Saturday 30 October 2010

Mencari Kelibat Wan Ahamad....2


Sambungan semalam

Pada bahagian pertama penulis ada menyebut apakah Wan Ahamad yang ‘berdiam diri’ ketika ini kerana mengatur strategi.

Kalau strategi – strategi apa? Menjatuhkan Menteri Besar Terengganu seperti pernah dilakukan 10 Budak Hitam? Tak mungkin…Sebagai orang pernah digelar ‘MB No.2” oleh Abdul Mubin Ismail, Wan Ahamad tidak mungkin derhaka kepada Datuk Seri Ahmad Said.

Atau Wan Ahamad sedang menjalankan kajian atau merenung semula apa yang melanda dirinya?

Sedikit kemungkinan. Ini kerana sejak kembali dari melanjutkan pelajaran dan dilantik sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri awal tahun ini, Wan Ahamad nampaknya memberikan tumpuan penuh kepada kerja-kerja pengurusan.

Tapi ada ke masa untuknya melihat ke belakang, termasuk meneliti laporan akhbar-akhbar seperti Berita Harian, Sinar Harian atau Utusan Malaysia yang banyak memperkatakan mengenai dirinya.

Malah, Wan Ahamad tidak berpuashati dengan beberapa laporan dalam Berita Harian dan Sinar Harian yang menurutnya ‘fitnah’ dan sengaja diadakan untuk memburukkan imejnya.

 

Apa tujuan memburukkan imejnya? Menurut Wan Ahamad kalau buruk imejnya, buruklah imej Menteri Besar.

Sejauh ini siapakah mereka yang beliau banyak memperkatakanya. Kalau tidak silap penulis, ada dua tiga orang lain, selain Mubin yang Wan Ahamad turut ‘kecil hati’.

Salah seorang daripada mereka itu ialah pemberita Berita Harian, Baharom Bakar. Entahlah apa yang ditulis Baharom menyebabkan Wan Ahamad kecil hati.

Ternyata walaupun Wan Ahamad tidak menyatakan mengenai perasaan dan keadaan dirinya yang ‘duka lara’ akibat dituduh penghantar SMS Ugut Bunuh tetapi beliau pernah menyatakannya secara ‘berdokumen’ dan rasmi di mahkamah.

Mungkin juga beliau berdiam diri kerana tertekan dan cuba ‘melupakan’ edpisod mengenai peranannya selama ini?

Biarpun beliau akhir-akhir ini tidak lagi dikecam dan dikritik sebagai “MB No2” namun ada lahi pihak yang sinis dan memandang serong terhadapnya.

Mubin turut mempersoalkan penganugerahan gelaran kepadanya seolah-olah Wan Ahamad tidak selayak Din Adam atau Rosol. Lantaklah apa Mubin nak cakap tetapi ia anugerah daripada Sultan sebagai meniktiraf sumbangannya.

Sejauh ini tidak jelas kelibat Wan Ahamad tetapi dengan perkembangan akhir-akhir ini di Mahkamah Sesyen yang menyerlahkan nama bekas Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh dan bekas Setiausaha Politiknya, Datuk Dr Ahmad Ramzi dikaitkan dengan penghantaran SMS Ugut Bunuh, Wan Ahamad mungkin lega.

Apapun, Bekas Setiausaha Sulit Kanan (SUSK) Menteri Besar, itu pernah memberitahu Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu pada 26 April lalu, bahawa beliau dan keluarga tertekan selepas difitnah menghantar Sistem Pesanan Ringkas (SMS) berunsur ugutan kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu.

Beliau juga terkejut apabila didakwa menghantar SMS berbunyi “Baik YB jangan teruskan niat YB, YB tak sayang nyawa?”, kepada Tiga ADUN 13 April tahun lalu.

Wan Ahamad menyatakan beliau tertekan, terkejut dan menafikan pembabitannya dalam penghantaran SMS tersebut di mahkamah, bukan kedai kopi. “Saya rasa terkejut bila orang tuduh saya hantar SMS itu, tambahan pula ia mendapat liputan meluas di media massa. Anak-anak dan isteri saya stress (tertekan) kerana berita itu, tetapi saya suruh mereka bersabar dengan fitnah yang dilemparkan kepada saya,” katanya ketika dipanggil menjadi saksi dalam kes perbicaraan Dr Ramzi yang menghadapi empat tuduhan berhubung ugutan jenayah melalui SMS kepada tiga ADUN tahun lalu.

Mengikut pertuduhan pertama, pada 11.21 malam 13 April lepas di E726 Jalan Kubang Parit, Kampung Kubang Parit di sini, dia didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Mohd Ariffin Abdullah, Adun Paka, dengan niat hendak menyebabkan kegentaran kepadanya.

Dr Ramzi juga didakwa melakukan perbuatan tersebut terhadap Abdul Halim Jusoh, Adun Permaisuri, pada tarikh, tempat dan waktu yang sama, dan juga terhadap Datuk Rosol Wahid, Adun Ajil, pada 11.25 malam di tempat dan pada tarikh yang sama.

Bagi ketiga-tiga pertuduhan itu, Ahmad Ramzi boleh dipenjara tidak melebihi dua tahun jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan keempat pada tarikh dan tempat yang sama, antara 11.21 malam dan 11.25 malam, dia didakwa memfitnah Wan Ahamad Wan Muda dengan menghantar SMS yang mengandungi ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Mohd Ariffin, Abdul Halim dan Rosol, melalui laman web http://ownsmsbiz.com/v1 dengan menggunakan nombor telefon bimbit 019-9158369 milik Wan Ahamad.

Bagi kesalahan itu, Dr Ramzi boleh dihukum penjara selama tempoh tidak lebih dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Tertekan tetapi apakah yang boleh dilakukan oleh Wan Ahamad? Beliau hanya mampu meminta isteri dan anak-anaknya bersabar dengan berita yang tidak benar itu.

Wan Ahamad sudah memberitahu mahkamah bahawa beliau tidak pernah mengarahkan sesiapa pun untuk menghantar SMS berbau ugutan itu kepada ADUN berkenaan menggunakan telefon beliau.

Lagipun, beliau hanya mengetahui mengenai fitnah yang dilempar kepadanya melalui seorang kakitangan kerajaan, Haji Wan Lotfi Wan Ismail, pada 14 April iaitu sehari selepas SMS tersebut dihantar.

Beliau membuat laporan polis selepas itu kerana namanya dikaitkan di dalam blog (blog siapa lagi kalau bukan Jarang Anak Melayu) dan tuduhan itu tidak benar.

Wan Ahamad tidak berdaya untuk melakukan cara lain – hanya mahkamah tempat beliau menyatakan perasaan dan kebenaran.

Jika demikian tekanan yang dialaminya akibat tuduhan dan namanya dikaitkan dengan SMS Ugut Bunuh berkenaan, apakah Wan Ahamad akan membiarkan sahaja orang yang membuat fitnah dan membuat tuduhan menyebabkan beliau tertekan.

Penulis beranggapan Wan Ahamad memang ‘mendiamkan diri’ tetapi beliau tidak berdiam diri sebaliknya akan muncul dengan ‘wajah baru’ yang akan mengejutkan banyak pihak – khususnya yang membuat tuduhan dan fitnah terhadapnya.
TIDAK PERCAYA TUNGGULAH!

No comments:

Post a Comment