Tuesday 19 April 2016

Mesyuarat Agong Tergempar PBSNT - Rozi Akan Mengotakan Kata-Katanya?


Terengganu FA terus dirundung malang semalam apabila tewas 2-3 kepada Perak pada aksi tunggal Liga Super di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak.

Kekalahan kelima daripada lapan perlawanan dicatat skuad Penyu itu tidak mengubah kedudukan mereka di tangga kelapan carta Liga Super dengan kutipan sembilan mata.

Kekalahan ini mungkin mengundang tindakan drastik kerajaan negeri selepas Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Negeri, Datuk Rozi Mamat  berkata minggu lalu bahawa Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) diberi peluang terakhir untuk membuktikan kemampuan sebenar mereka ketika bertemu Perak, lebih-lebih lagi di gelanggang sendiri semalam.

Menurutnya, jika prestasi pasukan masih sama sebagaimana mana ketika skuad Penyu dibelasah Felda United dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) maka pihaknya tidak teragak-agak mengesa PBSNT mengadakan Mesyuarat Agung tergempar atau melalukan rombakan yang dirasakan perlu bagi memastikan prestasi pasukan dapat segera dipulihkan.

Apakah Rozi akan mengotakan kata-katanya? Apakah aka nada perubahan dalam pucuk pimpinan PBSNT selepas ini?

Rozi sebelum ini berkata: “Kita (kerajaan negeri) memandang serius berhubung kemerosotan prestasi skuad Penyu dan permasalahan  itu (prestasi) masih juga berlaku. Kita bukannya tidak boleh menerima kekalahan tetapi corak permainan yang ditonjolkan amat mengecewakan.

"Saya tidak tahu sama ada mereka ada masalah di peringkat dalaman atau sebaliknya, tetapi kita mahu mereka mengambil tindakan segera menangani apa jua yang berlaku dalam pasukan dan ini adalah peluang terakhir buat PBSNT untuk memulihkan kembali reputasi skuad Penyu,” katanya.

Rabu lalu, Rozi tidak dapat menyembunyikan kekecewaan dengan apa yang berlaku terhadap pasukan Terengganu itu.

Menurutnya, beliau bukannya mahu masuk campur di dalam pengurusan PBSNT tetapi keadaan memaksa beliau untuk berbuat demikian kerana ia melibatkan peruntukan yang dikeluarkan kerajaan negeri.

Beliau sekadar mahu pihak pengurusan PBSNT segera memperbaikinya sebelum ia menjadi lebih parah sekaligus terlepas daripada merangkul sebarang piala musim ini.


Pada aksi malam tadi,  Perak mendahului menerusi rembatan kencang Mohd Fazrul Hazli Mohd Kadr pada minit ke-22, sebelum Issey Nakajima-Farran menyamakan kedudukan untuk Terengganu FA, selang empat minit kemudian melalui sepakan penalti setelah beliau dijatuhkan pemain pelawat.

Perak kembali mendahului perlawanan menerusi sepakan penalti yang disempurnakan Elias Fernandes pada minit ke-56 sebelum beliau menjaringkan gol peribadi kedua, selang tujuh minit kemudian.

Pasukan tuan rumah menjaringkan gol kedua pada minit ke-74 menerusi tandukan Juan Jose Morales, namun tidak disahkan pengadil kerana beliau dikesan menolak pemain pelawat terlebih dahulu.

Terengganu FA akhirnya berjaya meraih gol kedua menerusi Issey Nakajima, namun ia tidak memberi sebarang makna kepada skuad Penyu.

No comments:

Post a Comment