dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan lobi Raja Bahrin dapat dilihat dengan jelas apabila beliau ‘berani untuk menunjukkan muka kepada Menteri Besar Terengganu barubaru ini.

Beliau sevara terbuka menyatakan hasratnya untuk jadi ‘jambatan’ itu.

Pemimpin AMANAH dan pemimpin parti  itu sebelum PRU14 dilabelkan sebagai ‘pengkhianat’ dan kehadirannya pada PRU14 ditolak mentah-mentah oleh pengundi yang memberikan kemenangan kepada PAS.

Raja Bahrin menggunakan Pemuda Pakatan Harapan (Ketuanya adalah daripada AMANAH) untuk melobi, termasuk menganggotai Kabinet, Malah  turut menggunakan Dewan Perniagaan Cina Terengganu bagi tujuan itu.

Sebagai rekod, AMANAH mendapat ‘telur’ di semua tiga kerusi Parlimen dan 12 DUN yang ditandinginya walaupun mengatakan begitu positif mulanya, sekurang-kurangnya di kerusi Parlimen Kuala Terengganu yang disertai Raja Bahrin sendiri.

Pada ketika Raja Bahrin dan beberapa pihak di Terengganu melihat PAS Terengganu akan berada dalam keadaan sukar untuk rapat dengan Putrajaya, jalan yang dirintis oleh Dr Ahmad Samsuri jangan terlalu jauh perbezaannya.

Beliau sedar bahawa biarpun keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 agak unik apabila pentadbiran negara bertukar daripada Barisan Nasional (BN) kepada Pakatan Harapan, selain ada negeri diperintah PAS dan BN, soal hubungan negeri dan Pusat harus diperkukuhkan.

Baginya apa yang penting hubungan kerajaan negeri dan Persekutuan harus terjalin erat demi kebajikan dan kesejahteraan masyarakat Malaysia.

Mengenai soal tuntutan royalti minyak Dr Ahmad Samsuri apabila ditanya apakah beliau turut timbulkan dalam pertemuan itu, enggan mengulas mengenainya dengan menyifat pertemuan dengan Perdana Menteri adalah di atas kapasiti peribadi.

Malah menurutnya selepas ini ada lagi pertemuan dan pada 7 Jun nanti iaitu satu Mesyuarat Majlis Kewangan yang akan dipengerusikan oleh Perdana Menteri dan dihadiri semua menteri besar.

No comments:

Post a Comment