Monday 25 April 2016

MB T'ganu Mungkin Berundur Gara-Gara Masalah Dengan Istana?


Drp Teganuku

KUALA TERENGGANU, 25 April, 2016) - Belum dapat dipastikan apakah Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman akan terus memegang jawatan Menteri Besar Terengganu atau berundur secara sukarela bagi membuka ruang kepada pelantikan Menteri Besar baru.


Yang pasti kedudukannya kini sukar untuk menjalankan tugasnya. Ini susulan 'tindakannya’ yang dikatakan menyebabkan pihak istana negeri itu murka.


Punca kemurkaan itu tidak penting lagi sekarang.

Persoalannya, apakah Ahmad Razif akan dapat bertahan walaupun dikhabarkan Putrajaya sehingga kini masih ‘mempertahankan’ kedudukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir itu.


Malah sumber UMNO turut mengatakan Timbalan Perdana Mentert, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi turut memberitahu Ahmad Razif mengenai pendirian Putrajaya supaya beliau meneruskan tugasnya sebagai Menteri Besar.


Yang nyata insiden penarikan balik pingat terhadap beliau oleh istana Terengganu pada Jumaat lalu yang disebarkan menerusi media sosial sememangnya berlaku. Ia kini menunggu kenyataan pihak Istana Terengganu mengenai kedudukan atau langkah seterusnya.


"Dalam keadaan sekarang, susah untuk Ahmad Razif jalankan tugas selaku MB kerana setiap minggu dia perlu menghadap Sultan Terengganu untuk memaklumkan perkembangan mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri (Exco) terutama keputusan yang dibuat dan membincangkan hal pentadbiran negeri.


"Kalau Ahmad Razif kekal sebagai MB, rasanya payah.

Mungkin tak lama lagi akan ada perubahan kepimpinan negeri, cuma tak pasti melalui kaedah mana, sama ada pilihan raya atau kerajaan perpaduan," katanya ketika dihubungi di Terengganu,” demikian menurut satu ulasan hari ini.


Timbalan Presiden UMNO yang juga Menteri Pertahanan,  Datuk Seri Hishammuddin Hussein meminta semua pihak bertenang dan tidak beremosi mengenai perkembangan terbaru di Terengganu
kerana isu ini masih belum jelas. Beliau yakin isu itu dapat diselesaikan.

"Sebagai mantan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Terengganu, ini bukan perkara yang
tidak pernah kita lalui.

"Yang penting sekarang ialah untuk kita pastikan bahawa apa dia perkara yang boleh
memecah-belahkan kita, kita kurangkan," katanya di Kuala Lumpur semalam.


Sumber memberitahu mStar Online, hubungan antara
istana dan Menteri Besar Terengganu itu kini menimbulkan persoalan selepas beliau diperkenalkan dalam dua majlis rasmi tanpa gelaran darjah kebesaran 'Datuk Seri'.

Pengerusi PKR negeri, Azan Ismail berkata majlis yang
diadakan kelmarin dan pagi semalam hanya menyebut Ahmad Razif sebagai 'Yang
Amat Berhormat Menteri Besar, tanpa gelaran lain.

"Ini sudah tentu bertentangan dengan amalan
biasa," kata ADUN Bandar sambil menegaskan bahawa semua pihak perlumenahan diri daripada membuat spekulasi ke atas perubahan menteri besar kerana perkara itu di bawah budi bicara penuh sultan.

"Sebagai ADUN, saya bersimpati dengan MB. Tetapi saya bersimpati lagi dengan rakyat kerana kerajaan negeri tidak akan dapat memberi tumpuan kepada menjalankan tugasnya," katanya.


Portal AMANAH, Malaysia Dateline semalam memetik sumber yang mendakwa Sultan Mizan Zainal Abidin pada Jumaat lepas telah menarik balik gelaran kepada Ahmad Razif hingga mencetuskan khabar angin mengenai pertukaran menteri besar.


Menurut laporan Harian Metro pagi semalam, Razif turut hadir semasa pelancaran majlis Persidangan Wakaf Senusantara 2016 di Hotel Primula di Kuala Terengganu yang dirasmikan oleh Sultan Mizan.


Razif, bersama-sama dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu Datuk Osman Muda, bagaimanapun dilaporkan meninggalkan majlis sebelum wartawan mendapatkan komen mengenai perkara itu.




Satu kejadian yang sama telah dilaporkan berlaku pada majlis Umno Dungun malam semalam,



Berita Harian memetik sumber sebagai berkata bahawa gelaran itu dibatalkan melalui perintah secara lisan.


Selain itu, Azan turut berkata, 32 kerusi Dewan Undangan Negeri Terengganu kini "tergantung" selepas Ahmad Razif menafikan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said peruntukan di kawasannya. Ahmad Said adalah ADUN Kijal.


"Dengan menafikan peruntukan tersebut kepada Ahmad, menteri besar tidak lagi mengiktiraf beliau sebagai seorang ADUN BN," dakwa Azan.


Ahmad mengesahkan Razif telah mengambil alih peruntukan untuk DUN Kijal.

BN mempunyai 17 ADUN, termasuk Ahmad, manakala kerusi pembangkang terdiri daripada 14 daripada PAS dan Azan merupakan ADUN PKR tunggal di Terengganu.



Ahmad bulan lalu memfailkan undi tidak percaya terhadap Razif tetapi ditolak oleh Speaker Dewan Undangan Terengganu Datuk Mohd Zubir Embong.

No comments:

Post a Comment