Tuesday 7 February 2017

FGV - Rugi RM42.11 Juta, Kerajaan Terengganu Mahu Tunggu Lagi?


Cerita mengenai pelaburan kerajaan negeri Terengganu dalam Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) tidak diberikan perhatian meluas oleh persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Apakah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) sama ada pihak kerajaan atau pembangkang,  tidak tahu atau tidak mempedulikannya?

Sebelum ini, kerajaan Terengganu dianggarkan mencatat kerugian RM55,325,250 sewaktu nilai saham FGV merudum sehingga ke paras RM1.20 sesaham.

Nilai saham yang dimiliki Terengganu pada ketika itu ialah RM19,818,000 di atas kertas (pada harga RM1.20 sesaham).

Kerajaan Terengganu memiliki sejumlah 16,515,000 unit saham dengan pelaburan permulaan bernilai RM75,143,250.

(Ketika ini pada harga RM1.90 sesaham, nilai ialah  RM31,378,500 dan sekiranya berada naik pada RM2.00 sesaham, nilai ialah RM33,030,000, bermakna masih pada kerugian RM42,113,350).



Ia dilaburkan melalui dua anak syarikatnya iaitu Yayasan Islam Terengganu (YIT) dan PTB Ventures.
  
Bayangkan kerugian yang dialami begitu besar dan apakah kerajaan Terengganu perlu menunggu lebih lama?

Soal siapa membenarkan YIT dan PTB Ventures tidak perlu dipertikaikan tetapi kenapa kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman masih ‘setia dengan FGV’?

Ini menjadi suatu tandatanya.

Apakah kerajaan negeri tidak peduli mengenai kerugian wang rakyat yang dilaburkan dalam FGV?

PAS sudah mendedak kerajaan negeri Terengganu menjual semua kepentingan dalam FGV bagi mengurangkan risiko kerugian yang lebih besar.

Pengerusi Hal Ehwal Felda PAS Pusat, Naraza Muda berkata merujuk perkembangan terbaharu mengenai kedudukan semasa harga saham FGV, kerajaan Terengganu perlu segera menjual semua kepentingannya.

Ia  bagi mengurangkan risiko kerugian yang lebih besar.

"Sekarang berlaku unjuran kenaikan, namum ianya masih tidak melepasi paras harga RM2 sesaham berbanding harga saham terbitan permulaan (IPO) RM4.55 sewaktu FGV mula diniagakan pada 2012," katanya dalam kenyataan.

Terbaru, Koperasi Permodalan Felda Malaysia Bhd menjual lima juta saham dalam FGV pada 27 Januari yang lalu.

Susulan penjualan itu, jumlah sekuriti yang dipegang oleh koperasi tersebut dalam FGV sebanyak 206.76 juta saham atau 5.67 peratus, menurut FGV dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia.

Sebelum itu, harga saham FGV jatuh 4.94 peratus berikutan pengumuman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang institusi tersebut tidak lagi mempunyai sebarang pegangan dalam syarikat tersebut.

Justeru, melihatkan perkembangan semasa, kerajaan Terengganu perlu mengambil tindakan segera agar kerugian semasa dapat dikecilkan, jelasnya.

"Adalah tidak patut kerajaan Terengganu terus membiarkan duit kerajaan dan rakyat Terengganu berisiko di dalam pelaburan saham FGV.

"Jika menjual kesemua saham FGV, kerajaan Terengganu mampu menyelamatkan RM31,378,000 jika dilupuskan pada harga semasa urusniaga pada 6 Febuari iaitu RM1.90 sesaham.


"Pun begitu, kerajaan Terengganu sudah pastinya mengalami kerugian dalam pelaburan FGV sebanyak RM43,764,750 berbanding nilai pelaburan asal RM75juta," tambah beliau.

No comments:

Post a Comment