Monday 25 January 2010

MUBIN - YANG LUPA DARATAN ?

Tiba-tiba hari ini Mubin pusing 360 darjah membela Istana Terengganu, baguslah, kalau dah faham tak  ape ? Alahai,  betapa kukuhnya pagar istana untuk digoncang. Sebelum  ini pelbagai penghinaan Mubin kepada Istana Terengganu berlalu begitu saja !

Percayalah kami yang  mubin and the geng ada kekebalan. Walau nyata blog ini menghina istana, jelas Pemuda Kemaman membuat laporan Polis, tapi tindakan tidak diambil oleh pihak polis. Mungkin dilindungi seorang budak hitam yang tuannya bos kepada Polis.

Walau penjawat awam  (cikgu)dilarang menjadi penyunting dan menyembelahi mana-mana kumpulan politik tapi Menteri Pelajaran Malaysia terlalu takut kepada mubin. Tak pernah ambil tahu atau buat tidak tahu pelanggaran disiplin seorang cikgu !


Sama semasa Din Adam jadi exco dulu. Mubin ambil gaji cikgu tapi tak pergi mengajar, hari-hari duduk- duduk di Wisma Darul Iman dekat dengan  pejabat exco atau bersiar-siar dalam Bandar atau sesekali ke Bukit Besi tengok kawasan nak buat lombong. Tak tahulah pihak Audit sedar tak perkara ini. Jelas satu penipuan, ambil gaji dari pejabat pelajaran tapi tak pergi mengajar.

Hari ini mubin mensensasikan berita konon khabarnya, MB Mat Said telah dimurkai kerana lupa daratan, lupa diri, tidak mengenang jasa dan budi pihak yang menganugerahkan beliau jawatan MB itu. Kebelakangan ini, seolah-olah pihak yang menganugerahkan beliau jawatan itu (yang menyerahkan watikah perlantikan diiringi kontroversi memuncak ketika itu) seolah-olah dipinggirkan terus dan ditinggalkan dalam banyak urusan yang sewajarnya diketahui pihak berkenaan. Hakikatnya setiap hari Rabu, MB akan mengadap MPPR.

Ini satu provokasi dan sensasi bila lihat pagar istana masih utuh. Hakikatnya setiap hari Rabu jam 8.00 pagi, MB wajib mengadap MPPR menyembah kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bagi mendapat restu untuk dibawa ke Mesyuarat Kerajaan Negeri serta perkara-perkara berkaitan dengan pegurusan negeri.

Ternyata  sesuatu yang  disensasikan dan fitnah apabila dikatakan bajet negeri 2010 tidak dipersembahkan kepada MPPR dan disensasikan oleh Mubin dengan kata-kata bibir manisnya   tapi ……..“ mendukacitakan ialah kegagalan menyembah taklimat oleh MB Mat Said itu secara halusnya disembunyikan dengan pelbagai alasan yang tidak logik dan tidak masuk akal”. Fakta sebenar bajet diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri terlebih dahulu untuk diluluskan sebelum dibawa ke Dewan (tempat dimana sisa-sisa budak hitam melepaskan bom dan menjual ubat kurap ! bulan Disember yang lalu)


Sebelum dibincang dalam mesyuarat exco, kertas bajet itu diangkat keistana dulu, dan pagi Rabu sebelum mesyuarat exco, MB akan sembah kertas berkenaan kepada MPPR dulu.

Bukan MB Mat Said dimurkai. Tapi sisa budak hitam disifatkan sengaja mengetepikan laluan yang sepatutnya dengan mengoncang pagar istana. Mengambil tindakan dengan merentang  kain rentang berbunyi “ Kami nak pak hitam ‘natang’ . Walau bagaimanapun,  MB Mat Said ini  bijak orangnya dan disayangi rakyat dan disenangi Tuannya, selain beliau merupakan orang yang berhemah tinggi.

