Friday 14 September 2018

KERAJAAN PAS TERENGGANU TIDAK MAMPU BAYAR GAJI PENJAWAT AWAM?


Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak mempunyai sebarang jawatan dalam kerajaan Terengganu tetapi beliau yang bercakap mengenai isu pembayaran royalti petroleum oleh kerajaan Pusat. 

Kenapa hari ini tiba-tiba Hadi bercakap sedemikian? Sedangkan Menteri Besarnya sendiri seperti nampak putus asa?

Apa yang sedang berlaku di Terengganu, khususnya kerajaan negeri yang
ditadbir oleh PAS sejak memenanginya daripada Barisan Nasional pada PRU ke-14 lalu?

Benarkah jika royalti tidak diterima bulan ini  akan mendatangkan masalah kepada perbendaharaan negeri Terengganu yang kini kering kontang?

Hadi tiada lagi tempat bergantung seperti sebelum ini di mana bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sedia membantu ‘at any cost’.

Malah, diberitahu, sekiranya wang royalti sekurang-kurangnya RM400 juta tidak dibayar pertengahan bulan ini (September 2018), kerajaan negeri mungkin tidak boleh bayar gaji kakitangan pentadbiran negeri akhir bulan ini atau akhir Oktober 2018.

Sudah tersebar luas, wang jabatan-jabatan kerajaan negeri kini kering kontang sehinggakan tuntutan sebanyak RM50 oleh kakitangan jabatan tertentu di Terengganu pun tidak mampu dilunaskan.

Petty cash di jabatan-jabatan penting kerajaan negeri tertentu kini kering. 

Tiada dana masuk untuk jabatan-jabatan. Kerajaan Negeri terpaksa mendahulukan yang benar-benar perlu untuk menjaga ‘air muka kerajaan PAS ketika ini’.

Mereka bimbang rakyat akan bangkit mempersoalkan keupayaan kerajaan negeri mentadbir yang selama ini memberitahu rakyat mereka mampu mencari wang sendiri. 

Beberapa pemimpin mereka mendabik dada sebeum ini mengatakan tidak perlu mengharapkan kerajaan Pusat.

Untuk rekod Menteri besar Terengganu sekarang ialah Dr Ahmad Samsuri Mokhtar yang juga bekas setiausaha politik Abdul Hadi. 


Isu royalti minyak banyak diperkatakan oleh pembangkang ketika BN menjadi kerajaan sehingga 9 Mei lalu dan dituntut oleh Kelantan dan Terengganu.

Hadi hari ini begitu yakin apabila berkata Kerajaan Terengganu akan menerima royalti petroleum sebanyak lima peratus daripada Putrajaya dan keputusan berkenaan disampaikan kepada pihaknya baru-baru ini.

"Kita dimaklumkan dia (Pusat) akan bagi ikut perjanjian asal iaitu 5 peratus, dan sudah ada keputusan kabinet mengenainya," kata Hadi hari ini.

Beliau yang juga anggota parlimen Marang ditemui selepas merasmikan konvensyen Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) di Gong Badak, Kuala Terengganu.


"Dan saya percaya perdana menteri akan menunaikan janji dia," katanya.

Pengumuman oleh Hadi itu mungkin melegakan pemimpin kerajaan PAS Terengganu tetapi apakah pula keputusan Putrajaya yang dibebani dengan berbagai usaha membayar hutang negara dan membiayai pentadbiran pembangunan negara ketika ini?

Apapun, daripada kedudukan ini yang terserlah ialah, pentadbiran baru tidak mampu mencari sumber pendapatan baharu ketika ini apabila tidak mengumumkan rancangan mencari sumber baharu yang boleh dijanakan untuk membiayai pembangunan negeri.

Soal penting ialah, apakah akan jadi jika gaji dan tuntutan kakitangan kerajaan negeri sendiri tidak boleh dibayar sepenuhnya akhir bulan ini?

No comments:

Post a Comment