Friday 28 February 2014

Hadi Mula Gentar...Imej PAS Semakin Tercalar


Ehh…ehh tahu takut juga Tok Guru ni dengan mahkamah.

Ingatkan dia merasa dirinya ‘above the law’ sebagai Presiden PAS, Ahli Parlimen Marang dan ADUN Rhu Rendang.

Kelmarin, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memfailkan permohonan bagi mengetepikan perintah penghakiman ingkar berhubung kes saman fitnah RM2 juta oleh bekas calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin.

Ahad lalu, Mahkamah Tinggi memerintahkan Abdul Hadi membayar ganti rugi RM2 juta kepada Mohd Shamsul selePAS gagal memasukkan kehadiran bagi menjawab saman yang dikemukakan plaintif pada 5 Dis tahun lalu.

 Mohd Shamsul mengambil tindakan itu selepas Abdul Hadi mengeluarkan kenyataan bahawa ada calon PKR yang menjual pil kuda menjelang pilihan raya umum lalu sebagai alasan untuk PAS meletakkan calonnya bertanding di DUN Bukit Besi sehingga menyaksikan berlaku pertandingan tiga penjuru.

Dalam keadaan dia sudah tercemar kerana MEMFITNAH dan ‘merasakan dirinya tidak akan terikat dengan undang-undang dan mahkamah negara ini’ tiba-tiba Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta mahkamah mengetepikan perintah penghakiman ingkar.

Hadi bimbang kerana 'lidahnya yang tidak dapat dikawal itu' akan mencemarkan imej PAS.

In the first place, kenapa sebelum ini dia berani ingkar dan kini takut pula?

Apakah dia takut kerana RM2 juta atau melihat peribadi dirinya semakin dipersoalkan? Apakah dia bimbang PAS akan turut terpalit kerana lidahnya? Bagaimana kalau rayuannya ditolak dan Mohd Shamsul tidak mahu mengalah?

Tidakkah ini akan menjejaskan PAS dengan teruk?

Anggota Parlimen Marang itu dilihat terpaksa menfailkan permohonan itu menerusi peguamnya, Asmuni Awi di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu di Kuala Terengganu untuk membersihkan dirinya, selain mengelak membayar denda.

Anihnya selain PKR, ada pemimpin PAS turut menawarkan diri menjadi orang tengah.

Difahamkan, keluarga Mohd Shamsul tidak mahu beralah dan biar Hadi tahu betapa seksanya keluarga berkenaan menanggung malu kerana ‘kata-kata Hadi itu’.

Yang nyata kes ini bukan sekadar pertelingkahan dua insan untuk tujuan politik atau pertandingan dalam pilihan raya.

Namun tindakan Hadi yang membuat fitnah dan kemudian ingkar perintah mahkamah itu dilihat sebagai sesuatu yang tidak patut dilakukan pemimpin parti yang kononnya berjuang demi Islam.

Memfitnah dan menjatuhkan maruah orang lain di depan khalayak ramai adalah perbuatan yang memang tidak boleh dimaafkan, apalagi daripada mulut seseorang yang bernama ‘Tok Guru’.

Hadi sewajarnya tidak membuat tuduhan melulu dan kerana ittu ada sebab kenapa keluaga Mohd Shamsul tidak mahu memaafkan Hadi.

Mahkamah sudah menetapkan 30 Mac depan sebagai tarikh pendengaran permohonan berhubung kes itu.

"Saya akan hantar salinan permohonan itu kepada peguam plaintif dalam masa terdekat, sementara itu jika ada apa-apa hujah mereka boleh failkan kalau ada peluang kita jawab terhadap dokumen yang mereka failkan. Sebenarnya kita baru ketahui kehadiran perintah ini Ahad lalu (23 Feb) walaupun perintah itu masuk pada Isnin (17 Feb) kerana plaintif tidak berkomunikasi dengan kami," katanya kelmarin.

Dalam pernyataan tuntutan Mohd Shamsul mendakwa ucapan Abdul Hadi dalam satu ceramah di Kampung Tebakang Alor Limbat, Marang pada 22 April lalu telah menjatuhkan maruahnya dan keluarga serta menjejaskan reputasinya sebagai calon dan ahli perniagaan.

