Thursday 8 December 2016

Sesudah Kembali Menjadi ‘Datuk Seri’, Jangan Membisu Dengan Soalan PAS


Selepas lebih dua minggu  sidang Dewan Undangan Negeri (DUN)  Terengganu sementara Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan mengurniakan kembali Darjah Kebesaran Negeri Terengganu kepada Ahmad Razif Abd Rahman semalam, diharap Menteri Besar itu  boleh menjawab permasalahan rakyat yang ditimbulkan oleh PAS.

Dengan bergelar Datuk Seri Ahmad Razif sekarang (bukan lagi Encik atau Haji Ahmad Razif), Menteri Besar Terengganu itu kini pasti sudah mendapat kembali keyakinan untuk memerintah Terengganu dengan lebih baik berbanding sebelum ini.

Ahmad Razif sejak ditarik pingat Datuk dan Datuk Seri pada 22 April lalu kelihatan tidak bermaya dan berada dalam kedudukan yang begitu low profile.

Namun kini pastinya tidak lagi.

Sejak semalam Ahmad Razif mungkin sudah bangkit semula.

Dia akan menjawab semua perkara yang ditimbulkan oleh Ketua Penerangan PAS Negeri Terengganu, Mohd Nor Hamzah pada 4 Disember lalu melalui portal media rasminya, BuletinOnline.

Kata Mohd Nor dalam tulisannya, "Pasukan UMNO Terengganu menerusi ketuanya YAB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman jelas dilihat tidak bersemangat atau tidak mahu ataupun tidak tahu untuk menyelesaikan masalah rakyat Terengganu dengan bersungguh-sungguh."

Mohd Nor - soalan belum berjawab
Berikutan itu  PAS Terengganu amat kesal dengan sikap yang ditunjukkan oleh wakil-wakil UMNO yang dari dahulu menunjukkan sikap yang sama, iaitu sambil lewa atau langsung tidak menjawab persoalan yang wakil pembangkang lontarkan bagi kesejahteraan rakyat.

Ini termasuk juga sikap menolak soalan-soalan pembangkang.

Kata Mohd Nor, “Suka PAS nyatakan di sini bahawa antara isu-isu yang masih menjadi misteri ialah seperti isu royalti petroleum yang diketengahkan oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu Satiful Bahri Mamat, sehingga kini UMNO berdolak dalih bagi menyelamatkan diri daripada diketahui oleh rakyat yang mereka telahpun secara rasmi seperti yang dinyatakan oleh Petronas, tidak lagi berhak keatas semua telaga minyak dan gas yang berada di luar tiga batu nautika kiraan ketika air surut setelah kerajaan pusat meminda Akta Laut 750, sedangkan Sarawak menikmati pulangan yang jauh lebih lumayan daripada royalti itu.”

Satiful timbulkan isu royalti petroleum.
Selain itu, juga ditanya ialah kenapakah RM30 juta yang diperuntukkan kepada DUN-DUN yang dimenangi UMNO sahaja?

“Adakah tidak layak rakyat di DUN-DUN yang dimenangi pembangkang turut menerimanya?” tanya Mohd Nor.

Beliau turut mengemukakan soalan mengenai isu perbelanjaan Projek Bebas Cukai Kenyir yang sehingga kini difahamkan telah menelan belanja sehingga RM800 juta lebih dengan ada beberapa infrastruktur yang sepatutnya dibiayai oleh kerajaan pusat, tetapi Terengganu yang tanggung.

Selain itu, Taman Ilmu yang sehingga kini masih belum boleh digunakan dengan belanja kira-kira RM400 juta, turut tidak menarik minta UMNO bagi menjawab persoalan itu.

Juga tidak terlePAS ialah isu Jerteh Souq, yang didakwa tidak diluluskan dalam mesyuarat Exco itu, tiada langsung kelihatan walau sebatang tiang ‘piling’ di tapak yang dicadangkan bernilai lebih RM70 juta.

Malah stesen bas ekspress yang dibina di situ juga (menggunakan bajet lain), masih belum boleh diguna bernilai kira-kira RM5 juta, kata Mohd Nor.

Bukan itu sahaja, Mohd Nor turut mempersoalkan perihal  cukai hasil galian bumi Terengganu seperti besi, emas dan sebagainya yang hanya berjumlah RM800 ribu lebih selama tujuh tahun, seperti yang disoal oleh Timbalan Pesuruhjaya PAS 1 Terengganu, Dr. Alias Razak.

“Soalan itu bagaikan hilang bersama angin yang lalu, tanpa jawapan,” tegas Mohd Nor..

