Tuesday 18 October 2016

Pelik Apabila Hadi Kata GST Baik Untuk Tingkatkan Ekonomi Negara....


Mengejut dan memerlukan penjelasan daripada PAS, apakah parti itu kini menyokong cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Ini kerana semalam di Dewan Rakyat, Ahli Parlimen PAS Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bercakap mengenai GST sambil mengakui yang dilaksanakan kerajaan pada 1 April 2015 sebagai cara paling berkesan untuk meningkatkan ekonomi negara.

Bukan bermaksud Hadi tidak boleh bercakap mengenai isu lain sebagai ketua antara parti terbesar di Malaysia tetapi pada ketika usul Rang Undang-Undang Persendirian iaitu Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)(Pindaan) 2016 atau RUU 355 di Dewan Rakyat mungkin tidaK akan menjadi kenyataan.ditungu-tunggu untuk diperkatakan oleh Hadi memuji  GST di Dewan Rakyat.

Yang menjadi tanda tanya ialah, sebelum ini GST dianggap sebagai cukai yang merompak rakyat secara sah dan haram pada ketika negara dipenuhi ketirisan dan rasuah.

Sebaliknya Presiden PAS itu selain memuji GST turut membuat cadangan bahawa kerajaan perlu memastikan tiada peniaga yang boleh lari daripada membayar cukai ber­kenaan seperti yang berlaku ketika pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

“GST merupakan cara paling berkesan untuk meningkatkan ekonomi negara. Adakah kerajaan mempunyai kaedah untuk mengesan peniaga yang cuba lari daripada membayar cukai ini atau mungkin kerajaan ada alternatif lain bagi menggantikan GST?

Beliau menyatakan perkara ini ketika melontarkan soalan tambahan berkaitan GST kepada Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Apakah ini menggambarkan PAS menyokong langkah kerajaan memperkenalkan GST walaupun ia kini menjadi isu yang digunakan untuk menghentam kerajaan?

Apakah pendirian Hadi ini bertentangan dengan pandangan pemimpin pembangkang lain dalam isu GST yang disifatkan sebagai menekan rakyat?

Pendirian Hadi ini sedikit mengejutkan kerana pemimpin PAS sendiri ramai yang menganggap GST sebagai sesuatu yang menekan rakyat.


Ini kerana Setiausaha Majlis Syura Ulama Pas Pusat, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh (gambar atas) pernah menegaskan GST yang dikenakan oleh kerajaan terhadap rakyat adalah haram.

Katanya, dengan kedudukan negara yang mengalami masalah ketirisan dan rasuah, cukai itu tidak wajar dikenakan dan ianya bercanggah dengan syariat Islam.

"Cukai sebegini seolah-olah merompak rakyat secara sah ... walaupun Islam membenarkan kutipan cukai dalam negara, tetapi ia adalah haram apabila negara dipenuhi ketirisan dan rasuah," katanya kepada pemberita pada program 'Himpunan Derita Rakyat (HINDAR)' anjuran Dewan Ulama PAS Pusat, yang diadakan di Padang Merbok  pada 12 April 2015.

Kenyataan Hadi itu jelas bertentangan dengan pendapat Majlis Syura Ulama dan apakah Hadi menggunakan kuasa vetonya sebagai Presiden PAS dalam menyokong kerajaan dan memperakui GST itu baik?

PAS perlu menjelaskan kepada rakyat pendiriannya dalam isu GST ini kerana kenyataan Hadi semalam separti secara tiba-tiba. Sebab dan bagaimana boleh dibuatnya menjadi tandatanya.

Nik Zawawi  berhujah,  di Singapura, meskipun kerajaannya mengenakan GST, tetapi ianya diganti dengan sistem pengangkutan awam yang efisyen serta harga kereta yang jauh lebih murah.

Selain itu, katanya negara Malaysia kaya dengan pelbagai sumber asli seperti petroleum dan kayu balak yang boleh dijadikan sumber pendapatan.

