Tuesday 28 January 2014

Siapa Memanipulasi Media - Aktivis Media ProPAS Atau Pejabat Menteri Besar?


Pembetulan siaran akhbar perbuatan memanupulasi media?

Siapa cuba memanipulasikan media, Pejabat Menteri Besar atau kumpulan aktivis media proPAS? 

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Terengganu, Rosli Zakaria sudah menyatakan dengan jelas dan mengakui kesilapan apabila menyebut: Selain itu, beliau menjelaskan perubahan hanyalah pada Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan, bukan Yayasan Diraja Sultan Mizan.

Kata beliau: “Lawatan ini tiada kena mengena dengan YDSM dan ia dikendalikan melalui inisiatif Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Alam Sekitar (Mosti).

“Kesilapan siaran media yang mengatakan lawatan itu dianjurkan YDSM sehingga menimbulkan salah faham adalah tidak disengajakan dan amat dikesali.” katanya.

Jelas dan tepat! Rosli mengakui kesilapan pihaknya dan sudah memperbetulkan fakta.

Jadi apa yang dimaksudkan manipulasi oleh Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) seperti yang disiarkan melalui blog proPAS itu?

Kenyataan hanya berbeza pada nama sahaja, bukan isi dan maksud.


Apakah Dr Azman Ibrahim (atas) mempunyai niat yang tersembunyi dan tidak baik apabila mengatakan “saya bimbang ada pihak yang berdolak dalih tentang suatu kenyataan sebenarnya berhubung isu pemergian Menteri Besar ke benua Antartik…yang paling teruk adalah pejabat MB sendiri seolah-olah memanupulasi pihak media terutama agensi Bernama, agensi rasmi negara.”?

Amat nyata yang cuba memanipulasikan kenyataan ialah Dr Azman. Sebagai pemimpin Dr Azman jangan cuba menangguk di air keruh!

Untuk makluman, Rosli yang pernah menjadi wartawan dan Ketua Biro New Straits Times lebih mengetahui dan bertanggungjawab mengenai kerjanya.

Sedangkan apakah pengalaman Dr Azman sebagai pengamal media yang memboleh dan melayakkannya dari segi pengalaman sebagai Pengerusi aktivis berkenaan?

Baca apa yang dinyatakan oleh Rosli Zakaria melalui pembetulan kenyataan akhbar berkenaan:




Lawatan ke Antartika yang diketuai Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said sebenarnya dikendalikan Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan, di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Alam Sekitar (Mosti).
Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar, Rosli Zakaria berkata, lawatan itu tiada kaitan dengan Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM) sebagaimana yang dilaporkan media sebelum ini.
“Lawatan ini tiada kena mengena dengan YDSM dan ia dikendalikan melalui inisiatif Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Alam Sekitar (Mosti).
“Kesilapan siaran media yang mengatakan lawatan itu dianjurkan YDSM sehingga menimbulkan salah faham adalah tidak disengajakan dan amat dikesali,” katanya.
Ahmad dijadualkan pulang ke Terengganu pada 2 Februari ini selepas menamatkan lawatan kerja selama 15 hari di sana.
Terdahulu, YDSM melalui kenyataan medianya menafikan menganjurkan lawatan Menteri Besar Terengganu ke Antartika.
Katanya, yayasan hanya menjalankan kerja amal bagi memberi sumbangan ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi, kesejahteraan hidup dan pendidikan rakyat selain melakukan program penyelidikan sejarah, pembangunan seni warisan serta pemulihan alam sekitar negeri.
Bandingkan dengan apa yang disebut oleh Dr Azman: 

Isu Antartika; Pejabat Menteri Besar Jangan Berdolak Dalih, Memanupulasi Media

KUALA TERENGGANU – Pengerusi Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) Dr Azman Ibrahim melahirkan kebimbangan terhadap kenyataan baru yang dikeluarkan oleh pejabat Menteri Besar Terengganu berhubung isu pemergian Dato’ Seri Ahmad Said ke Antartika.

Beliau mempersoalkan bagaimana dalam masa dua minggu pejabat yang menjadi pusat pentadbiran negeri boleh mengeluarkan kenyataan berbeza berhubung isu tersebut. “saya bimbang ada pihak yang berdolak dalih tentang suatu kenyataan sebenarnya berhubung isu pemergian Menteri Besar ke benua Antartik, “yang paling teruk adalah pejabat MB sendiri seolah-olah memanupulasi pihak media terutama agensi Bernama, agensi rasmi negara,”ujarnya.

Beliau berkata demikian merujuk kepada kenyataan terbaru pejabat Menteri Besar yang membuat ‘pusingan U’ berhubung penglibatan Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM) dalam ekspedisi yang dianjurkan oleh Kementerian Sains, Tenologi dan Inovasi. Menurutnya pada minggu lalu, bertarikh 15 Januari, 2014, pejabat MB dan Ahmad Said sendiri mendakwa perjalanannya adalah inisiatif bersama YDSM.

Pada 24 Januari, Bernama melaporkan, pejabat YDSM sebaliknya menafikan penglibatan Yayasan tersebut dan menjelaskan ia hanya terlibat kerja amal bagi memberi sumbangan ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi, kesejahteraan hidup dan pendidikan rakyat, selain melakukan program penyelidikan sejarah, pembangunan seni warisan serta pemuliharaan alam sekitar negeri.

Setelah penafian itu, barulah pejabat MB khasnya Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar, Rosli Zakaria tiba-tiba mengakui pula, ia silap dilaporkan oleh pihak media. “ia adalah sesuatu yang amt serius, dan memalukan pejabat Menteri Besar Terengganu, bahkan sekiranya dakwaan Rosli benar bahawa ia adalah kesilapan siaran media.

“Rosli selaku Setiausaha Akhbar kepada MB perlu menyatakan dengan jelas, adakah pihak pejabat MB yang melakukan kesilapan atau pihak media yang silap,”jelasnya.

Katanya, selaku seorang aktivis media, beliau terpanggil untuk mengenengahkan isu tersebut bagi melindungi semua penggiat media, agar tidak diperkotak katikkan oleh orang politik.

“kalau silap, mengaku silap dan minta maaf, kalau pihak media silap atau kedua-dua silap, minta maaf kepada rakyat, “supaya rakyat tidak hilang kepercayaan kepada media dan agar rakyat tidak dipersalahkan sekiranya membuat sebarang komen yang ‘tajam’ dalam media sosial,”tambahnya.
Amat nyata apa yang cuba dispinkan oleh Dr Azman ini tidak menjadi kerana yang ikhlas menyatakan kesilapan dan memperbetulkan kenyataan akhbar adalah di pihak Rosli.

Yang kita nampak pemimpin pembangkang atau juga NGO PAS berusaha menpersoalkan lawatan Menteri Besar ke Antartika untuk memesongkan pemikiran rakyat dengan harapan rakyat mempersoalkan Menteri Besar.

Cara murahan mendapatkan sokongan politik seperti ini akan menyebabkan rakyat pula mempersoalkan mereka balik, 'apakah niat dan kerja baik Datuk Seri Ahmad Said wajar dipersoal, dicerca dan diperhodohkan sedemikian rupa?"

No comments:

Post a Comment