Wednesday 29 March 2017

Perbelanjaan LPT2 - BN/UMNO Tidak Akan Pejuangkan Wang Rakyat


Tidak perlu diratap dan ditangisi lagi.

Wang Kerajaan Negeri Terengganu yang diguna bina Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua (LPT2) tidak akan pernah kembali lagi kepada rakyat negeri ini.

Rakyat Terengganu tidak perlu meratapinya lagi.

Selagi Barisan Nasional (BN) dan UMNO menjadi pemerintah Terengganu, jangan harap ada usaha untuk menuntutnya.

Kerajaan pimpinan Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman tidak akan berani dan bagai tiada tenaga dan political will menuntut perkara berkenaan.

Malah sebahagian yang sudah dikembalikan dibelanjakan pula kepada projek jalan persekutuan yang sewajarnya dipohon daripada kerajaan Pusat.

Harapkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN/UMNO untuk menimbulkan isu pada persidangan Dewan Undangan Negeri kali ini?

Jauh sekali!

Hishamuddin membela kepentingan rakyat.
Ketakutan mereka seperti takutnya Ahmad Razif kepada Datuk Seri Najib Razak. Pangkat dan kedudukan mengatasi segala-galanya.

Begitulah juga dengan ADUN BN/UMNO ketika ini yang menikus seribu bahasa dalam isu kepentingan rakyat seperti ini.


Kerana itu wajar disokong dan dihargai apabila ADUN PAS Tepoh,  Hishamuddin Abd Karim menyatakan kebimbangan mengenai perkara itu.

Ini kerana wang kerajaan negeri yang digunakan oleh kerajaan persekutuan untuk membina LPT2 dibimbangi tidak kembali ‘ke pangkuan’ rakyat.

Katanya, jawapan yang diberikan oleh Menteri Kerja Raya pada 19 Januari 2016 mengatakan bahawa duit itu disalurkan untuk menaiktaraf dan membaiki jambatan.

“Beliau (Menteri kerja raya) menyatakan tentang kesediaan kerajaan menyalurkan peruntukan menaiktaraf dua jalan dan tiga jambatan negeri ini melalui bajet pembinaan LPT2 seperti dipohon Terengganu,

“Saya bimbang tuntutan (wang LPT2) berlaku tetapi balik kepada projek-projek ‘federal’ (kerajaan persekutuan) melalui jalan raya, jalan persekutuan tapi bukan masuk kepada kepentingan kerajaan negeri,” soal beliau.

Beliau berkata demikian ketika sesi soal jawab pada Persidangan Dewan Undangan Negeri di Wisma Darul Iman pagi kelmarin 28 Mac 2017.

Ketika menjawab pertanyaan beliau, Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman mengakui kedudukan itu.

Beliau berkata, kerajaan negeri telah menerima sebahagian pemulangan wang LPT2 sebanyak RM1.85 bilion tetapi digunakan pula untuk menaik taraf jalan persekutuan.

“Kita sebenarnya sudah menerima sebanyak RM118 juta yang telah dipulangkan kepada kerajaan negeri dan duit ini telah digunakan menaiktaraf jalan (persekutuan) dari dua lorong kepada empat lorong,

“Di kawasan Kijal, Chukai, Kemaman untuk menyambung (projek) yang kita laksanakan di kawasan Marang dan Dungun,” ujarnya.

Malah, berkaitan ini isu kutipan tol juga masih belum dapat diselesaikan cara pembahagiannya dan Ahmad Razif akur sahaja dengan keadaan yang berlaku sekarang.

No comments:

Post a Comment