Tuesday 5 January 2010

WAN AHAMAD BUKAN PILIHAN MAT SAID

(WAN AHMAD DALAM PENTADBIRAN & POLITIK TERENGGANU - Bahagian Kedua)
Disalin daripada : Rakyat Malaysia (www.hambali1.blogspot.com)

Penjajaan nama Wan Ahamad Wan Muda – Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar Terengganu – yang akan mengambil alih jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu menggantikan Datuk Mokhtar

Nong ternyata brmatlamatkan ‘udang di sebalik batu’.

Ia dilakukan dengan niat dan tujuan negatif. Yang memang sah ialah nak mengutuk ‘Mat Said’ !

Juga matlamat dilihat adalah permainan pihak tertentu untuk menyekat Wan Ahmad meningkat lebih tinggi!
Itu saja kerana hakikatnya mereka yang dilantik oleh Menteri Besar dan diperkenankan istana untuk jawatan penting kerajaan negeri tidak membabit atau kena mengena dengan Wan Ahamad.

Semua kita sewajarnya menunggu sahaja jawapan sebenar apabila Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri dijangka bersetuju melantik Datuk Mazlan Ngah sebagai Pemangku Setiausaha Kerajaan berkuatkuasa 16 Januari 2010 ini bagi mengantikan Datuk Moktar Nong yang akan cuti sebelum bersara mulai tarikh itu.

Cakap-cakap kononnya memetik sumber pentadbiran negari, Mokhtar akan bersara pilihan sendirii mulai 1 April 2010.

Kekosongan jawatan Pegawai Kewangan Negeri dikatakan akan diganti oleh Datuk Abdul Razak Ismail, yang sekarang ini Pengarah Tanah dan Galian Terengganu.

Bersih lah nama pegawai kanan ini.

Persaraan awal atau persaraan pilihan sendiri Setiausaha Kerajaan bukan baru kerana ia merupakan satu tradisi dalam pentadbiran negeri Terengganu. Setiausaha Kerajaan di era Tan Sri Wan Mokthar, Datuk Wira Jaya telah bersara pilihan bagi memberi ruang kepada Datuk Setia Wangsa dilantik sebagai pengganti.

Ketika Datuk Seri Hadi Awang mentadbir, Datuk Che Mat Jusoh telah bersara awal bagi memberi laluan kepada Dato’ Senara Muda dilantik sebagai Setiausaha Kerajaan.

Pada era Datuk Seri Idris Jusoh meneraju negeri, Datuk Muhatar Abdullah, SUK ketika itu memohon bersara awal bagi memberi laluan kepada Mohtar.

Nothing new dan tidak patut dipolitikkan!

Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar, bagaimanapun terus memberi kepercayaan kepada Mokhtar mentadbir negeri semasa beliau menerima tekanan dari kumpulan yang mahu jatuhkan beliau dari kerusi Menteri Besar.

Mohtar terus diberi kepercayaan untuk menyelesaikan isu berbangkit pentadbiran dan diharapkan menjadi pagar pentadbiran.


Bagi Ahmad, pentadbiran tidak dipolitikkan. Apabila semunya selesai, kumpulan 10 budak hitam dibubarkan dan majoritinya berMBkan Ahmad Said, baru kedengaran Mokhtar memohon bersara awal bagi memberi laluan kepada Mazlan menjadi pengganti.

Sekiranya Mokhtar tidak bersara awal, Mazlan tidak berpeluang menjawat jawatan SUK kerana mereka dilahirkan dalam tahun yang sama.

Yang penting lagi Razak yang lagi senior perkhidmatannya sebagai TCS tidak akan mempunyai peluang meningkat lebih tinggi. Pilihan yang dibuat Dato’ Mohtar Nong sekurang kurangnya memberi ruang kepada Razak yang lebih mesra dengan panggilan’ Abang Jak’ menjawat jawatan Pegawai Kewangan Negeri yang juga bertitle ‘Yang Berhormat’.

Juga keputusan yang telah dibuat oleh Mohtar memilih untuk bersara awal, telah memberi ruang kepada dua’ super senior TCS’ mengambil alih ‘sarang’ terpenting.

Ternyata Wan Ahamad bukanlah pilihan Ahmad Said untuk tempatkan di ‘sarang’ yang terbesar itu.

Perlu diingat, Setiausaha Kerajaan mahu pun Pegawai Kewangan Negeri, yang kedua-duanya jawatan bergelar Yang Berhormat yang menganggotai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

Tahniah kepada ‘Abang Lan’ dan ‘Abang Jak’, selamat berjaya dalam kerjaya…!

(Bersambung di Bahagian Ketiga, esok)

No comments:

Post a Comment