Friday 24 March 2017

Pemimpin BN/UMNO Terlibat Gadai Tanah Rizab Melayu Kepada Bukan Islam????


Siasat siapa mereka dan bagaimana kejadian Tanah ‘Gazet’ Rizab Melayu di Kuala Berang dan Paka di Terengganu tergadai?

Malah lebih menyedihkan dikatakan oleh PAS bahawa 'tanah Orang Melayu' itu digadaikan kepada bukan Islam.

Tuduhan PAS ini berat.

Sewajarnya kerajaan Barisan Nasional (BN)/UMNO negeri siasat serta menyatakan kebenaran dalam isu ini.

Kegagalan akan membuktikan kerajaan BN/UMNO memang pengkhianat kepada rakyat negeri ini yang majoritinya Melayu-Islam.

Apakah kerajaan BN sengaja melakukannya dan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman tidak berbuat apa-apa mengenainya?

Kenapa berlaku sedemikian?
  
Kenapa tiada bantahan daripada pemimpin UMNO di Hulu Terengganu dan Dungun terhadap tindakan BN/UMNO negeri yang sewenang-wenangnya bertindak sedemikian?

Pesuruhjaya PAS negeri, Satiful Bahri Mamat kelmarin menggesa kerajaan BN/UMNO Terengganu menjelaskan kepada rakyat, mengapa tanah yang digazet sebagai ‘Rezab Melayu’ di negeri ini bertukar milik kepada bukan Melayu?


Selain itu, PAS juga meminta Menteri Besar selaku Pengerusi BN dan Ketua Perhubungan UMNO Terengganu menjelaskan kepada rakyat mengapa tanah orang Melayu yang diberi kepada UMNO Paka juga tergadai.

Perkara ini pernah didedahkan oleh Satiful pada 20 Februari lalu apabila mengatakan UMNO kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Paka dan UMNO negeri Terengganu tanah orang Melayu milik parti itu telah digadai kepada orang asing.

Beliau  mempersoalkan mengapa tanah rezab Melayu yang  diberikan atas nama UMNO telah digadaikan kepada bukan Melayu dan bukan Islam.

“UMNO (negeri) Tetengganu (dan) UMNO (DUN) Paka khususnya tolong jawab! Sebab apa tanah rezab Melayu beri atas nama UMNO mu gadai beri kepada orang bukan Melayu, bukan Bumiputera, bukan orang Terengganu pun!”

Ketika berucap pada Majlis Pelancaran NGO Generasi Warisan Keangsaan (Generasi) pada pada malam 19 Februari, di Dataran Kerteh 1, Datul menyebut:  “Sesiapa yang datang sini (nak tahu) pergi tanya dia (UMNO)……..mana-mana orang UMNO yang datang (dengar ceramah ini) pergi tanya (bos) dia,”tegasnya.

Kelmarin sekali lagi ADUN Paka menegaskan sebidang tanah lagi di mana satu-satunya tanah yang digazetkan sebagai Tanah Rezab Melayu di negeri ini yang terletak di bandar Kuala Berang, juga telah tergadai kepada bukan Melayu.

Katanya, satu-satunya Tanah Rezab Melayu di bandar Kuala Berang juga telah ditukar milik kepada bangsa lain, kerana mahu dibuat pembangunan.
“Ini sudah tidak masuk akal………..bagaimana Tanah Rezab Melayu pun UMNO boleh gadai……..boleh jual,” soal beliau.

Satipul menjelaskan, beliau telah menimbulkan isu tersebut pada  persidangan Dewan Undangan Negeri, namun tidak dijawab.


Menurutnya, sejak setahun lalu, UMNO gagal memberikan sebab mengapa tanah di di Mukim Kuala Paka HSM 3214 tersebut telah dipindah milik pada 16 Julai 2009 dengan No. Perserahan 2115/2009 Gadaian Menjamin Wang Pokok.

“Saya sudah dedahkan perkara ini sejak setahun lalu, namun tiada jawapan dari UMNO…….tanah di Paka yang telah mula diberi milik kepada UMNO Paka pada tahun 1993,

Katanya, tanah yang diberi milik kepada UMNO Paka pada tahun 1993 itu terletak di Mukim Kuala Paka HSM 3214 itu telah dipindahmilik  pada 16 Julai 2009 dengan No. Perserahan 2115/2009 Gadaian Menjamin Wang Pokok.

Beliau menggesa pihak yang berwajib, termasuk pemimpin UMNO yang mengetahui mengenainya  mendedahkan ‘kerja siapa’ yang telah menghkhianati rakyat Terengganu, termasuk anak-anak warga Felda generasi kedua.

Sewajarnya jika Satiful mempunyai bukti jelas, kenapa tidak panjangkannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika terbukti ada individu atau kumpulan yang terlibat dengan skandal tanah ini.

No comments:

Post a Comment