Thursday 30 March 2017

Dalam Hal Islam Pun, UMNO Tidak Mampu – PAS Terengganu


PAS Terengganu menganggap UMNO tidak mampu menguasai rakan mereka dalam BN dalam hal agama Islam sendiri.

Berikutan itu PAS mendakwa hanya mereka sahaja yang komitmennya sangat tinggi dan boleh diharap dalam perjuangan memartabatkan Islam di Malaysia.

Pesuruhjaya PAS negeri, Satiful Bahri Mamat berkata amat nyata UMNO takut kepada parti komponen Barisan Nasional (BN), termasuk MCA.

“Kalau kita tengok, BN macam takut pada MCA dan parti komponen lain. BN pun flip flop (berdolak dalik)... sekali nak angkat, sekali tak jadi.

“Kita harap, ahli parlimen Islam yang lain termasuk yang bukan Islam itu sendiri, menyokong pindaan ini kerana ia berkait dengan mahkamah syariah, tak berkait pun dengan orang bukan Islam.

Jadi, sepatutnya mereka beri ruang dan sokongan supaya RUU355 ini dibentangkan,” katanya.

Ketika ditanya usaha BN sebelum ini yang ingin membentangkan RUU355 itu sebagai tanda sokongan PM, beliau bagaimanapun mempersoalkan kenapa ia tidak diteruskan.

Beliau menyatakannya selepas Sidang DUN Terengganu di Kuala Terengganu berhenti rehat semalam,

Ketua Penerangan PAS Terengganu, Mohd Nor Hamzah pula kelmarin berkata PAS menerima pelawaan Umno-BN dalam isu pindaan RUU355 ini bukan kerana mereka dikenali sebagai kumpulan yang boleh dipercayai.

Namun PAS menerimanya diatas sebab DAP dan sekutunya telah jelas menolak, manakala Umno-BN belum menolaknya walaupun diragui akan menolak.

“Oleh itu langkah PAS adalah tepat kerana Umno-BN ketika itu adalah sedikit lebih baik daripada DAP,” katanya dalam kenyataan hari ini.


Berikutan itu beliau menyeru agar kita semua tetap istiqamah di jalan Islam ini.

Biarpun kita bukan sebagai watak utama penjulang syariat Allah tetapi sekurang-kurangnya tidak menjadi watak utama penentang syariat Allah, Katanya.

Lantas beliau mengajak ahli  Umno dan pencinta Islam agar leh melihat dengan jelas betapa dhaifnya Umno sehingga tidak mampu menguasai rakan mereka dalam BN dalam hal agama Islam sendiri.

“Rakyat Islam kini melihat hanya PAS sahaja yang komitmennya sangat tinggi dan boleh diharap dalam perjuangan memartabatkan Islam di Malaysia,” katanya.

Baca seterusnya kenyataan Mohd Nor:

PAS Tetap Istiqamah Perjuangkan Islam
  
Bismillah


Semalam negara dikejutkan dengan berita berkaitan cadangan pindaan RUU355 yang telah dibawakan oleh Presiden PAS ke Parlimen, telah diputuskan oleh Umno-BN untuk tidak akan membantu PAS membawanya. Sudah ribut di seluruh negara dengan kejian, makian dan sindiran golongan-golongan yang sememangnya membenci PAS diatas berita ini, walaupun tersangat jelas apa yang cuba PAS bawakan ini adalah demi kebaikan Islam.

Sebagai seorang muslim yang dibesarkan dalam persekitaran Islam yang sering dicabar dan dikaderkan bagi menghadapinya, kami sangat suka melihat hal ini dari sudut pandangan positif. Keadaan ini sebenarnya telah dijangka oleh PAS dan insyaAllah Islam tetap menang. Kami kongsikan pandangan kami dalam isu ini.

1-Dengan penolakan Umno-BN dalam membantu PAS membawa isu pindaan RUU355 ini, jelas kepada semua manusia yang waras bahawa tiada hubungan antara PAS dan Umno-BN sebagaimana UG yang diratib saban waktu oleh pembenci-pembenci PAS.

2-PAS masih mempunyai peluang dengan kebenaran Speaker untuk membawa cadangan pindaan ini kerana bukannya usul ini ditolak, tetapi tidak dibantu oleh pihak lain. Jika dengan izin Allah ianya diluluskan, kejayaan ini akan lebih manis dan bermakna kerana PAS sendiri yang memajukannya tanpa bantuan besar pihak lain.

3-PAS kini tidak perlu mengharapkan orang lain kecuali berharap sepenuhnya kepada Allah bagi membantu agamaNya. Ini menguatkan lagi kebergantungan kita kepada Allah kerana kejayaan Islam bukan kerana jumlah yang ramai tetapi kerana ketaqwaan kita. Sebagaimana bencinya rasulullah saw kepada golongan yang berbangga dengan jumlah yang ramai dalam Perang Hunain, sedangkan kemenangan itu datangnya dari Allah.

4-Tipu daya didalam politik ini akan terkena kepada sesiapa juga walaupun kepada pejuang-pejuang Islam. Ujian ini akan mematangkan kita dan menjadi tapisan kepada jemaah.

5- Ahli Umno dan pencinta Islam boleh melihat dengan jelas betapa dhaifnya Umno sehingga tidak mampu menguasai rakan mereka dalam BN dalam hal agama Islam sendiri. Rakyat Islam kini melihat hanya PAS sahaja yang komitmennya sangat tinggi dan boleh diharap dalam perjuangan memartabatkan Islam di Malaysia.

6-PAS menerima pelawaan Umno-BN dalam isu pindaan RUU355 ini bukan kerana mereka dikenali sebagai kumpulan yang boleh dipercayai, tetapi PAS menerimanya diatas sebab DAP dan sekutunya telah jelas menolak, manakala Umno-BN belum menolaknya walaupun diragui akan menolak. Oleh itu langkah PAS adalah tepat kerana Umno-BN ketika itu adalah sedikit lebih baik daripada DAP.

Saya menyeru agar kita semua tetap istiqamah di jalan Islam ini. Biarpun kita bukan sebagai watak utama penjulang syariat Allah tetapi sekurang-kurangnya tidak menjadi watak utama penentang syariat Allah.

Kita sedang bergerak ke akhirat. Julanglah Islam walau di mana kita berada. PAS tetap istiqamah dalam jatuh bangun PAS untuk menegakkan syariat Allah. Kita akan menuai hasil usaha kita bagi membantu agama Allah tanpa ditanya adakah kita menang atau kalah.

Jika benar pindaan RUU355 ini ditolak suatu hari nanti, maka pastikan mereka yang menolaknya tidak akan mendapat sehelaipun undi kita.

Ayuh kita teruskan perjalanan demi kerana Allah, kesampingkan kekecewaan, berusaha, berdoa dan bertawakkal, insyaAllah diberikan kejayaan oleh Allah.

YB Mohd Nor Hamzah
Ketua Penerangan PAS Terengganu
(2 Rejab 1438 bersamaan 30 Mac 2017)

No comments:

Post a Comment