Friday 3 May 2013

'Tok Bomoh PAS’ Yang Akan Musnahkan Pembangunan Kuala Terengganu...



"Raja Bahrin menganggap orang UMNO dan mungkin termasuk sebahagian KERABAT DIRAJA yang tidak menyertai PAS sebagai masih berada dalam ‘KEJAHILAN’ dan ‘SESAT DALAM ISLAM’ kerana tidak menjadi jemaah PAS."

Raja Bahrin atau Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Tengku Ahmed Shah kini bergelar ‘Tok Bomoh’. Dulu dia disanjung kerana menyelamatkan anak-anaknya dari Australia demi akqidah.

Kita boleh berikan gelaran Tok Bomoh ini selepas dia mengatakan : “BN membawa penyakit aqidah, ekonomi dan masyarakat yang perlu diubati.”

 Baginya kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Umno sebagai ‘berpenyakit’. Nampaknya Raja Bahrin ‘dapat mengenali’ dengan jelas ‘penyakit BN dan UMNO’. Namun beliau tidak dapat mengatakan jelas apa sebenarnya ‘penyakit BN dan UMNO’ yang hendak diubati itu.

Yang disebut ialah : “Kerajaan Umno dan BN ini sebenarnya banyak penyakit dan perlu diubati. Jika sukar untuk berubat kita kena ‘buang’ dia pada pilihan raya kali ini,” katanya selepas mengadakan kempen di Pasar Besar Kedai Payang, di Kuala Terengganu.



Tok Bomoh ini jenis ‘bagang rambang’ dan main tuduh seperti pemimpin PAS yang lain sejak kesekian lama. Masuk sahaja PAS, Raja Bahrin terus bertukar watak dan mula mendabik dada dialah orang paling mengetahui ‘penyakit BN dan UMNO’.

Satu perkara yang menjadi topik hangat dalam ceramahnya ialah isu Kedai Payang. Baginya dia mahu terus memelihara Pasar Besar Kedai Payang yang menurutnya ikon Terengganu sekiranya menang pada pilihan raya umum nanti.

Dia menegaskan mahu menyelamatkan seni dan warisan budaya yang mempunyai nilai sejarah tersendiri di negeri ini. Tok Bomoh ini akan berusaha membaik pulih bangunan tersebut sekiranya Pakatan Rakyat (PR) berjaya mengambil alih pentadbiran kerajaan di negeri ini.

“Jika kita memerintah, kita tidak akan buang pasar ini dan akan dibaik pulih dengan lebih baik dan cantik, insya ALLAH,” katanya. BN mempunyai perancangannya sendiri untuk isu Pasar Payang ini!

Apa lagi kata Tok Bomoh berkenaan?

Yang lain itu ialah kononnya “BN membawa penyakit aqidah, ekonomi dan masyarakat yang perlu diubati.”

Kesian Raja Bahrin!

Dia berusaha untuk lebih ke depan daripada pemimpin PAS Terengganu yang sudah terkenal seperti Mohd Abdul Wahid Endut dan Dr Azman Ahmad Nawawi yang sebelum ini lantang membawa isu bumbung stadium runtuh, isu parkir bertingkat, isu pakaian sekolah, isu rumah pangsa Ladang dan banyak lagi.

Kini yang tinggal hanya isu Pasar Payang sahaja yang ada di Kuala Terengganu.

Mahu tak mahu, Tok Bomoh ini perlu ambil juga walaupun merasakan isu lain lebih hebat daripada isu Pasar Payang ini. Adalah baik untuk mulakan perbincangan mengenai apa yang dikatakan oleh Tok Bomoh PAS ini mengenai penyakit aqidah, ekonomi dan masyarakat UMNO serta BN yang perlu diubati.

1. Penyakit Aqidah

Seperti kebanyakan orang baru masuk PAS, soal utama disebut ialah AQIDAH.

Dengan kata lain, apabila seseorang yang baru ini ‘masuk Islam kerana masuk PAS’, mereka akan merendah dan mempersoalkan tahap keIslaman orang lain, termasuk imam dan bilal atau tok guru yang yakin dengan perjuangan UMNO/BN.



