Friday 28 October 2016

Besut, Kawasan Parlimen Menteri Pendidikan Tinggi ‘Sarang Dadah’?


Benarkah Daerah Besut sarang dadah?

Portal rasmi PAS Terengganu berkata daerah itu yang diwakili Ahli Parlimen UMNO dan kebetulan seorang menteri kini bergelut dengan masalah dadah yang serius.

Ini dibuktikan dengan beberapa kes tangkapan oleh polis di mana pada 6 Oktober lalu, dua adik-beradik, kedua-dua penjawat awam, adalah antara 50 orang yang ditahan atas kesalahan berkaitan dadah yang disyaki dalam Ops Tapis di beberapa buah kampung dekat Jerteh.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Mohd Zamri Mohd Rowi berkata kedua-dua berusia 28 dan 33 tahun itu ditahan di rumah mereka di Kampung Bukit Kenak.

Beliau berkata mereka dibawa ke Balai Polis Daerah Besut dan kemudiannya disahkan positif methamphetamine.

“Selepas pemeriksaan lanjut, kedua-dua mereka mengaku terlibat dalam penyalahgunaan dadah sejak tahun lepas,” katanya, sambil menambah bahawa salah seorang daripada mereka adalah pembantu am manakala yang lain pemandu  .

Beliau berkata 23 anggota polis dan lima pegawai daripada Agensi Anti-Dadah Kebangsaan terlibat dalam operasi 12 jam.

“Kami menahan 50 orang yang berumur antara 18 dan 53. Kesemua mereka telah ditahan reman selama empat hari bagi membantu siasatan,” katanya, sambil menambah bahawa suspek disiasat di bawah Seksyen 15 (1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

 Mohd Zamri (tengah) menunjukkan sejumlah 1,679 pil kuda dan 15 paket syabu bernilai RM26,000 yang dirampas.
Tidak sampai sebulan, pada Isnin lalu (23 Oktober 2016), polis menahan empat lelaki dan merampas pelbagai jenis dadah bernilai RM26,700 dalam serbuan di dua lokasi berasingan di daerah ini  pada Rabu dan kelmarin.

Mohd Zamri berkata, serbuan pertama jam 8.30 pagi dilakukan sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Daerah  Besut di sebuah premis di Jalan Alor Lintang, yang membawa kepada tangkapan dua suspek lelaki.

Menurutnya, polis berjaya menahan suspek pertama berusia 22 tahun yang sedang duduk di atas katil dalam sebuah bilik dan hasil pemeriksaan dalam bilik tersebut, polis menemui 1,378 pil dipercayai dadah jenis methampertamine (pil kuda) berada di tempat berasingan bernilai RM13,000.

Polis kemudiannya berjaya menahan seorang lagi suspek berusia 36 tahun  dipercayai rakan serumah suspek pertama di bahagian luar rumah yang disewa mereka itu.

Dua buah kereta masing-masing jenis Proton Perdana dan Honda Civic bernilai RM45,000 dan sebuah motosikal Honda EX5 dianggarkan bernilai RM3,000 dipercayai milik suspek turut disita.

Mohd Zamri berkata, saringan awal air kencing terhadap suspek mendapati positif dadah pil kuda dan suspek pertama juga didapati mempunyai empat rekod lampau dadah dan jenayah lampu.

Menurutnya, suspek  ditahan reman selama tujuh hari sehingga Rabu dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung mandatori.


Kata beliau lagi, serbuan kedua jam 6 petang Sabtu lalu  membabitkan rampasan dadah dipercayai pil kuda sebanyak 301 biji dan 15 peket disyaki dadah jenis syabu bernilai RM13,700 di sebuah rumah di Kampung Awek, Hulu Besut.

Mohd Zamri memberitahu lagi, dua suspek berjaya ditahan di hadapan pintu rumah tersebut dan menemui dadah berkenaan pada badan kedua-dua suspek.

“Suspek pertama mempunyai empat rekod lampau bagi kesalahan dadah,” katanya, sambil menambah bahawa kedua-dua individu tersebut kini ditahan reman di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Berkaitan pengedaran dadah, Harian Metro pada 17 Julai lalu,  melaporkan  dua lelaki ditahan bersama pelbagai dadah bernilai RM21,285 dalam serbuan di kedai menjual ayam di Kampung Chawat, Kuala Besut.

Lelaki berusia 24 dan 34 tahun itu ditahan dalam serbuan Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Besut.

Pemeriksaan polis menemui pelbagai jenis dadah dalam premis dan kenderaan milik seorang daripada suspek itu.


Menurutnya, sebanyak 1,281 biji pil yaba, syabu hijau, syabu putih dan pil Erimin 5 dirampas dalam serbuan itu.

Katanya, siasatan awal mendapati mereka itu perolehi bekalan dadah berkenaan daripada seorang lelaki di Sungai Golok, Selatan Thailand.

"Kedua-dua suspek kini direman selama seminggu bermula semalam dan disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952," katanya ketika sidang media di IPD Besut.

Parlimen Besut adalah kubu kuat UMNO di mana, wakil rakyatnya adalah seorang bekas Menteri Besar yang juga Menteri Pengajian Tinggi Malaysia.

No comments:

Post a Comment