Wednesday 3 February 2010

ADA PEMIMPIN TERENGGANU BERSIKAP ‘ANJING GIGIT TUANNYA?’

Sumber : Hambali1.blogspot.com
Saya menerima satu email daripada seseorang yang bernama ayubb malam kelmarin yang membuat komen mengenai tulisan saya mengulas tindakan Aduka Taruna mahu atau bersedia meminta maaf dan didakwa.

Menurut komen penjenguk berkenaan, Aduka Taruna disifatkan sebagai seorang yang berjiwa besar dan berani mengakui kesilapan.

Kata ayubb:

Saudara Hambali,

Membaca posting tuan ini serta ulasan dalam blog http://teganukini.blogspot.com terpegun rasa saya apabila pencarian saya terhadap istilah Raja Berperlembagaan telah diberi jawapan. Kuasa Raja dijelaskan sejelas-jelasnya melaui pengesahan daripada Dato’ Seri Utama Rais Yatim, Dato’ Nazri Aziz dan Dato’ Noh Omar.

Beberapa hari saya telah cuba menghantar komen dalam blog tuan tetapi tidak berjaya, mungkin masalah kepada talian atau masalah teknikal yang lain.

Saya tidak hairan dengan tindakan Adukataruna, mungkin kerana dia masih mentah, pelajaran tidak sampai ke Universiti dah tidak cukup pengalaman dalam mengejar dan menarik pengunjung ke blognya.

Pengunjung yang ramai akan menambah rezeki kepada beliau apabila menjual ruang iklan dan menjual e-buku. Paling tidak dapat meningkat rezeki beliau dan mengelak beliau terjebak dengan aktiviti yang membawa beliau kejalan yang negatif.

Paling tidaknya Adukataruna seorang anak muda yang kreatif dalam usaha memajukan kehidupan beliau dan keluarga dewasa nanti !

Melihat dan menilai komen mengenai sikap Aduka Taruna ini saya menyepikan diri beberapa ketika.

Lantas terfikir oleh saya, bagaimana seorang yang tidak menerima apa-apa anugerah atau kedudukan sanggup meminta maaf sedangkan hakikatnya, beliau hanyalah orang biasa.

Seperti saya sebutkan dalam entri saya sebelum ini, pada ketika Aduka Taruna hanyalah orang biasa (tidak semestinya bebas mencerca Raja), namun di Terengganu, ada pembesar negeri dan bekas pembesar negeri yang pernah menerima anugerah kebesaran yang membawa gelaran Dato' atau Dato' Seri daripada orang yang mengurniakannya, mencerna balik badan tubuh berkenaan.

Mereka sanggup goncang pagar istana dan melakukan apa sahaja kerana tidak berkenan dengan perkenan Raja.

Apakah mereka ini tidak tahu mengenang budi atau memang jenis ‘kacang lupakan kulit’ atau ‘anjing yang menggigit tuannya?”

Ternyata Aduka Taruna menyerlahkan kehebatan dirinya apabila beliau meminta maaf secara terbuka di atas kesedaran diri sendiri dan dengan rendah dirinya beliau memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia umumnya dan seluruh rakyat Johor khasnya di atas keterlanjuran beliau berkenaan dengan artikel yang disebut sebagai di luar norma kemanusiaan .

Bagi saya Aduka Taruna adalah seseorang yang berjiwa besar dan bernai bertanggunfjawab, bukan jenis lempar batu sembunyi tangan.

Dengan mengaku bersalah dan memohon maaf kepada seluruh warga Malaysia umumnya, warga Johor khasnya atas keterlanjuran beliau serta berjanji akan memperbaiki tingkah laku dari masa ke semasa dan seterusnya menarik semula artikel yang diakuinya luar norma kemanusiaan itu dari blog beliau - menggambarkan betapa seorang insan tidak lepas daripada kelemahan tetapi selepas sedar kesilapan tahu meminta maaf.

Aduka Taruna bukan seperti sesetengah pemimpin Terengganu yang ‘buat muka tembok’ dan ‘tidak mengenang budi’.

Aduka Taruna bukan sekolah tinggi atau lulus cemerlang. Dia bukan jenis lulus dengan kepujian kelas pertama atau sebagainya.

Beliau juga bekas jenis pemimpin yang bertaraf global dan belajar di serata pelusuk dunia. Dia bukan lulusan sekolah bisnes atau peguam terkemuka. Dia bukan pemimpin Hadhari atau bertaraf Ulul Albab.