Raja Bahrin tidak terkecuali. Persoalanannya, apakah kini sejak masuk PAS, Raja Bahrin sudah meninggalkan semua ‘kehidupan sesat dan zaman gelapnya ketika’ tidak menjadi ahli PAS?

Apakah Raja Bahrin sudah ‘mengIslamkan semua ahli keluarganya’ untuk disesuaikan dengan label Islam yang beliau perjuangkan?

Jangan TERKEJUT kerana kalangan orang PAS dan pemimpin PAS sendiri sangsi dengan cara kehidupan Raja Bahrin yang diagung-agungkan oleh PAS sebagai KERABAT DI RAJA.

Raja Bahrin dilihat sebagai mewakili KELUARGA DIRAJA Terengganu. Syukur sekiranya dia meninggalkan ‘kesesatan dan zaman kegelapannya’ sebelum ini dan sudah ‘kembali kepada jalan yang benar dicorakkan oleh PAS’.


Amat nyata daripada kenyataan ini, kita boleh menganggap 'Raja Bahrin menganggap orang UMNO dan mungkin termasuk sebahagian KERABAT DIRAJA yang tidak menyertai PAS sebagai masih berada dalam ‘KEJAHILAN’ dan ‘SESAT DALAM ISLAM’ kerana tidak menjadi jemaah PAS.'

PERSOALANNYA, apakah anaknda saudaranya juga SESAT, JAHIL dan KURANG ISLAM BERBANDING BELIAU?

2. Penyakit Masyarakat UMNO

Siapa masyarakat UMNO? Mereka sudah pasti orang Melayu Terengganu yang beragama Islam! Apabila beliau mengatakan ada penyakit sedang melanda masyarakat UMNO, ini bermakna masyarakat UMNO begitu hina di mata Raja Bahrin? Apakah orang Melayu Terengganu yang beragama Islam hidup dalam keadaan yang tidak diredhai Allah s.w.t?

Menyebut masyarakat UMNO di Terengganu dan perantau Terengganu, Raja Bahrin lupa bahawa mereka juga saudara Islam dan berTuhankan Allah, berkitabkan al-Quran dan beRasulkan Muhammad (s.a.w). Apakah dengan masuk PAS, Raja Bahrin merasakan dirinya lebih mulia, lebih Islam dan diredhai Allah?

Jika beginilah sikap Raja Bahrin, beliau sama sahaja dengan pemimpin PAS lain yang bersikap BANGGA, MENINGGI DIRI dan SOMBONG.

Dengan kata lain, dia dan jemaahnya adalah MANUSIA TERPILIH Allah (orang Yahudi juga mengatakan mereka masyarakat terpilih dan merendahkan manusia lain di muka bumi Allah ini).

Jika Raja Bahrin merasakan dirinya berketurunan RAJA kita faham tetapi kalau dia merasakan dirinya terlalu MULIA disisi Allah kerana merendahkan masyarakat Melayu dan Islam lain yang ada dalam UMNO, maka kepercayaan dan prejudis ini WAJAR DITENTANG! 

 3. Penyakit Ekonomi

Raja Bahrin sebagai arkitek yang berjaya hidup mewah. Kehidupannya bukan seperti orang UMNO biasa yang menjadi guru, penjawat awam, peneroka, penoreh getah, peniaga kecil, peladang, nelayan dan sebagainya yang kehidupan mereka semakin baik akhir-akhir ini TETAPI TIDAK AKAN DAPAT MENGECAPI apa yang dinikmati Raja Bahrin.

Ia tidak akan sama sampai bila-bila kerana masyarakat UMNO adalah PIPIT sementara Raja Bahrin adalah ENGGANG. Selama ini dia mengecapi kemewahan kerana kedudukannya yang rapat dengan ISTANA dan pemimpin UMNO Terengganu.

Dengan kata lain, walaupun sedikit, hasil kekayaannya dalah daripada jasa UMNO dan kedudukannya yang dihormati kerana dia dari circle istana. Kini dia cuba melangkah kepada kehidupan yang baru dan meninggalkan kehidupan lamanya.

