Tuesday 27 December 2016

Pakej Umrah Gagal - Kenapa Hanya YBNT, Tidak JPNT, Pengarah DiSiasat?

Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu adalah penaja bersama YBNT.
Isu kegagalan sebuah pertubuhan kerajaan (NGO) Terengganu, Yayasan Bakti Negara Terengganu (YBNT) membuka mata dan menimbulkan banyak persoalan, apalagi Kerajaan Negeri pernah menolak untuk bekerjasama dengannnya.

Namun, bagaimana pula dengan Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) yang bekerjasama menajanya, malah turut berkempen guru-guru agar menyertai pakej umarah tajaan YBKT?

Apakah mereka ‘bebas daripada siasatan dan tindakan’ pada ketika ramai guru yang teraninaya akibat kerjasama itu?

Aneh juga kini apabila Facebook YBNT sudah dipadamkan di mana maklumat serta gambar yang dipaparkan mengenai kegiatannya selama ini dipadamkan.

Diviralkan melalui Whatsapp beberapa hari kebelakangan ini bahawa satu laporan polis dibuat di Balai Polis Jertah pada 29 Ogos lalu oleh seorang penadu, Roslen Bt Khalis, Pengurus Syarikat Interleisure Sdn Bhd di Kuala Lumpur bahawa:

“Pada 29/08/2016, pengadu yang merupakan Pengurus Syarikat  Interleisure Sdn Bhd telah dilantik oleh *Yayasan Bakti Negara Terengganu* *(YBNT)* yang beralamat di Besut, T'ganu untuk menguruskan jemaah umrah dengan harga pakej seorang jemaah adalah RM6,990.00. Pengarah YBNT iaitu En Adam telah menyerahkan kepada pengadu surat lantikan untuk menguruskan jemaah umrah seramai (300) orang tersebut. En Adam telah memberikan cek deposit sebanyak RM150 000.00 yang bertarikh 16/10/2016 dan apabila pengadu ingin menunaikan cek tersebut didapati cek tersebut adalah cek tendang. Apabila perkara diberitahu kepada En Adam,En Adam telah memberitahu bahawa akaun syarikatnya mengalami masalah kewangan. Walaubagaimanapun, pada 19/10/2016 En Adam telah memberikan kepada pengadu sebanyak RM 50,000.00 dan bayaran selebihnya akan dibayar kemudian oleh En Adam.Namun pengadu hanya dapat menghantar (07) jemaah sahaja untuk menunaikan umrah dan pengadu merasakan dirinya telah diperdayakan oleh En Adam.”

Berikutan itu melalui butir tangkapan *Kg Raja Rpt 6447/16* Nama OKT: *Mohd Adam Bin Mohd  Ghazali berusia 28 tahun dari Kg Pasir Tawar Jabi, berjawatan *Pengarah Yayasan Bakti Negara Terengganu (YBNT)* akan dihadapkan di esok di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu untuk tahan reman.

Bersamanya ialah  OKT: Johari Bin Rahman berusia 28 tahun berlamat di Kampung Padang Lengkuas, Jerteh yang merupakan Akauntan YBNT.

Tahanan reman empat hari...
Semalam Bernama melaporkan, dua  lelaki termasuk seorang pengarah direman selama empat hari bagi membantu kes penipuan umrah membabitkan kira-kira 3,000 mangsa dengan nilai jutaan.

Perintah reman terhadap suspek masing-masing berusia 28 tahun dan 30-an dikeluarkan Majistret Rozianti Mohamed Hanaphi untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

Sinar Online melaporkan kedua-duanya menyerah diri di balai polis Besut, kelmarin.

Akhbar sebelum ini melaporkan YBNT mengesahkan kenyataan berkaitan kegagalannya menguruskan kira-kira 2,000 jemaah menyertai pakej umrah disediakannya.

Sebelum ini YBKT dengan bangganya mengatakan pihaknya sudah memberikan berbagai bentuk bantuan dengan menyebut lebih 30,000 pelajar sekolah menengah dan rendah di Terenganu  mendapat manfaat daripada kewujudannya.

Pengarah eksekutifnya, Mohd Adam Mohd Ghazali pernah berkata, pihaknya memperuntukkan RM14.9 juta pada tahun ini (2016) bagi membiayai program tanggungjawab sosial korporat, khususnya program meningkatkan prestasi pelajaran dalam kalangan pelajar di negeri ini.

Menurutnya, peruntukan tersebut tidak termasuk bantuan kepada masyarakat yang kurang bernasib baik seperti ibu tunggal, fakir miskin selain bantuan pendidikan kepada mereka yang melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Itu laporan media 28 Julai lalu.

Sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan, bagaimana yayasan itu mempunyai bajet begitu banyak untuk dibelanjakan?

Apakah pihak berkuasa akan menyiasat punca kewangan yang diperolehi dan jika ia berbentuk sumbangan, bagaimana ia dibelanjakan?

Benarkah pelajar yang mendapat untung atau pemilik dan pemegang amanah kepada NGO ini?

