Monday 16 August 2010

Rakyat Bosan, Muak Dengan Pertelingkahan Pemimpin UMNO

"Mana-mana wakil rakyat dan pemimpin yang tidak menjalankan tugas dengan baik dan bertindak di luar tuntutan parti dan politik semasa, mungkin tidak mendapat tempat untuk menjadi calon pada pilihan raya umum akan datang..." - Hishamuddin Hussein

Segelintir ahli UMNO di Terengganu diberi amaran supaya menghentikan segera sikap suka melaga-lagakan sesama pemimpin.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata tindakan mereka merugikan parti dan rakyat benci kepada UMNO.

“Cukuplah sikap (ahli UMNO di Terengganu) yang suka melaga-lagakan pemimpin sesama n meparti dan meningkatkan sokongan rakyat.

"Inilah doa saya sempena Ramadan ini untuk melihat tiada perpecahan (dalam Umno Terengganu) demi kebaikan agama, bangsa dan tanah air," katanya.

Beliau menyatakannya pada majlis berbuka puasa bersama rakyat di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Nilam dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Wakaf Mempelam di Kuala Terengganu, semalam.

Beliau yang juga Naib Presiden UMNO berkata, tindakan itu akan menjejaskan parti untuk menghadapi Pilihan Raya Umum akan datang serta boleh menyebabkan rakyat melihat negatif terhadap UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Hadir sama Menteri Besar yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Ahmad Said, semua Ketua UMNO bahagian dan ahli Exco kerajaan negeri.

Hishammuddin yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, semua wakil rakyat BN juga perlu menunjukkan sikap bekerja untuk rakyat selaras dengan gagasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak iaitu rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

Beliau berkata, jika wakil rakyat BN gagal menunjukkan tanggungjawab membela rakyat, ia memberi kesan kepada parti, sekali gus rakyat tidak mempercayainya," katanya.

Sebelum itu pada sidang media selepas mempengurusikan mesyuarat Badan Perhubungan UMNO negeri di Pejabat UMNO Perhubungan di Kuala Terengganu, Hishamuddin meminta pemimpin UMNO di negeri ini berhenti daripada berkelahi sesama sendiri kerana rakyat sudah bosan dengan kerenah sedemikian.

Menurutnya politik sesama sendiri perlu dihentikan dan tumpuan seharusnya diberikan kepada usaha membangunkan negara.

“Kita ada banyak lagi kerja untuk membina negara dalam dunia yang semakin sempit dan mencabar kini,” katanya.

Beliau mengulas masalah yang berlaku di beberapa bahagian UMNO termasuk di Setiu, Terengganu.

Bahagian itu dilihat bermasalah setelah empat Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Parlimen itu gagal hadir pada persidangan perwakilan bahagian yang dirasmikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, 16 Julai lalu.

Hishammuddin berkata pemimpin yang melakukan sesuatu yang tidak berkisar kepada realiti politik hari ini akan dinilai peranan mereka oleh pucuk pimpinan terutama pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau mengingatkan mana-mana wakil rakyat dan pemimpin yang tidak menjalankan tugas dengan baik dan bertindak di luar tuntutan parti dan politik semasa, mungkin tidak mendapat tempat untuk menjadi calon pada pilihan raya umum akan datang.

Muhyiddin pada mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Setiu yang dipulau oleh empat ADUN 16 Julai lalu.

No comments:

Post a Comment