Persoalannya, apakah dia sanggup membuang segala bisnes dan hubungan rapatnya dengan ISTANA sebagai cable penting untuk dapatkan projek-projek perniagaannya.

Atau apakah DIA MEMBUANG DIRI kerana marah kepada UMNO dan pemimpin Barisan Nasional (BN) di atas sebab-sebab tertentu yang beliau sahaja yang mengetahuinya. Yang nyata, ada cakap-cakap mengatakan Raja Bahrin BERHIJRAH ke PAS apabila harapannya untuk mendapatkan projek tertentu gagal.

Ada mengatakan dia gagal kerana arahan pihak ATASAN jangan memberikan lagi projek kepadanya kerana DIA SUDAH KAYA RAYA. Orang lain pun mahu bisnes juga. Pihak atasan itu bukan Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said dan pegawai kanan kerajaan. Ini lebih ATAS lagi.

Malah, Raja Bahrin dikatakan DIHARAMKAN MEMIJAK KAKI ke satu bangunan penting negeri. Ia gara-gara pertikaian KEKELUARGAAN. Akibat pertikaian ini – difahamkan PIHAK ATASAN mengarahkan KERAJAAN NEGERI jangan melayan kerenahnya. Jadi persoalan di sini ialah, orang UMNO tidak berdosa, masyarakat UMNO pun tidak berdosa kepadanya.

TETAPI KENAPA RAJA BAHRIN MENGHINA MASYARAKAT UMNO sedemikian rupa?

Kerana AMARAHNYA? Kerana GERAM & DENDAM? SIFAT TAMAKNYA?

Jika beginilah sikap dan pendiriannya, Raja Bahrin tidak wajar menghukum masyarakat UMNO Terengganu yang langsung tidak berdosa kepadanya.

Amat nyata Tok Bomoh PAS ini sebenarnya SAKIT JIWA dan mahu merubat PENYAKIT AMARAN & TAMAKNYA SENDIRI tetapi untuk mengatakan dirinya SIHAT dan ISLAM, dia menyalahkan masyarakat UMNO di Terengganu ini.

Sungguh TIDAK ADIL dan TIDAK WAJAR Kerabat Diraja melakukan sedemikian. Raja Bahrin boleh mengatakan sesuka hati beliau terhadap masyarakat UMNO tetapi apakah masyarakat UMNO khususnya di Kuala Terengganu akan mengatakan sesuatu bentuk PENGHINAAN kepadanya?

Jawapannya TIDAK kerana masyarakat UMNO dan PEMIMPIN UMNO waras dan berpandangan jauh. Masyarakat UMNO tidak sakit seperti Raja Bahrin.

Masyarakat UMNO adalah orang Melayu yang PEMAAF dan sebagai orang Islam, tidak akan MENGHINA dan MENCERCA seperti yang diperlakukan oleh Raja Bahrin.

Masyarakat UMNO dan rakyat Kuala Terengganu yang PEDIH dan RASA DIHINA oleh Raja Bahrin akan menolak beliau dan akan memenangkan Cikgu Zubir Embong yang mewakili BN pada kerusi Parlimen Kuala Terengganu kali ini.


Cikgu Zubir bekerja bukan untuk MENGKAYAKAN DIRI DAN KELUARGANYA tetapi mempunyai wawasan sendiri untuk membangunkan Kuala Terengganu.

Cikgu Zubir ada perancangannya sendiri untuk Kuala Terengganu bukan kerana api kemarahan, dendam dan bersikap sombong dengan masyarakat Kuala Terengganu.

Siapakah Cikgu Zubir dan apakah matlamat perjuangan Cikgu Zubir untuk Kuala Terengganu?

Bersambung

1 comment:

  1. Kasian.. 'pejuang Melayu' yang selama ni di sinonimkan pada UMNO sanggup kutuk Raja-raja nya sendiri. gua sendiri ahli UMNO rasa kesian dengan penulis..pdn lah ank muda x gemar dengan sikap sesetengah orang dalam UMNO sementara sepihak cuba cuci, pihak macam lu bikin taik.

    malu lah wei ni bkn kempen yg 'cerdik'

    ReplyDelete