Saturday 14 August 2010

Hishamuddin Pengerusi Perhubungan UMNO Yang Lemah?

"Pada ketika pakatan ‘beruk politik’ tidak mengiktiraf Ahmad Said sebagai Menteri Besar sementara Najib dan Hishamuddin hanya membiarkan mereka menggoncang politik Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin menganugerahkan Datuk Seri kepada Ahmad Said sebagai mengiktiraf keupayaannya mentadbir Terengganu yang kini memasuki tahun ketiga. Sedarkah Najib dan Hishamuddin terhadap perkara ini?"

Selepas beberapa purnama menjelang, akhirnya Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Seri Hishamuddin Hussein kembali semula ke Kuala Terengganu.
Petang ini beliau akan mempengerusikan Mesyuarat Perhubungan UMNO Negeri yang tertangguh beberapa kali.

Tidak diketahui sebab musabab mesyuarat tidak diadakan.

Apakah Pengerusi Perhubungan ada KPInya sendiri? Bagaimana menentukannya?

Kekerapan bermesyuarat atau berjaya mengatasi krisis?

Kalau kedua-duanya, rasanya Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu ini tidak sampai ke mana-mana. Tapi tidak mengapakah kerana dia anak bekas Perdana Menteri dan cucu kepada pengasas UMNO selain sepupu Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO ketika ini.

Tiga kekuatan itu tidak boleh dicabar, lebih-lebih lagi faktor ketiga , iaitu sepupu kepada Datuk Seri Mohd Najib Razak. Jangan main-main, itu Perdana Menteri Malaysia tau!

Tidak bermesyuarat satu hal tetapi apa tujuan Hishamuddin dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri?

Kononnya untuk meredakan kemelut politik Terengganu yang dibuat oleh Najib sebaik mengambil alih kepimpinan negara dan UMNO.

Yang maha peliknya, Terengganu adalah negeri menang pilihan raya dan diperintah oleh Barisan Nasional tetapi ‘hak memimpin UMNO dirampas’ oleh Presiden dan Majlis Tertinggi UMNO untuk diberikan kepada Hishamuddin.

Ahmad Said yang kini bergelar Datuk Seri yang menjadi Menteri Besar adalah satu-satunya Menteri Besarn yang ntidak menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri.

Persoalannya, Hishamuddinkah yang meredakan krisis atau kebijaksanaan Ahmad Said mengatasi krisis dan kemelut politik negeri ini?

Sepuluh Budak Hitam (10 BH) sudah menjadi empat sekarang ini. Yang tinggal ialah Alias Abdullah (ADUN Alor Limbat), Datuk Din Adam (Bukit Besi), Datuk Rosol Wahid (Ajil) dan Zakaria Abdullah (Paka). Bosnya, Datuk Seri Idris Jusoh (Jerteh) terus main politik ‘baling batu sembunyi tangan’.

Hishamuddin pern[Image]ah memanggil mereka ini ke pejabatnya tahun lalu untuk meredakan krisis, namun ternyata tiada banyak perkembangan yang berlaku.

Selepas ‘melondeh’ dan cuba menjatuhkan Ahmad Said gagal, Hishamuddin terpaksa akur bahawa kerusi Menteri Besar itu akhirnya memasuki tempoh dua tahun tetap milik Ahmad Said.

Lantas, bulan lalu ada lagi SMS mengatakan Ahmad Said akan meletakkan jawatan paling lambat 1 Julai 2010 atau pertengahan Julai. Tiada apa juga yang berlaku.

Puncanya, ada lapan ‘ekor beruk politik’ menghadap lagi Najib. Kali ini termasuk tiga Exco – YB Khazan Che Mat , YB Awang Tera dan YB Yahya Khatib. Yang lain ialah Rosol, Alias, Din dan Zakaria.

Kecuali Zakaria, yang lain memang perasan ada kualiti menggantikan Ahmad Said.

Daripada yang lapan itu, paling mengejutkan ialah Khazan yang terus-terusan marahkan Ahmad Said. Aneh Khazan ini kerana beliau adalah Exco yang dilantik oleh Ahmad Said yang juga Ketua Pemuda UMNO Setiu selain Naib Ketua Pemuda UMNO Negeri.

Dia bukan sahaja anti-Ahmad Said tetapi juga anti Ketua Bahagian Setiu, Datuk Mohd Jidin. Khazan adalah antara orang yang ‘melesapkan diri’ pada hari mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Setiu yang dirasmikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dalam isu ‘melesapkan diri’ ini, Hishamuddin nampaknya tidak bermaya dengan kenyataannya dan tiada tindakan dilakukan terhadap mereka itu.

Tindakan di sini ialah sama ada mereda atau mengenakan hukuman kepada keempat-empat mereka yang dengan sengaja ‘ponteng’ mesyuarat itu.

Walaupun sudah memaklumkan lebih awal tentang ketidakhadiran mereka (selain Khazan, tiga lagi adalah YB Ramlan Ali (Jabi), YB Ashaari Idris (Langkap) dan YB Halim Jusoh (Permaisuri) ) ke mesyuarat itu tetapi ia dibuat saat-saat akhir.

