Tuesday 25 September 2018

APA DILAKUKAN OLEH RAJA BAHRIN UNTUK PELAN TINDAKAN NEGERI?



Pakatan Harapan (HARAPAN) Kelantan sudah membuatkan kerajaan PAS Kelantan tidak tidur lena  apabila mengumumkan penubuhan Majlis Tindakan Pembangunan Kelantan (MTPK) .

Majlis  itu yang akan menyelaras, memantau dan mencadangkan pembangunan negeri, dianggap oleh PAS Kelantan sebagai pengekalan dasar dasar “kerajaan dalam kerajaan” yang diamalkan oleh Barisan Nasional (BN) sebelum ini.

Kebimbangan PAS ditunjukkan melalui amaran yang dikeluarkan oleh PAS Kelantan yang menganggap MTPK itu tidak ubah seperti Jabatan Pembangunan Persekutuan - agensi pusat yang menyelaras, memantau dan mengawal rapi pelaksanaan projek pembangunan persekutuan di negeri itu.

Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata pada 19 September lalu, tindakan HARAPAN ini sesuatu yang tidak membawa kebaikan untuk rakyat Kelantan, apa lagi kerajaan negeri.

Tetapi bagaimana dengan HARAPAN Terengganu?

Apakah mereka melakukan perkara yang sama?

Tidak sama sekali. Malah, pemimpin PAS Terengganu tidak bimbang langsung dengan kepimpinan HARAPAN Terengganu kerana Pengerusinya, Datuk Raja Kamarul Bahrin Raja Ahmad tidak berbuat apa-apa.

Bukan sahaja tidak pernah berfikir atau berbincang mengenai perkara ini dengan pemimpin PKR dan BERSATU, malah beliau sudah ‘menghadap’ Menteri Besar Terengganu, kononnya untuk menjadi ‘jambatan antara Posit dan negeri’.

Bertemu untuk mencari peluang atau cuba mencari popularity, namun ternyata beliau silap. Ia dengan pembangkang, bukan dengan sekutu seperti PKR dan BERSATU.

Siapa beri mandat kepada beliau untuk melakukan demikian? Dia sendiri!

Jadi tidak pelik sekiranya HARAPAN Terengganu dilihat lemah, berbanding HARAPAN Kelantan di mana pemimpin PAS Kelantan terpaksa mengungkit dengan mengatakan,  “Pemimpin PH Kelantan, khususnya AMANAH, semasa bersama PAS menentang kewujudan JPP.”


Kebimbangan dan kemarahan PAS Kelantan kepada usaha HARAPAN Kelantan itu menyebabkan Che Abdullah (gambar atas) mengatakan “Mereka tidak mahu gangguan semasa berada dalam kerajaan negeri tapi menjadi pendokong bila mereka tidak berada dalam kerajaan negeri.”

Beliau mengecam langkah HARAPAN di mana dilaporkan Majlis Presiden PH bersetuju dengan cadangan penubuhan MTPK  dan cadangan itu akan diangkat kepada perdana menteri.

Menurut Timbalan Pengerusi PH Kelantan, Wan Rahim Wan Abdullah, “JPP akan menjadi urusetia majlis ini.”

Sebagai rekod, JPP Kelantan ditubuhkan pada 1 Januari 1991 selepas kerajaan BN tewas di negeri itu pada pilihan raya umum 1990, dan bertanggungjawab secara langsung kepada unit penyelarasan pelaksanaan di Jabatan Perdana Menteri.

Menteri besar Kelantan ketika itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan JPP sebagai membazir dan perlu ditutup kerana kewangan boleh disalurkan terus kepada kerajaan negeri.

JPP juga bukan perkara baru di Terengganu kerana selepas kekalahan BN pada 1999, Wang Ehsan disalurkan melalui agensi berkenaan selepas Kerajaan Posit membayar sekali sahaja royalty kepada kerajaan Terengganu.

Dengan tiadanya hala tuju dan pelan  pembangunan daripada HARAPAN untuk Terengganu menyebabkan penyokong tertanya-tanya, apa sebenarnya peranan gabungan itu di negeri Terengganu?

Malah mereka yang mula tertarik dengan HARAPAN - khususnya BERSATU dan PKR kini bingung dengan sikap HARAPAN yang disebabkan oleh tindak tanduk Raja Bahrin itu.

Di pihak Raja Bahrin pula, apakah sekadar mendapat jawatan Pengerusi Negeri untuk membolehkan beliau dilantik sebagai senator dan kini TImbalan Menteri?

Jawatan untuk diri dan partinya semata-mata dan membiarkan PKR dan BERSATU terkapai-kapai?

No comments:

Post a Comment