Sementara ketidakseimbangan bajet yang sangat jelas dibangkitkan oleh Dr Alias iaitu bagi pembangunan ekonomi diperuntukkan hanya RM77 juta sahaja berbanding dengan peruntukan yang melibatkan bayaran ‘one off’ pula menghampiri RM700 juta. Tetapi tidak dijelaskan kenapa?

Pemberian kepada seluruh Jawatan Kuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (J3K) sebanyak RM5 juta juga menjadi tandatanya kerana tidak dilayan.

Kawasan Bebas Cukai Kenyir.
Soalan berkenaan hutang kerajaan negeri oleh YB Tepoh, Hishamuddin Abdul Karim ditolak.

Apa yang ditakutkan untuk memaklumkan hutang negeri?

Sehingga tahun 2015, hutang negeri telah mencapai lebih RM900 juta itu kita maklum, tetapi kita mahu tahu jumlah terkini.

Dengan bajet tahunan semenjak dahulu mencapai RM2 billion setahun, kenapakah masih ada hutang yang sebegitu besar?

Menurut Mohd Nor,  Hishamuddin juga membangkitkan berkenaan ‘deffered payment’ iaitu pembayaran bertangguh, yang akan membuatkan kerajaan negeri sentiasa berhutang sehingga satu jangka waktu yang ditetapkan, juga didiamkan kerajaan.

Janji 41 ribu peluang kerja yang kemudiannya didedahkan oleh Hishamuddin sebenarnya hanya 254 peluang sahaja, dijawab acuh tak acuh oleh MB. Kata beliau itu kiraan yang sudah tidak digunakan lagi bagi mengiranya malah menjanjikan lagi peluang kerja baru dalam bajet beliau.

Sedangkan dalam jawapan bagi soalan Chukai UMNO memaklumkan 458 orang telah diberhentikan kerja. Entah-entah peluang kerja terbaharu ini termasuk dalam 41 ribu yang dia sebut dahulu?

Mohd Nor turut mempersoalkan kenapa soalannya  berkaitan IQT dan KQT juga tidak dijelaskan sepenuhnya oleh Menteri Besar setelah Exco Pendidikan sendiri keliru dengan status institusi itu walaupun sudah dibantu MB bagi menjawabnya.

Hishamuddin, ADUN Tepoh.
Perkara lain ditimbulkan Mohd Nor ialah berkenaan asrama Kusza (kenapa masih guna nama Kusza?) yang bernilai RM88 juta yang saya tanya siapakah yang mesti membiayainya, juga tidak kedengaran jawapannya.

Paling memeningkan apabila Ir. Rosli Othman Exco Infrastruktur menjawab bahawa projek tebatan banjir yang salah satunya terletak di Bukit Payong akan dibawa ke RMK 12 selePAS gagal disiapkan semenjak RMK 10 lagi.

Tetapi dalam satu jawapan bertulis beliau  pula, UMNO menyatakan  tiada projek di RMK10 gagal disiapkan. “Yang mana satu betul?” tanya Mohd Nor.

Mohd Nor berkata soalah ADUN Cukai, Hanafiah Mat pula berkenaan bas amphibia (dua alam) yang dijanjikan, masih tidak muncul-muncul bernilai RM6 juta. Zoo Kemaman, Projek Kenyir masih mendapat suntikan dana oleh kerajaan sedangkan tiada pulangan dan diketahui sebagai projek membazir.

Mohd Nor mendakwa, Kilang Eastern Steel sudah tidak beroperasi lagi, jadi bagaimana satus projek aliran sungai ke sana dari Jambatan Bukit Kuang? \

Masalah bekalan air di Kuala Terengganu dan Marang, diakui oleh Exco kerana masalah kekangan kewangan, tetapi belanja kerajaan entah kemana-mana.

Inilah bukti bahawa UMNO Terengganu adalah golongan menghabiskan duit rakyat kemudian tak mahu jawab di dalam Dun.

Mereka melarikan diri dari tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka.

PAS sudah berjuang bagi mengambil peduli akan setiap perbelanjaan yang UMNO lakukan, tetapi PAS disekat dengan mereka menggunakan peraturan Dun dan juga mendiamkan diri, tidak menjawab persoalan-persoalan rakyat yang PAS bawakan.


“Rakyat lihatlah sendiri sikap UMNO....” dan kerana itu beliau mengajak rakyat bersama-sama PAS, untuk jatuhkan kerajaan UMNO yang tidak bertanggungjawab di Terengganu.

No comments:

Post a Comment