Muhyiddin dimalukan tetapi Hishamuddin nampaknya buat tidak kisah sahaja. Sepatutnya satu kenyataan keras atau tindakan dilakukan terhadap empat pemimpin Setiu itu. Lagipun ini bukan kali pertama – tahun lepas buat perangai yang sama.

Sebab tidak hadir ada kaitan dengan perlantikan JKKK, Penyelaras DUN serta juga isu berkaitan perlantikan kakitangan Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT).

Hishamuddin sudah dimaklumkan mengenai masalah ini. Apa yang beliau buat?

Dia juga pernah ke Penarik dalam kawasan Setiu dan tidur rumah ibu angkat. Bukankah itu simbolik untuknya mengatasi masalah antara 4 ADUN itu dengan Jidin?

Hishamuddin gagal mengatasi masalah Bahagian UMNO Setiu sebagai Ketua Perhubungan UMNO. Sekali lagi KPInya sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO gagal.

Apakah bentuk kawalan atau disiplin Hishamuddin terhadap pemimpin UMNO bahagian jika ada kumpulan terus-terusan menggugat Ahmad Said sebagai Menteri Besar?

Kegagalan Hishamuddin terpercik kepada Najib yang kini dilihat ‘merestui’ perbuatan ADUN datang bertemunya untuk menukar Ahmad Said.

Malah Najib kini dianggap sebagai antara ‘dalang’ dalam kemelut politik Terengganu kerana hubungannya yang lebih rapat dengan Idris Jusoh.

Apakah Najib tidak melihat kepada cara Yang DiPertuan Agong yang juga Sultan Terengganu menempelak dan menyindirnya apabila menganugerahkan pingat Datuk Seri kepada Ahmad Said?

Pada ketika pakatan ‘beruk politik’ tidak mengiktiraf Ahmad Said sebagai Menteri Besar sementara Najib dan Hishamuddin hanya membiarkan mereka menggoncang politik Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin menganugerahkan Datuk Seri kepada Ahmad Said sebagai mengiktiraf keupayaannya mentadbir Terengganu yang kini memasuki tahun ketiga.

Sedarkah Najib dan Hishamuddin terhadap perkara ini?

Walaupun diturunkan pangkat dalam kepimpinan UMNO Negeri, Ahmad Said tidak pernah luntur semangatnya.

Melalui pentadbirannya, dia menguatkan kedudukan semua ADUN – termasuk yang menentangnya dengan menyalurkan pelbagai bantuan untuk rakyat selain peruntukan melebihi RM1 juta setiap ADUN untuk bantuan dan sebagainya.

Apakah ADUN di negeri lain mendapat peruntukan seperti ini? Jawapannya tidak.[Image]

Ini tidak termasuk peruntukan seperti e-Book, Dana Remaja, Pendahuluan Ke Universiti, bantuan untuk pelajar cemerlang, pakaian dan kelengkapan sekolah , warga emas, ibu tunggal dan sebagainya.

Semuanya itu untuk memudahkan ADUN melaksanakan tanggungjawab dan agar dilihat ‘berbakti kepada rakyat’.

Dan jika Hishamuddin terus membiarkan politik adu-domba dan ‘beruk politik’ terus menggoncang politik Terengganu, maknanya Pengerusi Perhubungan UMNO negeri itu bukan sekadar gagal menjalankan amanah UMNO tetapi wajar dihalau dari negeri ini.

Adalah memalukan jika Hishamuddin terus menerus memegang Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri tetapi gagal melaksanakan tugasnya.

Beliau bukan sahaja dinilai di Terengganu tetapi membahayakan kedudukannya sendiri sebagai Naib Presiden UMNO.

Untuk kekalkan kerusi Naib Presiden, Hishamuddin perlu menjawab banyak perkara – kejayaannya pada peringkat kementerian juga kejayaannya sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu.

Mahukah Hishamuddin dihukum atau dipersoalkan kredibiliti dan keupayaanya pada tahun pemilihan UMNO hanya kerana memenuhi kehendak dan menuruti perangai ‘beruk politik’ Terengganu?

Hishamuddin perlu melakukan sesuatu pada kadar segera.

‘Beruk politik’ perlu diikat segera. Yang perlu dikenakan tindakan disiplin, dikenakan segera. Kawan-kawan yang merosakkan imejnya di Terengganu perlu disisihkan.

Hanya dengan cara ini Hishamuddin akan dilihat berkesan. Jika tidak orang akan melihat kepada kemampuan Naib Presiden yang lain umpamanya Datuk Seri Zahid Hamidi yang lebih ‘mesra’ dan tahu berpijak di bumi nyata.

Dengan kata lain, selagi kemelut politik Terengganu tidak selesai, selagi itulah ia menjadi cabaran besar buat Hishamuddin yang kegagalan menanganinya akan meletakkanya sebagai pemimpin UMNO yang bukan sahaja gagal di Terengganu tetapi juga pada pemilihan UMNO akan datang!

No comments:

Post a Comment