Thursday 29 December 2016

Bila Boleh Pindah - Peniaga Pasar Kedai Payang Keliru...


Peniaga Pasar Payang Kuala Terengganu menghadapi kemelut berdepan dengan masalah tempoh perpindahan tidak ditetapkan secara khusus.

Sama ada ia disengajakan atau ada permasalahan tertentu berkait dengan pengurusan projek pembangunan baharu pasar tersebut tidak diketahui secara jelas.

Difahamkan ketika ditemui, pihak terbabit cuba melepaskan diri daripada  mengambil tanggungjawab menyelesaikan permasalahan infrustruktur pasar itu yang tidak terurus dengan baik dalam tempoh perpindahan yang tidak diketahui bila akan bermula.

Kebocoran atap pasar amat ketara terutama bila berlaku hujan lebat dan berpanjangan di musim tengkujuh menyebabkan air hujan melimpah ke lantai pasar berkenaan. Dengan permasalahan ini, peniaga dan pengunjung menerima tempiasnya.

Mereka tidak selesa, apalagi Tahun Melawat Terengganu 2017 akan bermula tidak lama lagi. Sepatutnya pembangunan baharu pasar payang dibuat lebih awal untuk tujuan tersebut.

Notis perpindahan daripada Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) diberikan kepada peniaga pasar itu sejak 15 September 2009 tetapi sampai sekarang tempat perpindahan perniagaan sementara di peringkat persiapan tapak.

Kenapa perkara tersebut berlaku, tidak diketahui secara mendalam, mungkin kerana Kerajaan Terengganu kekurangan wang.

Baru-baru ini Kerajaan Terengganu menandatangani perjanjian dengan sebuah syarikat dari negara China untuk projek pembangunan baharu pasar tersebut dan Bazar Warisan yang berhampiran bernilai hampir RM100 juta.

Semua peniaga menyambut baik usaha tersebut tetapi kerajaan perlu menyelesaikan pengurusan pasar berkenaan dengan baik supaya tidak menimbulkan masalah kepada peniaga dan pengunjung pasar itu apa lagi ketika menyambut ketibaan tahun melawat Terengganu tidak lama lagi.



Sudah pasti para pelancong dari dalam dan luar negeri mahukan keselesaan ketika berkunjung ke pasar berkenaan.

Difahamkan seramai 3,000 pelancong dari negara China akan berkunjung ke Terengganu, Januari ini.

Apakah persiapan yang selayaknya dibuat ketika mereka berkunjung ke pasar berkenaan ketika projek pembangunan pasar itu sedang bermula, manakala pasar Payang sedia ada bermasalah dengan kebocoran atap semasa hujan dan pengurusan pasar tidak cekap.

Ada peniaga mempamerkan barangan perniagaan di tempat yang boleh menggangu laluan pengunjung.
Sepatutnya pihak MBKT terus membuat pemantauan terhadap pasar berkenaan walaupun pasar itu akan dibaiki dan dipercantikkan untuk kemudahan semua pihak.

Tidak sepatutnya pengurusan pasar menjadi caca marba kerana ia dalam proses pembangunan semula, sepatutnya kawalan dan penguatkuasaan dibuat berterusan selagi pasar itu digunakan seperti biasa.

Sementara itu, semua peniaga di Bazar Warisan akan dipindahkan ke kawasan perniagaan sementara di Taman Shah Bandar Kuala Terengganu mulai bulan Februari 2017, masing-masing diberikan sebuah kabin untuk mereka meneruskan perniagaan di situ.

Pembangunan semula bazar berkenaan difahamkan akan bermula Februari 2017 dan notis pemindahan ke tempat baharu telah disampaikan kepada peniaga bazar itu.

Kerajaan negeri itu berjanji mereka terbabit akan diberi pelepasan dari membayar sewa dan bill elektrik, dalam ertikata ia diberi percuma oleh kerajaan tersebut.

Kebanyakan peniaga di bazar berkenaan menjalankan perniagaan menjual kain dan pakaian berteraskan batik Terengganu.

Peniaga di bazar itu kebanyakannya berpendapat, tidak menjadi masalah besar untuk mereka berpindah di tapak perniagaan sementara itu demi kebaikan bersama.

No comments:

Post a Comment