Aduka Taruna bukan jenis tidak reti meminta maaf – malah dia mlakukannya secara terbuka di atas keterlanjurannya – namun di Terengganu, ada pemimpin yang pernah menjadi penggerak kain rentang yang menggunakan perkataan ‘natang’ tidak reti untuk mengakui kesilapan.

Siapa ‘natang’ sebenarnya? Orang yang dituduh ‘natang’ atau mereka yang mencipta dan menggerakkan sepanduk ‘natang’?

Memalukan kerana beberapa kerat pemimpin Terengganu, termasuk urusetia kumpulan penentang istana ini kononnya seseorang yang begitu mahir dalam bidang agama.

Dia menunjukkan kemampuan yang utuh ketika berdepan dengan kepimpinan PAS khususnya dalam dewan undangan negeri dengan bacaan dan tafsiran Hadith dan Al-Quran. Biarpuan berpengalaman sebagai seseorang penting menjaga hal ehwal ugama namun ternyata apabila dia juga tidak reti atau tidak sedar mengenai sikap dan perangainuya yang menentang ‘pelindung’ agama Islam, apakah jenis manusia seperti ini?

Wajarkah dia berterusan bersikap demikian?

Lebih menarik, salah seorang pengikut kuat kumpulan ini walaupun memakai kebesaran Sultan tidak sampai ketahap Dato’ , tapi dia tahu undang-undang. Namun sebagai bekas dan berpengalaman sebagai penjawat awam dalam pentadbiran perundangan dan kehakiman, orang ini juga bagaikan ‘pekak badak’ dan tidak menghormati perlembagaan negeri dan persekutuan.

Seorang lagi yang tidak berpelajaran tinggi seperti rakan lain (berpelajaran pendek sahaja) tapi lebih menonjol kedepan. Kini heboh dinyanyikan ke seluruh pelusuk negeri kononnya beliau ini berpeluang cerah ke jawatan tertinggi negeri akibat hubungan yang rapat dengan kepimpinan pusat.

Lantas, seperti komen ayubb yang sengaja saya tidak siarkan di sini (kerana sebab-sebab tersendiri), lantas terfikir oleh saya - apakah mereka ini tidak malu dengan tindakan mereka kepada Sultan Terengganu apabila ada kalangan mereka yang memikul bintang tertinggi negeri yang dianugerah oleh Tuanku al-Sultan ?

Malah, dengan kebesaran itu, banyak kegunaan untuk mereka – setidak-tidaknya di pandang tinggi oleh rakyat kerana gelaran. Kalau tidak ada gelaran itu, mereka kini mungkin sudah masuk lubang cacing.

Yang nyata mereka perlu belajar daripada kehebatan Aduka Taruna yang sanggup minta maaf dan mengakui keterlanjurannya serta berjanji tidak akan mengulangi lagi keterlanjuran ini ! Rasanya tidak ada kerugian juka mereka mengikuti contoh Aduka Taruna !

Bak kata ayubb, dengan mengecam Sultan melantik Menteri Besar, selain menentang MB lantikan Sultan, tidak ada bezanya perbuatan itu dengan menentang Sultan.

Sekiranya berterusan begini mereka harus merasa malu dengan bintang kebesaran Sultan yang mereka bawa. Dengan gelaran mulia dan sebutan yang mulia dipanggil oleh rakyat kepada nama mereka, sewajarnya mereka menilai semula kedudukan mereka.

Jika berjiwa besar mereka harus meminta maaf dan memohon keampunan. Atau jika terus berdegil kembalikan semula panggilan ‘terhormat’ yang dianugerahi kepada mereka.

Jika enggan memohon maaf, mereka sebenarnya bukanlah berjiwa besar.

Jangan amalkan politik’baling batu sembunyi tangan’ dan sikap degil berterusan tidak akan membawa ke mana-mana kerana Sultan akan terus berdaulat.

Suka saya nasihatkan mereka, contohilah Aduka Taruna dengan kembali ke pangkal jalan. Sama-samalah berdiri teguh di belakang Tuanku Sultan sebagai mana ucapan yang pernah diutarakan bahawa UMNO junjung Perlembagaan, Raja Payung Negara dan Negeri.

Sebaliknya jika merasakan sengaja mahu ‘menentang Sultan’ teruskanlah dan bawalah pingat kebesaran itu ke seluruh pelusuk tanpa berasa malu sedikit pun kerana mereka memang ‘muka tebal’ dan ‘tidak tahu malu’.

No comments:

Post a Comment