Mengejutkan, pada awal November lalu, wujud viral mengatakan yayasan itu melalui kerjasaa dengan JPNT gagal menghantar sebilangan besar guru-guru menunaikan umrah dan disyaki berlaku penipuan.

Berikutan itu, blog ini menyiarkan keresahan guru-guru dan mengemukakan pertanyaan bagaimana JPNT beria-ia turut bekerjasama dengan YBNT dan apa tindakan jabatan itu untuk membela guru-guru yang teranianya?

Blog ini turut mengemukakan pertanyaan, apakah JPNT terlibat kerana ada tuduhan mengenainya yang merupakan tuduhan berat.

“Penipuan apa dan benarkah dakwaan ini? Menteri Pelajaran dikatakan sudah dimaklumkan mengenai kejadian ini. “ demikian laporan blog ini.

Malah ada dakwaan bahawa ada  peranan yang dimainkan oleh JPNT sendiri dan tidak diketahui sama ada perkara ini turut membabitkan Pengarah Pendidikan Negeri, Shafruddin Ali Hassan atau sebaliknya.

Program ini diketahui umum dianjurkan melalui usahasama antara JPN dan YBKT apabila program umrah ini dimaklumkan kepada guru-guru pada Ramadan lalu, smelalui satu surat tawaran mengerjakan umrah usahasama JPNT dan YBNT.

Ia diedarkan kepada semua sekolah negeri Terengganu yang ditandatangani oleh Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu.

Pada surat itu diberitahu bahawa YBNT akan menempah pesawat khas untuk membawa jemaah ini dan pakej sebenar melebihi RM6,000. Guru-guru yang layak diminta membayar sebanyak RM3,000 sahaja dan selebihnya akan ditaja oleh YBNT.

Pertanyaan ialah:

1.      Apakah Menteri atau Menteri Pelajaran sudah bertindak menyiasat pegawai JPNT kerana terlibat, termasuk berkempen dalam program ini?

2.      Apa tindakan Kementerian terhadap Pengarah JPNT yang dilihat terbabit secara langsung dalam memujuk guru-guru menyertai program ini?

3.      Jika beliau tidak disabitkan, apakah usahanya untuk membantu guru-guru yang teranianya?

4.      Apakah guru-guru dan perserta terbabit sudah mendapat pulangan wang kerana gagal menunaikan umrah?

5.      Apakah tindakan terhadap NGO ini dan apakah siasatan lanjut akan dilakukan terhadap pertubuhan, selain pemilik dan kakitangannya?

Pada ketika JPNT dikaitkan  dengan  kes penipuan ini, pada 14 Disember lalu, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman mendedahkan, Kerajaan Negeri pernah menolak tawaran mengadakan usaha sama dengan yayasan itu.

Ini kerana kerajaan negeri perlu teliti sebelum menerima sebarang bentuk usaha sama daripada mana-mana pihak, lebih-lebih lagi pihaknya tidak dapat mengenal pasti secara jelas sumber dana diperoleh yayasan terlibat.

Malah Menteri Besar Terengganu meminta mana-mana pihak yang merasa mereka dianiaya perlu menggunakan saluran sewajarnya termasuk membuat laporan polis.

Laporan Sinar Harian sebelum ini menyebut YBNT menafikan telah menipu seramai 2,418 peserta yang kebanyakannya adalah guru untuk mengikuti program umrah anjuran yayasan tersebut.

Pengarah Eksekutifnya mendakwa, punca penangguhan dan pindaan tarikh penerbangan ke tanah suci itu disebabkan pihaknya lewat menerima sumbangan di bawah tanggungjawab sosial korporat daripada beberapa syarikat korporat.

Menurutnya, daripada keseluruhan peserta, seramai 1,218 orang ditaja sepenuhnya YBNT, baki 1,200 orang lagi hanya perlu membayar sebahagian atau kurang daripada kos sebenar, sementara selebihnya ditaja yayasan tersebut. 

4 comments:

  1. Semoga allah melindungi insan insan yang teraniaya dan menghukum insan yang durjana...lahaulawalaquwataillabillah...

    ReplyDelete
  2. Memang pengarah pelajaran terengganu terlibat secara langsung. Bukti ada. Beliau dan ketua2 sektor jpnt telah ditaja oleh YBNT pergi umrah bulan mei 2016. PPD Besut pum ditaja lawatan ke Bandung. Banyak lagi....

    ReplyDelete
  3. MB pun sama..bila tersungkur rebah baru nak beritau padang berlubang..kalau dari awal dah tahu kenapa tak alert pengarah JPNT....supaya guru2 tak tertipu ..anak itik akan ikut berbaris di belakang ....anak itik takkan berjalan di depan ibu itik....

    ReplyDelete
  4. https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWV2lZaDBldU5Mem8/view?usp=drivesdk

    Web: almawaddah.info

    Salam


    Kepada:



    Redaksi, rektor dan para akademik


    Per: 1. "Surat Terbuka Kepada PM (Surat PM)' dan 2. "Beberapa Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim yang disembunyikan".

    Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

    Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 


    Daripada Pencinta Islam rahmatan lil Alamin wa afwan



    ReplyDelete