Saturday 28 May 2016

Terenggganu Komited Perluas Seni Gamelan Ke Peringkat Antarabangsa

Penganjuran Festival Gamelan Sedunia adalah antara usaha serius kerajaan negeri Terengganu yang komited memelihara dan memperluas seni gamelan hingga ke peringkat antarabangsa.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri Datuk Mohd Jidin Shafee berkata Terengganu telah menganjurkan festival itu sebanyak empat kali sehingga tahun lepas dan berjaya menampilkan pelbagai penggiat seni gamelan dari seluruh dunia.

Mohd Jidin berkata kerajaan juga giat memupuk minat di kalangan generasi muda dan memperkenalkan seni itu di peringkat sekolah dan universiti.

"Jika menelusuri sejarah, seni gamelan hidup subur dalam lingkungan istana, namun trend kini telah berubah kerana ia mulai keluar dari lingkungan istana dan menemui rakyat kebanyakan...ini yang perlu kita pelihara.

Beliau
bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Program Santai Gamelan, di Kuala Nerus semalam.

Tambahnya kira-kira 30 kumpulan termasuk sekolah-sekolah di negeri ini masih aktif dalam seni gamelan dan Lembaga Muzium Terengganu merupakan tulang belakang dalam memastikan seni itu tidak pupus ditelan zaman.

"Gamelan bukan sahaja perlu dihargai kerana nilai sejarahnya, tetapi keunikannya termasuk dari segi alunan irama, melodi yang merdu dan mengasyikkan serta lenggok tari yang lemah gemalai.

"Kesenian itu mencerminkan kreativiti, nilai serta jati diri masyarakat Melayu itu sendiri," katanya.

No comments:

Post a Comment