Benarlah seperti yang diucapkan oleh
 Dato’ Dr. Pok Seli semasa persidangan UMNO tahun lalu. Katanya, MB Mat Said bukanlah hendak sangat menjadi MB, tetapi menjunjung titah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan  untuk menjawat jawatan itu. Betul sekali kata Dato’ Dr Pok Seli  itu, dan hari ini, MB Mat Said benar-benar  terus bersama pihak istana dan tidak pernah Derhaka sama sekali.

Sebab itu MB Mat Said  tidak membelakangi istana sekiranya perundangan dan adat mengehendakinya.

Tolonglah gunakan frasa lain selain daripada ‘derhaka’ itu. Mungkin boleh menggunakan frasa tidak mengenang budi ke, tidak menghargai budi dan jasa ke, atau kacang lupakan kulit ke… atau apa-apa sahajalah yang sama waktu dengan frasa lupa daratan , bila diberi sepenggal jawatan tertinggi dan jawatan tinggi tapi nak lagi, walaupun Tuannya tak nak beri lagi !!!


MB Mat Said tidak  pernah lulus kawasan yang penuh dengan cengal kepada sawmill milik arwah ayahnya sendiri.  Walaupun ramai yang mengtahui arwah ayah Mat Said mempunyai sawmill yang dikenali sebagai “Said Sawmill” !!!

Kesihan baki budak hitam  kita tu. Dahlah pening memikirkan macam mana lagi nak runtuh pagar istana kecil, akhirnya pusing 360 darjah nak masuk dalam pula !

Kepada pihak istana kecil negeri , sisa budak hitam jalankan penipuan. Orang tua itu diambil jumpa bosnya konon untuk  bantu pecat MB. Lepas itu 2 budak hitam “colek” orang tua tu dari hotel Park Inn bawa ke Motel Desa bersama dengan pegawai kanan. Kesian org tua tu, walaupun dah puas beri nasihat kepada sisa pak hitam utk tidak derhaka kepada Raja tidak didengari. Akhirnya orang tua dari istana kecil yang merana di marahi  bos besarnya.


 MB Mat Said yang jujur dan baik itu memang tak pernah lupa daratan. MB Mat Said tidak lupa daratan melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab. Buktinya dari 18 Cuma tinggal sisa 3 budak hitam dan rakyat amat saying kepadanya!


Ternyata “Daulat” Tuanku Sultan tiada bandingnya. Menentang MB membawa implikasi Menderhaka kepada Raja, kerana MB dilantik oleh Raja.

Apa tidak ‘Daulat”, kali pertama bila budak hitam buat hal merusuh dan bawa kain rentang ‘natang’ nak buang MB tiba-tiba Majlis Tertinggi terima Ahmad sebagai MB calon istana. Bukan itu saja lebih 50,000 rakyat sambut Tuanku Mizan dilapangan terbang Sultan Mahmud tanda sokongan kepada Raja dan MB.


Kali ke 2, bila sms ugutan dilepaskan, kuasa Allah, Ramzi ditangkap dan dibawa kepengadilan dan jatuh sakit.

Kali ketiga bila Hishamuddin keluar kalam, budak hitam pun membisu dalam sidang dewan, MB hendak dibuang. Kata keramat TPM jadi pertolongan diikut dengan rutuhan stadium Sultan Mizan yang jadi penghalang, diikuti keruntuhan menara telekomunikasi, kebocoran kolam renang dan lain-lai lagi. Betapa ‘berdaulatnya’ Sultan Terengganu, alam juga jadi pembantu melindungi MB.



Tabik spring kpd Mubin, Pengarah Pelajaran takut nak ambil tindakan terhadap salahlaku mubin, menjadi penerbit, penyunting, memfitnah, aktif dalam politik. Begitu juga pihak Polis walau repot dibuat di Balai Kemaman terhadap fitnah kepada Raja, tapi tindakan tidak diambil !!!

No comments:

Post a Comment