Malah, majlis HINDAR di Padang Merbok itu adalah kali pertama  Dewan Ulama turun untuk membantah kerana katanya pelaksanaan GST menzalimi rakyat dan bercanggah dengan syariat Islam.

"Kita Dewan Ulama bukan menentang secara membabi-buta, tetapi GST satu sistem percukaian yang tidak patut dilaksanakan di negara kita," katanya lagi.

Nik Zawawi juga berkata, beliau bersedia berdebat dengan mana-mana pihak termasuk menteri atau mufti tentang hukum melaksanakan GST.

Ironinya, himpunan yang menyaksikan kira-kira 2,000 perserta yang di Padang Merbok itu turut dihadiri Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, dan pemangku Timbalan Dewan Ulama PAS Posit ketika itu, Datuk Dr Mahfodz Mohamed.

Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak didakwa cuba meletakkan kelemahan pentadbirannya di atas bahu rakyat dengan melaksanakan GST.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah menyebut bahawa  di bawah pentadbiran Najib, ekonomi negara sangat bermasalah kerana perbelanjaan tidak berhemah dan tidak terurus.

Dr Mahathir berkata defisit negara  meningkat kerana perbelanjaan tidak berhemah, meningkatkan gaji minimum tanpa meningkatkan produktiviti, menambah hari cuti dan menggantikan hari bekerja jika cuti umum jatuh pada hujung minggu dan berbelanja untuk barangan mewah.

Jika Najib bijak menguruskan kewangan, GST tidak perlu dikenakan terhadap rakyat.

Dr Mahathir berkata, GST telah mengurangkan kuasa beli rakyat dan menjadikan rakyat lebih miskin. “GST adalah cara untuk rakyat mengkayakan kerajaan."

Malah, Dr Mahathir berkata, kerajaan di bawah Najib terpaksa menanggung beban hutang termasuk 1MDB dan beban itu dipindahkan kepada rakyat menerusi GST.


Menjawab soalan Abdul Hadi itu, Johari berkata, kerajaan tidak pernah bercadang memansuhkan GST kerana objektif pelaksanaan cukai itu adalah untuk menyusun semula sistem cukai kepenggunaan negara supaya menjadi lebih telus dan cekap kerana telah mengambil kira kedudukan semasa sosio ekonomi masyarakat.

Beliau memberitahu, dari Januari hingga Oktober ini Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya mengutip RM29.34 bilion GST iaitu meningkat sebanyak RM1.41 bilion berbanding sembilan bulan pelaksanaan cukai itu tahun lalu yang berjaya meraih RM27.93 bilion.

Walaupun kerajaan menetapkan kadar GST sebanyak enam peratus, namun jumlah barangan dan perkhidmatan yang efektif dikenakan cukai tersebut hanya pada kadar 3.6 peratus.

Mengenai soalan kenapa harga barang yang tidak dikenakan GST turut meningkat selepas pelaksanaan cukai itu, Johari memberitahu, perkara itu disebabkan peniaga-peniaga tertekan berikutan pengurangan keuntungan yang diperoleh sejak sistem cukai itu dilaksanakan.

“Ketika Malaysia melaksanakan SST, banyak ketirisan berlaku berpunca daripada para peniaga tidak membayar cukai tersebut kerana mengambil kesempatan daripada sistem cukai yang kurang cekap itu,” katanya.

Katanya, kenaikan harga barang selepas pelaksanaan GST juga mungkin berpunca daripada peniaga yang belum memahami senarai barang dan perkhidmatan yang tidak perlu dikenakan cukai tersebut.

Johari menjelaskan, tahap pengetahuan peniaga semakin baik berdasarkan kadar inflasi yang menurun daripada 3.43 peratus semasa peringkat awal GST dilaksanakan kepada kurang 2.0 peratus pada tempoh sekarang.

No comments:

Post a Comment