Monday 20 September 2010

Apa Tidak Kena Dengan Ahmad Said?

TeganuKini akan menyiarkan siri rencana mengenai POLITIK TERENGGANU : APA SEBENARNYA?

Ia bertujuan memberikan gambaran dan kedudukan sebenar politik di Terengganu, bukan berasaskan cajap-cakap atau komen blogger yang mahu melihat kemelut politik Terengganu berlanjutan.

Ikuti Bahagian Pertama bermula hari ini.

POLITIK TERENGGANU : APA SEBENARNYA?

Bahagian Pertama – Apa Tidak Kena Dengan Ahmad Said?


Datuk Seri Ahmad Said (Mad Said ) muncul sebagai Menteri Besar kerana ketentuan Allah. Dia tidak mengharap, meminta, melobi atau ‘bermimpi di siang hari’ seperti ‘calon-calon’ Menteri Besar yang ada sekarang – Datuk Alias Abdullah (ADUN Alor Limbat), Datuk Din Adam (ADUN Bukit Besi), Datuk Awang Tera (ADUN Cukai ) hatta Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Nasir Ibrahim Fikri.

Ada yang tidak kena dengan Datuk Seri Idris Jusoh yang menyebabkan beliau tidak dilantik semula sebagai Menteri Besar. Sudah ada isyarat mengenai nasib yang akan menimpa Idris apabila pada 10 Mac 2008 iaitu majlis mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar Terengganu dan pelantikan Exco-exco kerajaan negeri yang dijadual berlangsung di Istana Maziah di Kuala Terengganu pagi itu dibatal pada saat-saat akhir. Pembatalan majlis itu diumum oleh Datuk Bentara Luar Datuk Omar Pilus kira-kira pukul 8.55 pagi dengan memaklumkan majlis mengangkat sumpah itu telah ditangguh sehingga ke suatu masa yang ditetapkan kemudian.

Setiausaha Badan Perhubungan Umno negeri ketika itu Datuk Rosol Wahid yang mengulas mengenai perkara itu berkata upacara itu terpaksa ditunda pada saat-saat akhir kerana Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh masih berada di Kuala Lumpur. Selepas peristiwa ini banyaklah peristiwa lain yang membawa kepada ‘pengunduran’ Idris dan kemunculan Mad Said.

Jadi apabila Mad Said dianugerahkan jawatan ini oleh Tuanku Mizan Zainal Abidin, beliau menerimanya dengan tangan terbuka. Dia tidak sabotaj Datuk Seri Idris Jusoh yang menyebabkan tidak dilantik semula atau orang lain seperti Yahya Khatib (ADUN Pengkalan Berangan) atau Datuk Abdul Rahin Mohd Said (ADUN Teluk Pasu) yang berangan-angan mahu menjadi Menteri Besar. Tidak sama sekali. Tidak dan tidak.

Sabotaj, tikam belakang, berdendam atau juga bercita-cita terlalu tinggi bukan sifat Mad Said. Anak ‘Tok Penyadat’ dari Kemaman ini bukan jenis political animal yang sanggup menggigit atau meratah tuannya. Malah, Mad Said bukan jenis anjing yang menyerang orang yang melepaskannya daripada tersepit.

Buktinya, apabila ada kriris politik antara Menteri Besar, Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad dan Ketua Pemuda UMNO Negeri ketika itu, Idris Jusoh, Mad Said mempertahankan Menteri Besar ‘bagai nak gila’. Itulah sikap Ahmad Said. Anak Wan Mokhtar sendiri – Wan Hakim – tidak pernah berbuat seperti Mad Said lakukan terhadap ayahnya!

Sejarah politik Mad Said bersih. Dia naik dari bawah. Rank and file kata orang. Mad Said bermula dengan Pemuda UMNO hingga menjadi Ketua Pemuda UMNO Negeri dan Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia yang dilantik.

Jangan ceritalah pasal peranannya sebagai Ketua Pemuda UMNO Kemaman atau Ketua Bahagian Kemaman dan Ketua UMNO Cawangan.

Oleh kerana politiknya yang jenis straight forward dan tidak melencong sana sini, Mad Said mudah dibaca dan dilihat haluan politiknya. Baginya anugerah hingga menjadi Exco Kerajaan Negeri sudah berbaloi dan tinggi buatnya.

Jadi apabila dilantik Menteri Besar Mad Said mengharapkan sokongan dan perhatian daripada rakan-rakan ADUN dan Ketua Bahagian. Namun pada peringkat awal perlantikannya, Mad Said berada pada kedudukan 23-0. Ini kerana Mad Said merupakan pilihan istana ditolak bulat-bulat oleh 23 ADUN BN, sebaliknya mereka mahu Idris yang menerima watikah pelantikan daripada Presiden parti, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi agar Idris dilantik sebagai Menteri Besar bagi penggal kedua.

Bersambung esok

No comments:

Post a Comment