Wednesday 15 February 2012

SaiTIPU Kantoi, Isu Budak Tadika Dijawab Penduduk Kampung


Pada majlis Majlis Malam Mesra Media bersama Pesuruhjaya dan Pimpinan PAS Terengganu yang diadakan pada 9 Februari 2012 Saiful Bahri Mamat (dikenali di Paka dengan nama SaiTIPU) iaitu Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu telah mengungkit kembali pada zaman kezaliman pemerintahan PAS bahawa budak tadika yang dihalau adalah satu penipuan.

Namun perkara yang berlaku adalah sebaliknya, SaiTIPU menyatakan perkara tersebut kepada media Terengganu kerana mahu meraih simpati media.

Pada era pemerintahan PAS di Terengganu pada 1999 hingga 2004 pelbagai peristiwa hitam yang menyusahkan rakyat terjadi. Pemimpin PAS ingat memimpin sebuah kerajaan mudah tetapi kegagalan PAS mengurus tadbir negeri melihat pelbagai kerugian ditanggung.

Parti PAS pada Malam PAS bersama Media Terengganu baru-baru ini menerusi SaiTIPU menjelaskan bahawa kanak-kanak tadika yang dihalau ketika zaman pemerintahan PAS hanyalah mainan politik UMNO.

Tetapi wartawan Buletinonlines (BOS) merungkai isu tersebut apabila pergi ke Hulu Terengganu bagi mencari jawapan yang telah 12 tahun tersimpan serta membuka kembali luka dihati penduduk yang terlibat, apabila pemimpin PAS menidakkan isu tersebut penduduk terlibat merasa terkilan dengan membangkitkan kembali sejarah hitam kezaliman pemerintahan PAS.

Pihak BOS telah menemui kakitangan KEMAS serta beberapa orang ibu bapa yang berada pada masa dan tempat ketika penyokong PAS menyuruh tadika KEMAS di kawasan berkenaan dikosongkan.

Menurut penduduk kampung berkenaan bangunan tersebut yang menempatkan kanak-kanak tadika merupakan hasil gotong royong dan sumbangan orang kampung dan bukannya milik kerajaan negeri.

Pada ketika itu, Pegawai Daerah Hulu Terengganu yang merupakan penyokong PAS menyuruh Pegawai Penyelia Kemas mengosongkan bangunan berkenaan seterusnya menghalau kanak-kanak tadika yang belajar disitu.

Atas nasihat daripada salah seorang pemimpin tempatan yang mencadangkan penduduk kampung membuat petisyen bantahan terhadap isu berkenaan telah berjaya menyelamatkan tadika berkenaan. Seramai 40 orang penduduk kampung menandatangani petisyen berkenaan.

PAS kini tidak mampu lagi berselindung daripada perbuatan lampau yang menghalau budak-budak yang tidak bersalah dek kerana fahaman politik. Padahal Kerajaan Barisan Nasional yang memerintah tidak pernah memilih bulu dalam member bantuan tidak kira daripada sudut pendidikan mahupun kebajikan rakyat.

Pesan BOS kepada PAS berhentilah menuduh Kerajaan BN kerana lambat laun akan kena kepada diri sendiri seperti meludah ke langit……

No comments:

Post a Comment