Friday 13 May 2016

Terengganu Tarik RM27.2 Bilion Nilai Pelaburan Sehingga April


Terengganu menarik pelaburan sebanyak RM27.2 bilion dari 2007 hingga April tahun ini hasil daripada program pembangunan menyeluruh Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC).

Dalam kenyataan, ECERDC berkata langkah itu mewujudkan lebih 30,074 peluang pekerjaan di negeri tersebut, merapatkan jurang sosio ekonomi antara ECER dan seluruh Semenanjung Malaysia.

"Di bawah Program Transformasi Ekonomi Terengganu, kerajaan negeri menyasarkan untuk menarik lebih RM3.72 bilion nilai pelaburan dalam kluster bioteknologi dan mewujudkan lebih 5,202 pekerjaan," katanya.

ECERDC berkata satu lagi inisiatif pembangunan utama yang mendorong pertumbuhan Terengganu ialah kluster agriperniagaan, dengan siap fasa pertama PembangunanKluster Bersepadu Herba (HICD) di Pasir Raja, Dungun.

Projek itu melibatkan penanaman pelbagai herba yang bernilai tinggi dan mendapat permintaan seperti Tongkat Ali dan Kacip Fatimah di kawasan seluas 28.328 hektar.

"Dalam fasa berikutnya, yang dijangka bermula pada Mei ini, kawasan tanaman HICD akan diperluaskan kepada kira-kira 356.11 hektar.

"Projek itu, yang di bawah syarikat Bioalpha Holdings Bhd, dijangka mengeluarkan herba bernilai hampir RM1 juta pada akhir tahun ini," katanya.
"Selain sektor pembuatan kekal sebagai penyumbang utama sebanyak 48 peratus daripada jumlah pelaburan, bio-ekonomi dilihat sebagai sektor baharu yang akan melengkapi dan menambah nilai kepada sektor sedia ada seperti minyak dan gas serta pertanian.


No comments:

Post a Comment