Sunday 22 January 2017

Rakyat Terengganu Tolak PAS, UMNO/BN Pada PRU-14?


Benarkah rakyat Terengganu, termasuk orang Cina hanya punyai pilihan antara PAS atau UMNO/Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang?

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Satiful Bahri Mamat dengan penuh yakin mengatakan demikian dan seolah-olah hanya dua parti itu sahaja yang akan bertanding di Terengganu pada PRU-14.

Bagaimana dengan Pakatan Harapan yang disertai oleh PKR, DAP dan AMANAH?

Apa pula peluang Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)?

Apakah pembangkang lain, selain PAS  tidak akan mengambil peluang daripada kelemahan UMNO/BN dan celarunya dasar dan tindak-tanduk pemimpin PAS ketika ini?

Bagaimana Satiful boleh begitu yakin bahawa dua parti itu sahaja akan bertanding?

Apakah rundingan antara PAS dan  PPBM sudah muktamad dan rundingan kerjsama antara mereka gagal?

Kalaupun tidak mungkin bekerjasama dengan PAS, apakaah PPBM akan membiarkan UMO dan PAS bermaharajalela di Terengganu.

Walaupun  ‘nampak tenang’ di pihak PPBM tetapi ia mungkin akan muncul secara tiba-tiba untuk mengejutkan PAS dan UMNO/BN.

Atau apakah PAS merasakan ia sudah tidak perlu bekerjasama dengan pembangkang lain, termasuk PPBM.

Kenyataan Satipul menunjukkan PAS bongkak dan mendahului keadaan pada ketika rundingan PAS-PPBM sedang berlangsung.


Satiful juga jangan perkecilkan peranan PKR dan AMANAH di Terengganu kerana kesombongan PAS mungkin akan menjeratkan dirinya.

Laporan portalrasmi PAS hari ini memetik  Satipul sebagai berkata, rakyat Terengganu termasuk masyarakat Cina hanya ada dua pilihan sama ada mengundi PAS atau BN pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, akan datang.

“Jika masyarakat Cina di Batu Lima, Dungun ini tidak suka kepada PAS maknanya masyarakat Cina akan sokong UMNO-BN. Jika masyarakat Cina ini pula tolak UMNO-BN, ianya tidak ada parti lain melainkan PAS sahaja.

“Dari dahulu lagi PAS ini berlawan dengan UMNO-BN, jadi tak timbul (dakyah) kata PAS mahu baik dengan UMNO. Jika tidak PAS, UMNO dan jika tidak UMNO, PAS.

“Tahun ini (2017) mungkin akan ada pilihan raya dan di Terengganu ini yang akan berlawan, PAS dengan UMNO(BN) sahaja,” kata beliau  berucap pada Program Sambutan Tahun Baharu Cina 2017 Peringkat Negeri Terengganu di Kampung Batu Lima, Paka, Dungun, Jumaat 20 Januari 2017.

Satiful jangan lupa masa masih panjang dan jangan perkecilkan peranan parti pembangkang lain yang  mungkin akan mendapat sokongan rakyat hasil ‘meluatnya’ mereka dengan PAS dan UMNO/BN.

Juga apa-apa sahaja boleh berlaku. PAS jangan terlalu banggakan diri kononnya ia paling kuat di Terengganu ketika ini.

Satiful yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paka mengingatkan rakyat seluruhnya agar dapat membuat perubahan pada PRU14 akan datang. Persoaalannya, apakah perubahan itu hanya boleh dilakukan semata-mata melalui PAS?

Bagaimana dengan Pakatan Harapan atau PPBM?

Satiful boleh optimis . PAS boleh yakin dengan kemampuan bahawa ia mampu menang dan kembali memerintah Terengganu buat kali ketiga.

Apakah UMNO/BN juga tidak boleh optimis?

Perlu diingat, PAS dengan RUU dan Akta 355 mungkin akan kekal berkhayal, malah ‘serangan ganasnya’ terhadap DAP boleh memakan dirinya sendiri bukan sahaja di Terengganu tetapi juga di tempat lain.

Kata Satiful: “Pada pilihan raya akan datang ini dan mungkin tahun ini (2017) pilihan raya, tidak kiralah bila tarikhnya tapi PRU14 ini harap masyarakat rakyat Terengganu khususnya dan Malaysia amnya kena buat perubahan.

“Insya’Allah, PAS akan memerintah Terengganu Darul Iman buat kali ketiga dengan izin-Nya,” tegasnya dihadapan lebih 300 hadirin.

Itu sekadar harapan Satiful.

Realitinya rakyat  Terengganu termasuk pengundi Cina akan turut melihat kepada pilihan lain, bukan sekadar sama ada  memilih PAS atau Umno-BN.

Benar PAS  telah wujud sejak tahun 1951 lagi dan pernah memerintah Terengganu sebanyak dua kali iaitu pada tahun 1959 dan 1999.

Bagaimana pula dengan UMNO/BN? Apakah jika berlaku kemunculn terbaru PPBM, ia tidak boleh melakar sejarah yang mengejutkan?


Rakyat Terengganu sudah menolak PAS banyak kali. Buktiknya kemenangan PAS pada  tahun 1999 yang membolehkn Datuk  Seri Abdul Hadi Awang  menjadi Menteri Besar Terengganu pun  tidak kekal lama.

Apakaah orang Cina tidak tolak PAS pada 2004 sehinggakan PAS hanya menang empat (4) kerusi DUN sahaja?

Jika PAS mengatakan masyarakat Cina sudah ada di Terengganu dua kali semasa PAS memerintah negeri pada tahun 1959 dan 1999, bagaimana pula dengan 1964, 1969, 1974,1978 dan seterusnya hingga 1995?

Juga bagaimana dengan 2004, 2008 dan 2013?

Persoalannya ialah, apakah pilihan raya kali ini undi Cina akan berpihak kepada PAS dan bukan UMNO/BN? Atau apakah rakyat, termasuk pengundi Cina akan mngintai pilihan lain?

Mungkinkah mereka akan mencri alternatif dan pilihan itu ialah Pakatan Harapan dan PPBM...

No comments:

Post a Comment