Monday 9 November 2015

LPT2 – Pemanduan Melebihi Had Laju Dibimbangi Punca Kemalangan


Operasi Khas Dalam tempoh empat hari Operasi Khas, seba­nyak 1,550 saman dikeluarkan dengan 802 daripadanya adalah saman melebihi had laju di Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) as selama empat hari di Terengganu bermula dari 5 hingga 8 November lalu.

Dengan kedudukan seperti ini sudah tentu Polis  melihat jumlah itu sesuatu yang membimbangkan dalam aspek pengabaian keselamatan dalam kalangan pengguna.

Malah polis turut berjaya merekodkan pemanduan mencecah kelajuan 210km/j pada hari ketiga operasi di laluan yang masih lengang di luar musim perayaan.

Kenderaan berkelajuan 210km/j yang dirakam pada waktu siang berhampiran Ajil itu merupakan kereta jenama Porsche Cayenne.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner Wan Abd. Aziz Wan Hamzah, operasi itu menggunakan kaedah perangkap had laju, rondaan cegah kemalangan dan pemantauan dari udara.

Bercakap  pada Majlis Penutup Operasi Khas LPT2 di Pejabat Felda Wilayah Timur di Kuala Terengganu semalam, beliau berkata saman dikeluarkan kerana kesalahan memandu melebihi had laju kebangsaan 110 kilometer sejam (km/j).

Operasi Khas LPT2 itu membabitkan 130 anggota polis Trafik dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Trafik Kontinjen Johor dan Terengganu sebagai usaha untuk mengurangkan kadar kemalangan di laluan itu.

Jelasnya selain memfokuskan had laju, rondaan di sepanjang laluan 184 kilometer itu turut dibantu 10 kereta peronda, 17 motosikal berkuasa tinggi trafik, sebuah helikopter dan empat kamera perangkap had laju.

"Kami harap operasi sebegini dapat mengurangkan kemalangan jalan raya di LPT 2 yang mula dibuka secara berperingkat sejak Ogos 2011," katanya.

Wan Aziz berkata operasi yang dilancarkan itu turut mengesan jenayah lain termasuk narkotik, individu yang mempunyai waran tangkap dan lain-lain kesalahan.

Sebanyak 748 saman turut dikeluarkan membabitkan kesalahan selain termasuk empat lelaki ditahan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan Seksyen 30 (3) Akta Racun 1952.

Empat lelaki yang berusia 29 hingga 45 tahun diberkas bersama daun ketum dan dadah disyaki pil kuda.

Dalam operasi khas itu juga, polis menyita enam buah kenderaan mengikut Seksyen 108 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana pelbagai kesalahan seperti menggunakan nombor pendaftaran palsu dan cukai jalan tamat tempoh.

Dalam perkembangan berkaitan, Wan Abdul Aziz berkata tindakan undang-undang juga akan dikenakan kepada individu yang menceroboh kawasan LPT2 dengan memotong dan merosakkan pagar rezab serta tindakan saman terhadap mereka yang meletakkan kenderaan di lorong kecemasan untuk berehat dan tidur.

Berdasarkan statistik dari Januari hingga 8 November, 803 kes kemalangan direkodkan iaitu 32 kes melibatkan kemalangan maut membabitkan 45 kematian.


Kelmarin, LPT2 terus meragut nyawa walaupun pelbagai usaha bagi mengurangkan nahas terma­suk menempatkan anggota Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) yang dilengkapi peralatan bantuan, menggandakan operasi perangkap had laju dan memasang papan tanda amaran telah dijalankan.

Ia melibatkan seorang jurutera petrokimia di Kerteh, Muhammad Faizol Mohammad, 26, selepas kenderaan yang dipandunya terbabas di Kilometer 252.1, berhampiran Hentian Rehat Dan Rawat Perasing, Jabor di malam kelmarin.

Ketika kejadian pukul 10.45 malam itu, Muhammad Faizol dikatakan dalam perjalanan pulang bersendirian dari Seremban ke kediamannya di Kemasek.

Kejadian dipercayai berlaku apabila kereta Perodua Myvi yang dipandunya terbabas, lalu melanggar pembahagi jalan di tengah laluan sebelum merempuh tembok kon­krit kepala jambatan Sungai Perasing.


Kemalangan berlaku di jalan lurus dalam keadaan trafik lengang namun jalan basah akibat hujan sebelum itu.

Sumber Bernama, Utusan, Kosmo!

No comments:

Post a Comment