Tuesday 21 January 2014

Suap Kangkung 'Ke Mulut Najib' - ADUN Machang Bubuk Enggan Mohon Maaf


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Machang Bubuk Lee Khai Loon bertegas mempertahankan perbuatannya menyuapkan kangkung ke dalam mulut replika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dia enggan memohon maaf atas perbuatannya itu walaupun dinasihatkan oleh Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Menurutnya, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu sendiri sebagai seorang Melayu tidak berasa terhina dengan simbolik kangkung malah menganggapnya sebagai tindak balas kepada isu kenaikan harga barang yang merupakan masalah mempengaruhi semua kaum.

Lee - Enggan Minta Maaf
Beliau mengulangi,  salah satu objektif acara tersebut adalah bagi menagih keprihatinan Najib memahami kesusahan rakyat yang tertekan dengan kenaikan harga barang dan tidak bertujuan menghina sesiapa. “Saya tidak akan tunduk kepada kenyataan perkauman dan keganasan Umno.

Mereka adalah pencetus kepada apa yang berlaku baru-baru ini.

“Saya amat berterima kasih kepada Lim atas keprihatinan beliau tetapi saya juga amat marah dengan tindakan Umno dan penyokongnya yang selalu memainkan isu perkauman untuk mengalihkan fokus,” katanya dalam satu kenyataan hari ini (semalam).

Kit Siang dalam satu kenyataan semalam, mendesak Lee memohon maaf supaya kumpulan ekstremis tidak menjadikan insiden itu sebagai modal mencetuskan tragedi berdarah seperti apa yang berlaku semasa 13 Mei 1969.

Katanya, Lee perlu mempertimbangkan permohonan maaf itu berikutan terdapat pihak tertentu termasuk dirinya melihat perbuatan tersebut sebagai melampau, kasar dan tidak sensitif.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk perlu mempertimbangkan permohonan berikutan 'flash mob' berkenaan isu kangkung yang diadakan.


Kit Siang berkata, Lee perlu mempertimbangkan permohonan maaf, " terutamanya kepada mereka yang tersinggug dan sensitif dengan isu itu termasuk saya sendiri.

"Satu perkara yang penting untuk dipertimbangkan adalah tiada pihak akan mencari alasan untuk memutarbelitkan keadaan sehingga boleh mencetuskan ketegangan kaum dan agama yang boleh mencetuskan 13 Mei kedua di negara ini," katanya.

Menurutnya, keyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa 'flash mob' kangkung bukan isu besar adalah benar jika dibandingkan dengan tarian punggung di depan rumah Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga.

"Tarian punggung lebih buruk jika dibandingkan dengan 'flash mob' kangkung tetapi Umno tidak pula tampil menentang dan mengutuk tindakan itu.

"Lee perlu memohon maaf berikutan insiden itu dan saya berharap satu persefahaman baik akan wujud dikalangan ahli politik dan aktivitis supaya semua pihak menghormati sensitiviti antara agama, bangsa, budaya serta politik," katanya.

Sebaliknya Lee menegaskan, bantahan yang dibuat Umno pada hujung minggu lalu adalah satu perbuatan perkauman yang dipenuhi dengan keganasan, kekerasan serta mengundang rasa tidak puas hati rakyat berbilang kaum.

“Dalam pelbagai himpunan yang diadakan Umno dan sekutunya, perhimpunan mereka seringkali penuh dengan perkauman dan keganasan. Orang ramai berasa tidak puas hati dan membantah perbuatan Umno tersebut. “Ini bermakna kad perkauman yang sering dipermainkan tidak berkesan serta politik negara kita berada dalam trend yang progresif dan matang,” katanya.

Lee yang juga Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan berkata gerakan rakyat membantah kenaikan harga barang dan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bagi mendesak

Putrajaya mendengar keluh kesah rakyat perlu diteruskan.


Sabtu lalu, kira-kira 600 ahli Umno berhimpun di Seberang Jaya, Pulau Pinang membawa sepanduk provokatif mengancam mengulangi tragedi 13 Mei sekiranya isu kangkung terus dimainkan.

Antara sepanduk yang dibawa termasuklah yang tertera ayat "Menghina PM seperti menghina Melayu", "Melayu Pulau Pinang bertahan kerana makan kangkung", "ABCD Asal bukan Cina DAP" dan "DAP musuh Islam”.

Selain itu terdapat juga sepanduk berbunyi, "Kerana mulut pemimpin DAP berlakunya 13 Mei 1969... adakah anda mahu lagi?"

Pemimpin Umno negeri juga antara yang kelihatan menyertai kumpulan tersebut bertindak mengutuk Lee dalam ucapannya di hadapan sebuah kompleks membeli belah di negeri itu.

Setiausaha Umno Negeri Datuk Musa Sheikh Fadzir memberi amaran kepada Lee dan Pakatan Rakyat (PR) supaya tidak merendahkan pemimpin, agama Islam, polis dan institusi Melayu lain.

"Sekiranya kami hilang kesabaran, jangan salahkan kami," katanya.

Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahaya pula berkata aksi flash mob yang dianjurkan Lee itu tidak membantu menyelesaikan masalah.

Katanya gambar program parodi itu tersebar ke Timur Tengah, di negara yang begitu menghormati Najib dan ia menyebabkan imej Perdana Menteri terjejas teruk.

Shabudin memberi amaran kepada Lee bahawa raja Melayu merupakan simbol Islam dan Perdana Menteri merupakan pemimpin Melayu nombor satu di negara ini.


No comments:

Post a Comment