Monday 27 September 2010

Wan Ahamad Tidak Ada Kena Mengena Pun!

PERBICARAAN SMS UGUTAN BUNUH ADUN

Bahagian Kedua (Sambungan Semalam)

Mohd Latif Kachong, Pengarah Urusan Mobile Biz Network

Seperti disebutkan pada bahagian pertama, Pengarah Urusan Syarikat Mobile Biz Network yang memiliki aplikasi perkhidmatan OwnSms-Broadcast, Mohd Latif Kachong berkata, beliau meluluskan pengaktifan akaun untuk pelanggan bernama Irwan selepas diminta berbuat demikian oleh pemilik syarikat itu, Hazwan Abu Hassan.

"Hazwan meminta saya mengaktifkan akaun berkenaan untuk Irwan bagi kegunaan UMNO. Selepas mengaktifkan akaun tersebut, saya menyerahkan nama akaun dan kata laluan kepada Hazwan. Saya tidak kenal siapa Irwan," katanya ketika menjawab soalan peguam bela di hadapan Hakim M Bakri Abd Majid pada 22 September lalu.

Mohd Latif berkata, beliau juga tidak boleh memastikan sama ada sistem dan server aplikasi tersebut atau akaun milik Irwan itu telah digodam.

Katanya, pihaknya juga tidak mengawal dan menyelia server yang menempatkan aplikasi tersebut kerana ia diuruskan oleh syarikat lain.
 Antara pihak yang disebut kini ialah nama syarikat (OwnSms-Broadcast) , pelanggan (Irwan) serta pemilik (Hazwan).

Dan jangan lupa, akaun diaktifkan untuk Irwan bagi kegunaan UMNO.

Siapa pemimpin atau pihak UMNO? Ini juga menimbulkan persoalan menarik untuk diperkatakan.

Siapa Irwan? Dia bekerja dengan siapa? Apa Dr Ramzi buat di Ibu Pejabat UMNO? Apa pula Dr Ramzi dan Idris Jusoh buat di Pejabat UMNO?

Apa pun jangan ganggu prosiding mahkamah. Akan diketahui juga akhirnya!

Amat jelas kini tumpuan mahkamah adalah antara pelanggan dan pemilik server aplikasi yang menghantar sms ugut bunuh berkenaan. Wan Ahamad kini hanya menjadi penonton dan menunggu untuk hakim mengatakan beliau bebas daripada tuduhan oleh Dr Ramzi.

Daripada penjelasan oleh pihak syarikat yang menawarkan perkhidmatan penghantaran sms secara bulk dan juga pihak yang melanggan perkhidmatan ternyata ia memberikan gambaranb seolah-olah UMNO dan Ibu Pejabat UMNO terpalit dalam kes ini.

Namun ternyata Ibu Pejabat UMNO di mana Irwan bertugas bagaikan tidak ada 'apa-apa' dan seolah-olah kesalahan itu dilakukan oleh pihak di Terengganu.

Apa reaksi Ibu Pejabat UMNO mengenai Irwan? Sehingga ini 'kosong', Zero. Jika terus berdiam diri, apakah Ibu Pejabat UMNO juga mempunyai konspirasai dalam penghantaran sms Ugut Bunuh ini?
Jika tidak, pihak pentadbir Ibu Pejabat UMNO dari Setiausaha Agung dan Setiausaha Kerjanya kenalah menjawab dengan siapa Irwan ini bekerja.

Semakin jelas, ada pihak yang menjadi dalang kepada tindakan kumpulan Geng 10 bertindak memulaukan sidang DUN. Cakap-cakap kononnya takut 'kena bunuh' adalah konspirasi semata-mata.

Juga, semakin jelas,  apa yang dibuat oleh Geng 10 sebelum ini, termasuk memulaukan Sidang DUN adalah amat hina dan memalukan. Tiga daripada anggota Geng ini membuat laporan polis mengenai sms Ugut Bunuh ini.

Kesan sms ugut bunuh ini bukan sahaja kepada Wan Ahamad, Ahmad Said dan Sidang DUN yang dipulaukan tetapi juga berkait dengan UMNO dan Idris Jusoh.

Hanya Allah yang akan menunjukkan siapa yang benar dan siapa yang salah dalam kes ini tetapi petunjuk akhir-akhir ini amat meresahkan mereka yang membuat tuduhan kepada Wan Ahamad.

Apa yang mahu dilakukan Wan Ahamad selepas ini hanya begitu yang tahu dan Allah yang mengetahui.

Diulangi di sini, antara pertuduhan dalam kes ini ialah Dr Ramzi dituduh memfitnah Wan Ahamad Wan Muda, bekas Setiausaha Sulit Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said yang kini memegang jawatan Timbalan Setiausaha kerajaan negeri dengan menghantar SMS ugutan itu menggunakan nombor telefon bimbit 019-9158369 milik Wan Ahamad.

Ikuti rumusan esok (Bahagian Akhir)

No comments:

Post a Comment