Tuesday 10 January 2017

Macam Mana Rakyat Tidak Marah Kepada MB, Kerajaan BN Negeri...

 

Jangan salahkan rakyat jika muak dan marah dengan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman seperti buat pekak telinga dan membutakan matanya kepada rintihan 138 pembeli rumah mampu milik Taman Seri Gemilang Fasa II Kerteh.

Jawatankuasa Bertindak sudah menghantar surat kepada beliau  pada bulan April 2016 meminta dibuat siasatan dan tindakan sewajarnya.

Tetapi malangnya hingga kini tiada apa-apa jawapan.

Apakah ini cara Pejabat Menteri Besar dan Ahmad Razif berurusan dengan rakyat?

Jangan pula jawap surat hilang atau tidak sampai ke meja beliau. Alasan yang berulang kali seperti ini diberikan sebelum ini,  akan menambahkan lagi kemarahan rakyat.

Kini pembeli hanya mampu melihat dan menggeleng kepala dengan sikap kerajaan negeri yang tidak memberikan jawapan kepada pertanyaan pembeli berkenaan.

Ini projek kerajaan negeri dan walaupun ia mungkin diluluskan ketika Menteri Besar sebelum ini tetapi sebagai penyambung tugas berkenaan, Menteri Besar jangan lepas tangan.

Kesinambungan pentadbiran oleh kerajaan BN perlu ditunjukkan dan jika ada masalah atau penyelewengan, ambil tindakan sewajarnya.

Membisu seribu bahasa memang menyebabkan rakyat 'hangin' dan membuat berbagai tanggapan. Siapa rugi? Pastinya UMNO - BNlah.

Projek penswastaan perumahan itu adalah antara Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Terengganu bersama pemaju swasta dan setakat ini hanya tiang-tiang sahaja yang berdiri.

Pembeli menerima surat tawaran daripada  syarikat MF Teknik Sdn. Bhd. pada tahun 2011 dengan harga jualan RM68,000.00.

Pembeli membayar wang pendahaluan sekitar RM8,000 dan kini sudah masuk tahun 2017, di manaselama enam tahun berlalu, rumah tersebut terbengkalai.

Antara pembeli yang kecewa.
Berikutan itu pembeli menuntut keadilan dari Menteri Besar agar campur tangan dan membantu mennyelesaikan perkara tersebut secepat mungkin.

Ahmad Razif kena ambil perhatian kerana majoriti pembeli rumah berkenaan adalah daripada  golongan berpendapatan rendah, yang mengharapkan rumah itu dapat menjadi ‘rempat beteduh’ meraka.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Mohd Rozik Daud berkata, sebagai rakyat, dan pembeli rumah itu, beliau sangat terkilan dan rasa tertipu dengan keadaan yang berlaku.

“Kami bersepakat menubuhkan Jawatankuasa Bertindak dimana saya telah dilantik sebagai jurucakap untuk menuntut keadilan dan hak kami sebagai pembeli,”kata beliau kepada Buletin Online.

Jangan marah kalau mereka mengadu kepada parti lawan kerana UMNO-BN jelas tidak mempedulikan nasib malang mereka. Memalukan ia diakibatkan oleh pentadbiran kerajaan BN.


Sehubungan itu, beliau berkata, pihaknya telah mengambil beberapa tindakan antaranya membuat laporan Polis terhadap syarikat pemaju, SE Purnama Development Sdn Bhd.

Beliau dimaklumkan, Tribunal Tuntutan Pengguna di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna telah mengarahkan pemaju membayar balik wang pendahuluan.

Namun sehingga ke hari ini tiada apapun yang dibuat oleh pemaju, selain rumah tidak siap, mereka tidak mendapat pulangan walau se sen pun.

Malang sungguh nasib mereka apabila Pejabat Menteri Besar turut berdiam diri yang tidak diketahui punca mengapa.

“Malang sungguh sehingga kini………tiada apa-apa jawapan daripada  Menteri Besar,”ujarnya kesal.

Jawatankuasa berkenaan turut mengadakan perbincangan dengan Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Teknologi Hijau Negeri merangkap ADUN Kemasik, Ir Rosli Othman (gambar kanan).

“Sehingga kini juga kami masih menunggu……..dan masih menunggu maklumbalas,”kata beliau lagii.

Mohd Rozik menegaskan, pembeli sudah muak dengan keputusan dan janji pelbagai pihak setelah lebih 6 tahun menunggu rumah tersebut siap.

Justeru itu, pihaknya telah telah mengadakan pertemuan dengan Anggota Lujnah Undang – Undang dan Hak Asasi (LUHAM), Badan Perhubungan PAS Negeri, Kamaruzzaman A Wahab selaku Ketua Lujnah untuk mendapat nasihat dari sudut perundangan.

Kamaruzzaman (gambar kiri) mengesahkan, pihaknya telah berjumpa dengan kumpulan berkenaan di mana perjumpaan kali pertama adalah pada 20 Disember lalu dan yang kedua pada Ahad 8 Januari, 2017.

“Projek Rumah Mampu adalah projek yang digerakkan oleh kerajaan negeri dan swasta diberikan mandat untuk pembinaannya.

“Syarikat tersebut sudah ambil duit daripada  pembeli tapi rumah tak siap-siap……. LUHAM dalam proses memulakan tindakan kepad syarikat tersebut…….Kita sedang kumpul semua pembeli,”ujarnya.

LUHAM akan berusaha supaya wang pendahuluan di bayar balik berserta ganti rugi kerana melanggar perjanjian dengan pembeli.

Ini antara sikap Pejabat Menteri Besar Terengganu hari ini yang melaung-laungkan Transformasi Terengganu Baharu tetapi cara mentadbir negeri masih tidak berpihak kepada rakyat.

No comments:

Post a Comment