Friday 24 December 2010

PAS Tidak Wajar Minta Pegawai Tadbir DiTukarkan

Premis McDonald yang dikatakan antara kontroversi yang ditimbulkan pada sidang DUN Terengganu baru-baru ini.

Amat tepat sekali jika Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah menyatakan kesalnya dengan 'serangan' seorang wakil rakyat pembangkang terhadap seorang pegawai tadbir yang dilakukan dalam sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Wan Hassan Mohd Ramli membuat kecaman terhadap Yang Dipertua Majlis Perbandaran Dungun, Zainal Abidin Hussin berkaitan beberapa keputusan yang didakwa dibuat oleh Zainal Abidin dikatakan tidak disenangi penduduk terutama dalam soal penyediaan premis perniagaan.

Berikutan itu, Wan Hassan berulang kali meminta Zainal Abidin ditukarkan.

Kebetulan, pada pegumuman Mazlan, Rabu lalu, Zainal Abidin terbabit dalam pertukaran membabitkan 15 pegawai tadbir berkuatkuasa 1 Januari depan.

"Beliau (Zainal Abidin) berpandukan syarat dan peraturan, ini mungkin tidak disenangi dan menjadi penyebab timbulnya tohmahan terhadapnya," katanya.

Beliau berkata, Zainal Abidin bersama 14 pegawai tadbir negeri akan bertukar berkuat kuasa mulai 1 Januari depan dan pertukaran itu tidak harus dicanang sebagai hukuman terhadapnya.

Zainal Abidin akan mengambil alih jawatan sebagai Pengarah Majlis Sukan Negeri yang baru menggantikan Rosdi Awang yang beralih ke jawatan Ketua Penolong Setiausaha (Baitulmal) Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu.

Mazlan ditanya wartawan apakah pertukaran itu kerana desakan berkenaan, menafikan keputusan dibuat kerana isu yang ditimbulkan pada persidangan DUN berkenaan.

“Saya anggap dia pekerja yang baik kerana sudah memegang jawatan itu sejak majlis itu diwujudkan. Beliau membuktikan keupayaannya merancang dan mentadbir majlis berkenaan,” kata Mazlan.

Menurutnya, pegawai tadbir itu telah menjalankan tanggungjawabnya dengan baik sepanjang menerajui pentadbiran pihak berkuasa tempatan itu sejak dinaikkan status sebagai majlis perbandaran.

"Pertukaran itu adalah proses biasa, apabila ada pegawai yang bersara dan walaupun seorang, ia akan berangkai, melibatkan banyak pihak,” katanya.

Bagi Mazlan, serangan oleh ADUN PAS itu tidak adil kepada pegawai tadbir berkenaan.

Menurut Mazlan, dalam situasi itu, pegawai berkenaan tidak boleh

"Tidak elok wakil rakyat itu melakukan di dalam Dewan sedangkan beliau boleh merujuk kepada saya untuk dapatkan penjelasan," katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Exco, Rabu lalu (21 Disember 2010) di Kuala Terengganu.

Mengenai kekosongan jawatan, Mazlan berkata secara keseluruhan masih terdapat kekosongan pegawai tadbir terutama di Pejabat Daerah dan Pejabat Tanah dan lain-lain yang belum diisi dan kini dalam proses pengambilan.

"Kini ada kira-kira 202 pegawai tadbir kerajaan negeri Terengganu dan ada 22 kekosongan. Kalau ada yang berkelayakan dan memenuhi syarat-syarat, kita akan isi kelak,'' katanya.


teganuku

No comments:

Post a Comment