Thursday 4 February 2010

SUTAN TIDAK TERIKAT DENGAN NASIHAT PERDANA MENTERI & MENTERI BESAR

Kedudukan Sultan dan Agong adalah mengatasi Perdana Menteri dan Menteri Besar dalam perkara yang berkait dengan kuasa Baginda, disamping tidak terikat dengan nasihat.

Di Perak, Menteri Besar  Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin telah menasihat dan memohoan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk mengelakkan berlaku sebarang kebuntuan dalam pentadbiran hal ehwal negeri itu memandangkan tiga anggota DUN tersebut telah meletak jawatan.

Namun, Paduka Seri Sultan Perak Sultan Azlan Shah telah menggunakan “Kedaulatan” baginda dengan titah untuk tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) dan menitahkan supaya Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin dan barisan exconya meletak jawatan berkuat kuasa serta merta dan melantik Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak pada 6 Feb 2009, menggantikan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Tindakan membawa isu perlantikan Menteri Besar Perak yang dilantik secara sah oleh Sultan ke Mahkamah  adalah satu penderhakaan kepada Sultan kerana perlantikan Menteri Besar adalah hak mutlak Sultan.
Pada tahun 1962 DYMM Sultan Terengganu telah menolak permintaan Menteri Besar  untuk membubarkan dewan kerana pihak Umno boleh membentuk kerajaan dengan adanya Adun yang cukup setelah Adun PAS menyeberang ke pihak mereka. Akhirnya, pada 30 Oktober 1961, kerajaan PAS pimpinan Mohd Daud tumbang dalam satu undi tidak percaya.


Selepas PRU 12, Duli Yang Maha Mulia Sultan Perlis menolak pengesyoran Perdana Menteri bagi melantik Dato' Seri Sahidan Kassim sebagai Menteri Besar, sebaliknya melantik Mat Isa Sabu sebagai Menteri Besar.

Sama halnya di Terengganu, apabila Sultan Terengganu menolak cadangan Perdana Menteri bagi melantik Idris Jusoh sebagai Menteri Besar, sebaliknya melantik Ahmad Said ke jawatan berkenaan.

Di Johor pula, Tuanku Sultan mengarahkan Perdana Menteri bagi terus mengekalkan Ghani Othman sebagai calon Dewan Undangan Negeri bagi Pilihanraya UMUM ke 11 dan 12, khusus bagi membolehkan baginda melantik Ghani sebagai Menteri Besar.

Mengikut Dato’ Seri Utama Rais Yatim dalam berita minggu 8 Mac 2009 , seseorang Raja khususnya Yang di-Pertuan Agong mempunyai tiga kuasa besar yang tidak boleh diganjak mengikut Perlembagaan. Pertama, melantik seseorang Perdana Menteri mengikut perkara 43 (2a) Perlembagaan Persekutuan. Kedua, sama ada bersetuju atau tidak bersetuju membubarkan Parlimen dan ketiga, menguruskan perkara berkaitan hak-hak keistimewaan atau pun adat istiadat Melayu dan yang berkaitan dengan agama Islam. Ketiga-tiga kuasa mutlak ini juga ada pada Raja Melayu atau Sultan di negeri-negeri.


Kuasa diraja negeri Perak yang ada di bawah 16 (4) tadi didapati hanya ada di beberapa negeri. Dua daripadanya ialah Perlis di bawah Sesyen 39 dan Terengganu di bawah kuasa lama 1911 yang pada tahun 1948 dipinda dan menjadi kuasa mutlak bagi Sultan Terengganu. Dalam proses melantik seseorang Menteri Besar, Sultan di ketiga-tiga negeri ini berkuasa penuh untuk menentukan siapa yang baginda rasa wajar. Jadi kuasa ini dianggap kuasa tradisional. Kuasa turun-temurun dunia Melayu ini lagi dan selepas Inggeris mengaturkan pada 1948, di bawah Perjanjian Persekutuan Malaya 1948. Semua negeri Melayu mempunyai beberapa bidang pindaan kepada Perlembagaan yang ada. Jadi bagi negeri Perak, Perlis dan Terengganu khususnya mempunyai kuasa-kuasa itu.


Ini dapat diperkuat lagi dengan kenyataan "Agong mempunyai kuasa mutlak untuk melantik Perdana Menteri," oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz dalam Dewan Rakyat baru-baru ini. Ia telah disiarkan secara jelas dalam beberapa akhbar khasnya akhbar The Sun.

No comments:

Post a Comment