Apa yang menarik, pada ketika Hadi memfailkan untuk mengetepikan perintah penghakiman ingkar berkenaan, di luar mahkamah, PAS dan PKR nampaknya sedang berusaha untuk menyelesaikannya di luar mahkamah.

Pelbagai pihak, hingga kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim nampaknya turut berminat dengan kes ini kerana ia akan menjadi salah satu isu menarik pada kempen pilihan raya kecil DUN Kajang.

Parti itu dikatakan sedang berusaha untuk menyelesaikan isu melibatkan saman RM2 juta walaupun keluarga Mohd Shamsul berkeras untuk meneruskan saman tersebut disebalik pemimpin PKR di peringkat pusat telah memberikan nasihat kepadanya berhubung perkara tersebut.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution menyatakan pemimpin parti telah mengadakan rundingan dengan plaintif untuk menyelesaikan isu tersebut.


"Kita telah hubungi Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail untuk menyelesaikan isu tersebut dengan pelbagai cara. Kita juga minta untuk tidak teruskan saman terhadap Abdul Hadi. Kita ada petunjuk positif untuk selesaikan perkara itu dengan baik daripada Mohd Shamsul," katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berkata Anwar akan mengumumkan kata sepakat yang dicapai PKR Terengganu berhubung isu saman yang diambil bekas calon PKR, Mohd Shamsul terhadap Hadi.

Menurut Azam, beliau telah pun mencapai satu keputusan yang disifatkan positif dalam mesyuarat parti itu semalam, tetapi enggan mendedahkan perkara tersebut sebaliknya menyerahkan kepada Anwar untuk mengumumkan dalam masa terdekat.

Azan menjelaskan bahawa kata sepakat itu menjamin kebaikan bersama antara PAS dan PKR selain mengambil kira pandangan Mohd Shamsul yang turut hadir dalam mesyuarat itu.

“Setelah perbincangan dibuat dan melihat kepada semua aspek kepentingan kedudukan PR baik di peringkat Pusat dan negeri terutamanya yang melibatkan kerjasama dan ukhuwah antara PKR Terengganu serta PAS Terengganu dan demi mengukuhkan kedudukan PR di peringkat Pusat, kami telah mencapai kata sepakat atas kedudukan isu ini dan kita akan sampaikan kepada Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk diumumkan dalam masa terdekat sekembalinya beliau daripada tugasan di luar negeri, insya-ALLAH,” katanya.

Pada sidang media khas di Pejabat Perhubungan PKR Terengganu, di Kuala Terengganu, kelmarin, Azam turut ditanya kenapa baru sekarang PKR Terengganu mengambil inisiatif mencapai kata sepakat berhubung isu saman terhadap Hadi.

Katanya, baik di peringkat negeri atau Pusat, PKR melihat perkara tersebut sebagai tindakan peribadi dan tiada kena mengena dengan parti.

Tanpa campur tangan parti katanya, PKR turut membuktikan bahawa parti itu tidak mengamalkan autokrasi dalam pengurusan parti, sebaliknya menghormati pandangan pendirian peribadi ahli dalam isu mahkamah tersebut.

Tidak menolak bahawa PKR Terengganu patut mengambil tindakan lebih awal, Azan bagaimanapun percaya pengumuman tersebut kelak akan memperkuatkan pengukuhan kerjasama dalam PR di setiap peringkat terutama Terengganu.

“Kedua-dua pihak juga (PAS dan PKR) menganggap kedudukan ini sama (berlandaskan peribadi) maka setelah berlakunya pengisytiharan (penghakiman ingkar terhadap Abdul Hadi) beberapa hari lepas kita merasakan perkara ini patut kita uruskan dari awal,” katanya.

Sementara itu, Azan turut melihat isu tersebut tidak akan sesekali memberi kesan kepada PRK Dun Kajang ataupun mempengaruhi kedudukan calon PKR di kerusi N25 itu

No comments:

Post a Comment