Friday 30 September 2016

Benarkah Rakyat Akan Senang Jika PAS Perintah Terengganu?


“Realiti politik dan pembangunan semasa akan menjadi ‘bukti’ kepada rakyat untuk memilih BN atau PAS...kedua-dua pihak juga perlu menghapuskan apa sahaja persepsi buruk terhadap parti dan pemimpin."

Jangan jadikan kritikan ini sebagai ‘serangan’ sebaliknya ambillah ia sebagai rujukan untuk memperbaiki pentadbiran kerajaan Terengganu oleh Barisan Nasional (BN) negeri.

UMNO yang menjadi teras pentadbiran negeri sewajarnya menerima setiap pandangan secara terbuka dan Menteri Besar sebagai ketua eksekutif perlu memberi perhatian satu persatu.

Juga UMNO negeri sudah sewajarnya memikirkan apakah yang mahu’dijualnya’ kepada rakyat pada Pilihanraya Umum ke-14 (PRU14) nanti.

Pas Terengganu semalam mendakwa bahawa rakyat Negeri Terengganu akan senang apabila kerajaan pemimpinan UMNO Terengganu dijatuhkan dalam PRU ke-14 nanti.

“isnsyaAllah,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong, Mohd Nor Hamzah (kiri) pada Forum Perdana di Program HARAP 3.4 yang diadakan di Pekan Kemasik pada 29 September 2016.

Kenyataan sebegini oleh pemimpin PAS seperti ini bukan sekali, malah semakin berkumandang akhir-akhir ini.

Sebab Mohd Nor berkata demikian ialah,  kononnya rakyat Terengganu kini dalam kesusahan dan kepayahan hidup.


Ia disebabkan oleh tadbirurus Kerajaan UMNO Terengganu yang tidak menfokuskan kepada isu-isu rakyat teramai.


Apakah ini bermakna kegagalan pentadbiran Menteri Besar sekarang? Apakah kerana Ahmad Razif Abdul Rahman semata-mata?


Menurut Mohd Nor, kebejatan ini khususnya dalam isu kos sara hidup yang semakin mencengkam dan isu peningkatan jumlah pengangguran yang disebabkan oleh penutupan operasi atau langkah-langkah mengurangkan tenaga kerja oleh syarikat- syarikat koperat besar dan kecil seperti PERWAJA, Eastern Steel dan sebagainya.

“PAS bersedia menawarkan penyelesaian isu-isu rakyat yang membelenggu penghidupan mereka.

“Oleh itu rakyat perlu bangkit menurunkan UMNO dari tampuk kuasa sekarang ini. Banyak lagi isu-isu rakyat yang tidak mendapat perhatian UMNO Terengganu seperti bayaran tol di LPT 2, hak milik telaga minyak, harga barang yang terus naik dan sebagainya,”jelasnya

Mohd Nor tidak menjelaskan dan menyimpannya sebagai rahsia parti.  Mungkin selepas menang atau memerintah  barulah akan mendedahkannya?

Biarkan PAS berahsia terlebih dahulu. Cumanya jangan berahsia selama-lamanya.

Apapun rakyat tetap mahu tahu apa langkah sebenar yang akan diambil oleh PAS, sekurang-kurangnya butiran kasar, bukan secara umum atau ‘pukul rata’.

Bernostalgia dengan pemerintahan lima tahun 1999-2004 lalu Mohd Nor semalam,  berkata ketika pemerintahannya berbagai-bagai rancangan untuk rakyat telah dilaksanakan seperti penutupan bayaran tol di Jambatan Sultan Ismail, bebas cukai pintu, pemberian geran tanah, pemberian tanah, pemberian RM1,000 kepada pelajar yang akan melanjutkan pengajian di IPTA/IPTS dan banyak lagi jika mahu disenarai panjangkan.

“Itupun dalam keadaan penafian hak royati minyak oleh kerajaan pusat. Ini menunjukkan bahawa PAS mampu pentadbir negeri lebih cemerlang daripada UMNO,”tambahnya.

Di sinilah UMNO perlu ada senarai panjang juga.

PAS menepuk dada mengenai apa yang dilaksanakannya selama lima tahun dana pa pula program UMNO sejak 2004 hingga sekarang?

UMNO Terengganu tidak boleh memaparkan apa yang dilakukan sejak 2014 hingga kini sahaja kerana mengikut rekod pencapaian sebelum ini di bawah Datuk Seri Idris Jusoh dan Datuk Seri Ahmad Said, banyak perkara yang berfaedah untuk rakyat tealh dilaksanakan.

Pentadbiran UMNO  sekarang jangan bermain politik untuk perkara sebgini. Rekod BN perlu ditonjolkan untuk ‘bersemuka dengan PAS’.

Tunjukkan kepada rakyat siapa lebih berjasa dan berbakti kepada rakyat.

Mohd Nor mengakhiri ucapannya dengan menyeru agar semua lapisan rakyat Terengganu menyokong PAS dalam PRU akan datang ini untuk menikmati hak – hak mereka yang sepatutnya mereka terima.

Mengulas ucapan Mohd itu  moderator forum , ADUN Tepoh Ustaz Hishamuddin Abdul Karim menyatakan, begitu besar harapan rakyat Terengganu agar PAS Terengganu berjaya ke Wisma Darul Iman selepas PRU14 nanti.

“Inilah di antara mengapa PAS Terengganu mengadakan Program HARAP bagi menyebar luas maklumat-maklumat terkini kepada seluruh lapisan rakyat Terengganu agar pada PRU ke-14 nanti rakyat Terengganu menolak UMNO,”terang beliau.

itu harapan semata-mata tetapi di tangan rakyat sama ada mereka akan mempercayai apa yang dikatakan oleh PAS atau UMNO.

Yang penting selain harapan, realiti politik dan pembangunan semasa akan menjadi ‘bukti’ kepada rakyat untuk memilih BN atau PAS.

Selain itu, kedua-dua pihak juga perlu menghapuskan apa sahaja persepsi buruk terhadap parti dan pemimpin mereka. Masa masih ada untuk melakukannya.

Hakikatnya bukan mdah untuk mengajak rakyat memilih PAS hanya melalui ‘laungan atas pentas’ dan tidak mudah juga untuk PAS memujuk rakyat menukar kerajaan BN dan UMNO yang ada.

Sudah tiga pilihan raya iaitu 2004, 2008 dan 2013 rakyat pilih BN.

PAS harapkan cubaan keempat ini berpihak kepadanya. Apakah rekod cemerlang BN/UMNO itu akan dapat disekat oleh PAS?

Rakyat Terengganu bijak untuk menukar atau mengekalkan kerajaan.

Jika trauma di bawah PAS antara 1999 hingga 2004 masih kekal di dalam diri rakyat, PAS akan sukar menggugat BN dan UMNO. Jawapnya program HARAP itu akan menyebabkan rakyat hanya berharap!!!

Namun sekiranya PAS berjaya menawarkan program dan rancangan pembangunan yang lebih baik dalam keadaan yang ‘sengsara’ seperti dikatakan Mohd Nor, peluang PAS tetap ada! 

No comments:

Post a Comment