Saturday 14 January 2017

Ahmad Razif, UMNO Sengaja Biarkan PAS Ambil Isu Rakyat???

Ir.Saiful Azmi menerima dokumen, aduan dari pembeli rumah yang teraniaya.
"Apakah 138 pembeli rumah yang gagal disiapkan ini bukan Melayu, Islam dan rakyat Terengganu di bawah naungan pentadbiran UMNO/BN dan Menteri Besar?"

Pengerusi UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman sengaja memberi ruang untuk parti pembangkang, khususnya PAS mengkritik pentadbiran negeri dan UMNO/BN.

Dengan menyepi dan tidak memberikan jawapan kepada isu pembeli Rumah Mampu Milik Taman Sri Gemilang Fasa II Kerteh menggambarkan betapa penakut dan dayusnya Ahmad Razif untuk menyelesaikan kemelut.

Usahkan bertemu pembeli atau wakil mereka, menjawab surat pun tidak!

Membuka jalan kepada PAS mengambil alih isu ini akan menjadikan UMNO/BN sebagai parti yang langsung tidak mempedulikan masalah rakyat.

Apakah Ahmad Razif mensabotaj partinya UMNO dan BN apabila membisu dalam isu ini?

Apakah 138 pembeli rumah yang gagal disiapkan ini bukan Melayu, Islam dan rakyat di bawah naungan pentadbiran kerajaan UMNO/BN dan Menteri Besar?

Selaku Menteri Besar, wajarkah Ahmad Razif bertindak begini?

Berikutan itu, PAS mahu Kerajaan Negeri bertanggungjawab bagi menyelesaikan kemelut ini.

Laporan teganukini 20 Januari 2017
Ketua Pemuda PAS DUN Kemasik, Ir. Saiful Azmi Suhaili berkata, pentadbiran Ahmad Razif perlu mengambil inisiatif tersebut kerana Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) yang melantik pemaju terbabit.

Blog ini pada 10 Januari lalu menyebut bahawa  Ahmad Razif seperti buat pekak telinga dan membutakan matanya kepada rintihan 138 pembeli rumah mampu milik berkenaan.

Walaupun Jawatankuasa Bertindak sudah menghantar surat kepada beliau  pada bulan April 2016 meminta dibuat siasatan dan tindakan sewajarnya, malangnya hingga kini tiada apa-apa jawapan.

Apakah ini cara Pejabat Menteri Besar dan Ahmad Razif berurusan dengan rakyat?

Susulan daripada berita kemelut pembeli Rumah Mampu Milik Taman Sri Gemilang Fasa II Kerteh yang disiarkan dalam laman portal www.buletinonline.net baru-baru ini, Ir Saiful mencadangkan Kerajaan Negeri mengambil inisiatif untuk menyelesaikan kemelut tersebut,” ujarnya.

Beliau berkata, seorang dariapada pembeli rumah tersebut telah berjumpa dengan beliau dan meluahkan kekecewaannya dengan masalah yang dihadapinay, dan mohon jasa baik PAS umtuk membantunya.

Laporan BuletinOnline 13 Januari 2017.
Sehubungan itu, Ir Saiful Azmi berkata, beliau telah mengatur satu pertemuan diantara sebahagian pembeli rumah tersebut dengan pihak Lujnah Udang Undang & Hak Asasi (LUHAM) dari Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu bagi membincangkan tindakan yang perlu diambil.

“Pemuda PAS DUN Kemasik juga menggunakan media sosial untuk mengenengahkan isu tersebut dengan harapan dapat membuka mata pihak terbabit tampil ke depan dan menyelesaikannya,” ujarnya lagi.

Beliau sangat simpati dengan nasib pembeli rumah itu kerana ada diantara mereka yang telah berhutang, menggadai barang kemas dan meminjam wang untuk membayar wang pendahuluan rumah, projek yang tergandala itu.

“Seorang pembeli memaklumkan telah menggadaikan barang kemasnya bagi mendapatkan wang tunai untuk menyelesaikan wang pendahuluan tersebut,”kata beliau.

Justeru, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kemaman itu berjanji akan terus bersama para pembeli untuk menuntut keadilan dan hak mereka.

“Atas nama sesama orang Melayu dan Islam, sesuatu kemungkaran itu wajib dicegah, saya memberikan komitmen saya untuk sama-sama berjuang dengan mereka yang teraniaya, bagi menuntut keadilan,”tambahnya.

Berkaitan dengan kemelut ini Jawatankuasa Bertindak yang mewakili penduduk baru-baru ini mengadakan mengadakan pertemuan dengan Anggota Lujnah Undang – Undang dan Hak Asasi (LUHAM), Badan Perhubungan PAS Negeri, Kamaruzzaman A Wahab selaku Ketua Lujnah untuk mendapat nasihat dari sudut perundangan.

LUHAM berjanji berusaha supaya wang pendahuluan di bayar balik berserta ganti rugi kerana melanggar perjanjian dengan pembeli.

Sebahagian daripada pembeli rumah yang kini terbengkalai.

No comments:

Post a Comment