Saturday 25 February 2012

PAS Terengganu, Dr Azman Bagai Ayam Yang Ekornya Bergelumang Tahi


Telor siapa yang kecut merut sekarang?

Siapa yang tidak lena tidur dan bimbang diri serta parti mendapat malu?

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said atau Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi?

Dia ingat Menteri Besar main-main apabila sebut nak saman beliau kerana kenyataannya yang memfitnah Menteri Besar dan Kerajaan Negeri mengenai isu pakaian dan kelengkapan sekolah.

Nasib baik Ahmad Said saman Dr Syed Azman dan Harakahdaily sahaja.

Berdegar-degar buat kenyataan akhbar dan berdegar-degar juga cakap dalam Persidangan Dewan Rakyat tetapi kini Dr Syed Azman bagai ‘ayam yang kuat berkokok tetapi ekornya berlumuran bergemulang tahi”.

Cakap berdegar-degar kononya ada fakta dan bukti.

Sebaliknya laporan-laporan yang dikemukakan dengan mengambil Laporan Ketua Audit Negara 2010 diputarbelitkan sedangkan bantuan itu meringankan beban keluarga miskin dan ini diakui sendiri oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Laporan lengkap mengenai isu ini dapat dibaca melalui ulasan Hambali Abdul Latiff dalam teganuku (di sini, di sini, di sini dan di sini) yang menganalisis tuduhan dan fitnah Dr Syed Azman dan apa pula reaksi Menteri Besar dan kedudukan sebenar!

Hakikatnya, tuduhan awal mengenai isu ini dibuat oleh Berita Harian melalui satu berita yang ditulis Baharom Bakar yang memetik ADUN Hulu Besut, Nawi Mohamad.

Entah macam mana mulanya riuh juga Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri mahu mengambil tindakan terhadap Berita Harian.

Namun selepas jawapan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia, Ahmad Razif Abdul Rahman, cerita mahu saman Berita Harian hilang begitu sahaja.

Tiba-tiba Dr Syed Azman menulis melalui kolumnya di Harakahdaily mengenai isu ini yang katanya ada penyelewengan.

Berikutan itu pada 15 Disember tahun lalu, kerajaan negeri mendakwa artikel bertajuk "Seleweng RM30 juta bantuan sekolah?" yang ditulis oleh Syed Azman dan disiarkan di muka surat N5 di dalam akhbar Harakah bertarikh 11 hingga 13 November 2011 adalah salah, fitnah serta berniat jahat
.
Selain itu, dua lagi individu turut menyaman Dr Syed Azman. ADUN Batu Buruk yang suka bantai orang kononnya berasaskan penyelidikannya, ternyata tertipu kerana berasaskan TEGURAN Ketua Audit Negara.

Laporan Ketua Audit Negara 2010 membuat teguran dan TIDAK ADA SATU PUN PERKATAAN MENYEBUT PENYELEWENGAN walaupun ada menyebut KELEMAHAN.

Dan mungkin menyedari beliau melakukan kesilapan, Dr Syed Azman kemudian membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mendesak agar kes ini disiasat dengan dakwaan dan tuduhan yang sama!

Apa yang dilakukan Syed Azman ini menggambarkan dendam kesumatnya selain untuk menunjukkan beliau juga calon layak menjadi Menteri Besar jika PAS menang (untuk menunjukkan lebih daripada Pesuruhjaya PAS Terengganu, Wahid Endot kot?), beliau beria-ia membuat laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengenai perkara ini.

Akhirnya beliau terperangkap!

Kerajaan Negeri bersama yang lain bertindak belas dengan menyaman Dr Azman dan perbicaraan kes saman fitnah Kerajaan Negeri Terengganu bersama tiga yang lain terhadap Dr. Syed Azman dan tiga lagi akan didengar di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bermula 23 Julai depan.

Semalam peguam Edynoor Hiefnee Razali yang mewakili Kerajaan Negeri Terengganu memberitahu pemberita, tarikh tersebut ditetapkan oleh Hakim Amelia Tee Hong Geok Abdullah Jumaat (24 Feb 2012) dengan kehadiran peguam Azhana Mohd. Khairudin bagi pihak Syed Azman dan yang lain.

Hakim berkenaan turut menetapkan 30 April ini pengurusan kes tersebut bagi memastikan pihak-pihak mematuhi semua arahan mahkamah antaranya memfailkan ikatan dokumen fakta yang dipersetujui.

Selain kerajaan negeri, turut dinamakan sebagai plaintif ialah Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said serta dua peniaga dari Hamie Enterprise, Mek Hawa Abdul Rahman dan Hamie Azreen Ami Nordin.

Pihak plaintif menamakan Syed Azman; pemegang permit akhbar Harakah, Datuk Mustafa @ Hassan Ali; Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman; dan syarikat penerbitan Harakah, Angkatan Edaran Enterprise Sdn. Bhd. masing-masing sebagai defendan pertama hingga keempat.

Menurut pernyataan tuntutan, Kerajaan Negeri Terengganu menyatakan, telah bersetuju melaksanakan program Bantuan Pakaian dan Alatan Sekolah bagi seluruh pelajar miskin di negeri itu untuk meringankan beban kewangan keluarga miskin dalam menyediakan keperluan persekolahan anak-anak.

Bagi melaksanakan program tersebut, Menteri Besar telah menerima dua sebut harga daripada Hamie Enterprise dan sebuah lagi syarikat lain.

Pihak plaintif berkata, artikel tersebut antara lain menggambarkan pemberian kontrak itu tidak telus, tersalah urus dan secara salah mendapatkan keuntungan yang besar.

Ekoran penerbitan tersebut, pihak plaintif menyatakan, reputasi dan nama baiknya telah terjejas, perniagaannya rugi selain menanggung malu.

Jadi telor siapa sebenarnya yang kecut? Siapa yang sudah berkentot-kentot kerana perut memulas gara-gara membuat kenyataan palsu?

Ahmad Said ke itu atau tukang spin PAS yang membuat pembohongan bersiri di DUN Terengganu?

No comments:

Post a Comment