Sunday 10 July 2016

Krisis Air - Pemimpin PAS Terengganu ‘Senyap Jer’, Di Kedah Sampai Buat Petisen


Di Terengganu agaknya ‘orang PAS’ semua dapat bekalan air ketika Aidilfitri kali ini kerana itu mereka diam membisu.

Sanak saudara mereka pastinya dapat bergembira kerana bekalan air sampai ke rumah mereka, bukan seperti rumah orang UMNO, sehingga ada pemimpin yang membuka mulut marahkan Syarikat Air Terengganu Sdn Bhd (SATU).

Kalau tidak, percayalah, ‘mulut-mulut celupar yang sering bersuara entah apa-apa itu’ akan terbuka luas.

Akan keluarlah berbagai kenyataan, terutamanya melalui media rasminya Buletinonline. Tetapi shingga 10 malam ini, tiada aduan 'pong'.

Mungkin rumah ADUN Bukit Payong dan ADUN Bukit Tunggal tidak terjejas.

Mungkin juga di Marang, di rumah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan di Paka, rumah Pesuruhjaya PAS Terengganu, Satiful Bahri Mamat juga ‘ok’.

Begitu juga di Kuala Nerus dan Kemaman, nampaknya Ahli Parlimen Kuala Nerus. Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali dan ADUN Chukai, Hanafiah  Mat tidak bising ‘pong’.  Lagi pun di Kuala Nerus dalam kawasan Menteri Besar Terengganu, Ahmad Razif Abdul Rahman.

Yang di Kuala Terengganu, rumah orang PAS tidak ada air, mereka peduli apa!

Lantak kamulah, pandai-pandailah menyesuaikan diri.

Tidak seperti di Kedah, Dewan Pemuda Pas Kedah melancarkan mobilisasi petisen online dalam usaha mengumpul sokongan rakyat selain menyuarakan hasrat rakyat berhubung krisis air di Kedah yang dikatakan meruncing sepanjang musim perayaan.  

Petisen yang dilancarkan semalam berjaya mendapatkan 314 tandatangan setakat 3.40 petang hari ini.        

Ketua Penerangannya, Nurul Amin Hamid (kanan) berkata, pihaknya turut melancarkan memorandum tuntutan rakyat berkaitan isu bekalan dan kualiti air yang berulang saban tahun sehingga menyukarkan penduduk.  
       
“Reaksi kerajaan negeri setiap kali masalah ini berlaku ibarat melepas batuk di tangga, pelbagai alasan diberikan selain menuding jari kepada agensi berkaitan untuk meredakan kemarahan rakyat, namun gagal menambah baik pengurusan dan sistem bekalan air,” katanya.    
   
Menurutnya, kekecewaan rakyat Kedah tidak dapat dibendung lagi terutama ketika sambutan Aidilfitri yang diraikan dengan penuh kesulitan berdepan masalah itu.         

“Satu memorandum menuntut lima perkara yang turut disertakan pada petisyen itu meminta, kerajaan negeri bertanggung jawab atas kesusahan rakyat ketika Aidilfitri selain menggesa elaun Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah selaku Pengerusi Syarikat Air Darul Aman (Sada) dipotong sehingga masalah perkhidmatan bekalan air diselesaikan,” katanya. 
        
Nurul Amin berkata, tuntutan lain termasuk menggesa Exco Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga, Datuk Badrol Hisham Hashim meletakkan jawatan serta-merta kerana didakwa gagal menangani isu berkenaan.   
      
“Turut disarankan mengadakan konsultasi awam bersifat lebih terbuka dalam melihat masalah secara kritikal serta mencari jalan penyelesaian segera menangani krisis bekalan dan kualiti air,” katanya. 
       
Menurutnya, pihaknya juga meminta kerajaan negeri mengumumkan penggunaan peruntukan pusat dalam membaik pulih serta menaik taraf infrastruktur air seperti saluran paip, loji rawatan, tangki simpanan, peralatan mekanikal dan berkaitan.

“Kami mahu kerajaan negeri dedahkan kadar simpanan air di empangan-empangan di Kedah, apa masalahnya sehingga simpanan air belum mencukupi untuk dibekalkan untuk kegunaan rakyat Kedah,” katanya.

Tuntutan lain termasuk inisiatif kerajaan negeri melakukan jangkaan masa hadapan berkenaan isu air di Kedah dan membuat persiapan bersepadu dari semua aspek.

“Data perolehan krisis air pada masa lalu boleh dijadikan petunjuk terhadap keperluan air mengikut daerah dan musim. Krisis lalu harus dijadikan pengajaran dan berusaha menanganinya agar masalah sama tidak berulang,” katanya.

Nurul Amin berkata, pihaknya juga bercadang mengadakan pertemuan dengan pimpinan negeri dan Sada untuk berbincang secara telus, selain berkongsi idea ke arah kesejahteraan rakyat.

“Kerajaan negeri seolah-olah tidak mengambil iktibar dan petunjuk daripada pengalaman lalu. Data kadar penggunaan air musim perayaan lalu tidak dijadikan panduan untuk persediaan bekalan dan menambahbaikkan sistem agihan,” katanya.


Menurutnya, sekiranya tiada tindakan segera, masalah ini pasti berulang lagi dan sampai bilakah rakyat Kedah terpaksa berdepan kesukaran setiap kali menjelang Aidilfitri.

No comments:

Post a Comment