Sunday 3 January 2010

WAN AHAMAD DALAM PENTADBIRAN & POLITIK TERENGGANU

Dipetik dari : Rakyat Malaysia http://hambali1.blogspot.com/
(Bahagian Pertama)

Ketika ini ada ada pihak menjaja nama Wan Ahamad Wan Muda – Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar Terengganu – sebagai akan mengambil alih jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu menggantikan Datuk Mokhtar Nong.

Bagi saya tujuannya bukan untuk positif tetapi negatif. Nak mengutuk ‘Mat Said’ lah tu!

Dari mana sumber dipetik dan siapa menyiarkan berita entahlah…tapi orang di Pejabat SUK ada menceritakannya walaupun hakikatnya ia tidak benar walaupun 10 peratus.

Yang menarik pada sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini – 21 – 23 Disember 2009, nama Wan Ahamad ditimbulkan oleh ADUN Barisan Nasional (BN) dan sudah pastilah soal negative.

Berikutan itu, Menteri Besar, Datuk Ahmad Said terpaksa mempertahankan Wan Ahamad dan kenapa beliau dilantik.

Bagi mereka yang ‘tak selesai’ dengan Wan Ahamad, akan tetap mengungkit Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar ini dan paling menonjol melalui beberapa blog milik mereka yang terang-terangan menentang Ahmad Said atau juga melalui pembantu atau ‘macha-macha’ mereka, termasuklah sebuah blog seorang guru yang banyak mempertikaikan dasar-dasar kerajaan negeri.

Melalui satu blog bekas pegawai kanan Datuk Din Adam ketika menjadi Exco kerajaan negeri di bawah tajuk ‘Yang Popular & Terpopular’ (21 November 2009), entri berkenaan menyebut:

“MB Mat Said kehilangan seorang lagi orang kuat dan orang kanan yang boleh dikatakan amat dipercayai dan 100 peratus cakap-cakapnya dipatuhi oleh MB Mat Said. Orang kuat kedua ini menjadi amat berkuasa dan digeruni oleh banyak orang dalam pentadbiran kerajaan negeri, sehinggakan bos nombor satu dalam pentadbiran negeri pun seperti kehilangan kuku serta tidak mampu untuk mengatasi orang ini. Demikian hebatnya ‘budak tingkat 16’ ini. Demikian berpengaruh dan berkuasanya orang yang juga mendapat ‘jawatan baru’ sebagai Menteri Besar Kedua (MB2) sepanjang berada di Tingkat 16 Wisma Darul Iman itu. Dan sekarang MB Mat Said telah kehilangan lagi. Sama ada sengaja dihilangkan mahupun terhilang, yang pasti ‘budak tingkat 16’ ini sudah sah menghilangkan diri. Bagaimana kaedah ‘menghilangkan’ budak tingkat 16 atau MB2 ini, hanya orang-orang tertentu sahaja yang tahu. Pun demikian, khabarnya budak tingkat 16 ini telah di…….. (diluluskan atau diarahkan atau diminta atau disyorkan atau dipohon atau dihalalkan cara – pilih satu yang paling sesuai) untuk melanjutkan pelajaran. Di mana, ke mana dan berapa lama, itu kena tanya MB Mat Said.”

Cara penulisan dengan menggunakan perkataan seperti ‘100 peratus cakap dipatuhi’, “amat berkuasa dan digeruni”, ‘bos nombor satu dalam pentadbiran negeri seperti kehilangan kuku’ serta “di mana, ke mana dan berapa lama” (melanjutkan pelajaran), memberikan kesan negatif kepada pentadbiran dan nama Ahmad Said sendiri.

Tujuan dan matlamat blog ini menimbulkan isu Wan Ahamad ini ibarat membaca buku nipis (mengambil istilah digunakan Ahmad Said untuk membandingkan cara mentafsir dalam politik – antara buku tebal dengan buku nipis).

Maknanya, buka muka surat pertama dan kedua sudah tahu tujuan atau isi penulisannya!

Walaupun penulisnya membiarkan persoalan dijawab sendiri tetapi matlamatnya jelas dan sudah pasti Wan Ahamad tahu untuk memberikan jawapan, mungkin di mahkamah!

Nama Wan Ahamad mula melonjak naik apabila isu pertukaran kakitangan kerajaan Terengganu (TCS) akhir tahun 2008 (mulai 1 Januari 2009).

Beliau dikatakan merancang pertukaran berkenaan, walaupun hakikatnya yang mengeluarkan senarai ialah bahagian Pengurusan Sumber Manusia.

Sepanduk-sepanduk yang digantung mempersoalkan ‘siapa yang mentadbir Terengganu sekarang”? Nama Wan Ahamad (ejaan salah di sini) terpampang besar malah beliau dikatakan bersekongkol dengan Wan Lutfi dan Husin Botak. Nama lain tidak penting tetapi



Selepas isu itu reda beberapa ketika, tup-tup nama Wan Ahamad melonjak lagi. Kali ini lebih hebat.

Beliau dikatakan orang yang memiliki telefon bimbit yang menghantar sms ugut bunuh kepada beberapa ADUN yang menyebabkan wujudnya ‘Kumpulan 10’ yang memboikot sidang DUN Terengganu pertengahan tahun lalu.

(Ikuti bahagian kedua)

No comments:

Post a Comment