Monday 5 December 2016

Henti-Hentilah Pujuk PAS, Dia Memang Sudah Tidak Mahu...


Untuk Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang belum matang dan sejahtera berpolitik sebagai pembangkang, sudah-sudahlah!

Udah-udah dan hentilah fikir pasal mahu 'barbaik-baik' dengan PAS.

Lupakan hasrat mahu bekerjasama sebagai pembangkang bersama-sama  PAS.

Tidak ada gunanya. PAS merasakan jauh lebih kuat daripada PPBM dan kepimpinannya mereka kini berada seiringan dan setaraf Perdana Menteri.

Masakan tidak, Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak mempelawa PPBM atau AMANAH, kalaupun tidak PKR dan DAP, untuk menyertai solidarity membela etnik Rohingya di Tasek Titiwangsa, Kuala Lumpur, Sabtu lalu.

Bukan senang untuk duduk di sebelah Perdana Menteri, seperti sukarnya membuat temujanji bermain untuk Najib bermain golf dengan Presiden Amerika Syarikat yang akan tamat tempoh pentadbirannya akhir bulan ini, Barrack Obama di Hawaii dua tahun lalu.

Dr Mahathir dan Muhyiddin kena ingat dan tidak lupa kedudukan ini.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang lebih dilihat ‘berdarjat’ berbanding pemimpin PPBM dan AMANAH, apa lagi mereka itu dilihat musuh politik oleh Najib.

Hadi lebih berpengaruh dan dilihat mampu membantu UMNO dan Barisan Nasional dan sudah terbukti sebelum ini pun PAS menyokong Najib dalam banyak perkara.

Malah PAS tidak menentang Bajet 2017 dan tidak menyertai BERSIH 5. Bukankah itu tanda Hadi amat selesa dengan Najib berbanding Dr Mahathir atau Muhyiddin – apa lagi dengan pemimpin AMANAH yang dilihat ‘menderhaka kepada PAS’.

Sudah terang lagi bersuluh, UMNO adalah pilihan PAS walaupun pemimpin parti itu termasuk  Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.


Timbalan Presiden PAS itu boleh  menegaskan apa sahaja, umpamanya mustahil bagi parti itu mengadakan kerjasama politik dengan Umno kerana ia pada asasnya melibatkan rundigan kerusi.

Menyifatkan kerjasama politik antara kedua-dua parti itu sebagai fitnah yang dicanang pihak tertentu, Tuan Ibrahim berkata PAS tidak mungkin melePASkan kerusi yang dimenangi kepada Umno.

"Umno tidak mungkin dapat mengizinkan sebilangan besar kerusi-kerusi yang dimenangi mereka untuk dilePASkan ke tangan PAS begitu sahaja, dan sudah PAStinya PAS juga tidak akan melePASkan kerusi-kerusi menangnya yang jumlahnya jauh lebih kecil berbanding apa yang Umno ada," katanya dalam sau kenyataan kelmarin.

Di sebalik apa yang ditegaskan oleh Tuan Ibrahim, hakikat yang harus ditelan oleh Dr Mahathir serta Muhyiddin ialah,  PAS tidak memerlukan PPBM  untuk bekerjasama sebaliknya akan terus menerajui Gagasan Sejahtera sebagai satu lagi blok politik pembangkang.

Dalam masa yang sama PAS boleh bekerjasama dengan Kerajaan Persekutuan dalam isu-isu melibatkan kebajikan rakyat dan kepentingan umat Islam.

Dengan dan faham apa yang ditegaskan oleh PAS itu dan kalau tidak faham juga tidak tahulah apa nak dikatakan dengan sikap PPBM ini.

Orang sudah tidak suka, kenapa masih mahu tergila-gila memujuk mereka?

Ingat pesanan ini, bagi PAS, menerusi Gagasan Sejahtera, ia  membawa politik matang dan sejahtera yang mengkritik dasar-dasar kerajaan dan memberikan cadangan penyelesaian.


Semalam Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menasihati Mahathir agar terus bersama Pakatan Harapan dan belajar menjadi pembangkang yang tegar.

Dr Khairuddin yang juga ahli Parlimen Kuala Nerus berkata Dr Mahathir baru sahaja belajar menjadi pembangkang dan kerana itu kena belajarlah menjadi pembangkang tegar seperti Pakatan Harapan yang membangkang apa sahaja dan bermain politik kepartian sepanjang masa.

Sindiran itu dibuat sebagai mengulas kenyataan Dr Mahathir bahawa PPBM tidak akan menunggu PAS lebih lama untuk bersama-sama dalam Pakatan Harapan bagi menewaskan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Dr Mahathir juga menegaskan,  tarikh akhir akan diberikan kepada PAS untuk membua keputusan sama ada mahu bersama Pakatan Harapan atau tidak.

Kini jelas, tiada lagi tarikh akhir atau tunggu keputusan PAS kerana segala-galanya sudah jelas dan nyata.


PAS menolak kerjasama dengan PPBM. Noktah. Tamat cerita!

No comments:

Post a Comment