Wednesday 3 May 2017

Satiful DiHukum, Terima Padah Kerana Sepentas Dengan Razali Idris?


Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu Saitifu Bahri Mamat dicerca dan dibelasah teruk seperti ‘sudah jatuh ditimpa tangga’ oleh UMNO Terengganu.

Ia gara-gara beliau kalah dalam pertandingan peringkat ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat pada Muktamar PAS ke 63 berakhir Isnin lalu.

Media pro Ahmad Razif membuat rumusan kekalahan Satiful dalam pertandingan peringkat ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat kerana berbaik-baik dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Kononnya Ahli Dewan Undangan PAS Paka itu yang memperolehi 500 undi lebih menerima kekalahan kerana membuat keputusan ‘menentang arus’ atas arahan Presiden PAS.

Juak-juak Ahmad Razif dengan penuh keyakinan mengatakan sebelum muktamar PAS ke 63 berlangsung, Satiful  dan barisan kepimpinan PAS di DUN Paka telah menjemput Pengerusi PPBM Terengganu Datuk Razali Idris berdiri diatas pentas  dalam satu ceramah didalam kawasan beliau.

Menurut sebuah portal pro Ahmad Razif, “nyata apa yang telah dilakukan oleh beliau tidak dapat diterima oleh perwakilan PAS kerana sikapnya membelakangkan Presiden Parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini.”

Benarkah seperti ini atau kerana sebab-sebab lain?

Apakah Satiful membuat keputusan itu tanpa memaklumkan kepada Presiden partinya?

Inikah balasan atau hukuman kerana sepentas degan Razali?

Memetik kata-kata kononnya seorang ahli PAS bernama ‘Ahmad Majid’, poral berita yang menjaga kepentingan Menteri Besar Terengganu yang sangat bimbang Barisan Nasional (BN) akan kalah kali ini menyebut, keputusan Satiful itu membuatkan ahli-ahli serta perwakilan PAS keseluruhannya marah dengan tindakan beliau.

Dengan kata lain, ahli PAS menolak Pesuruhjaya PAS Terengganu itu itu kerana ‘telah diketahui bahawa PAS tidak akan menjalinkan hubungan dengan Pakatan Harapan (PH) diantaranya PPBM yang diketuai Tun Dr. Mahathir Mohamad.’

Malah memetik kononnya  beberapa sumber PAS Terengganu, Satiful akan direhatkan menjadi Pesuruhjaya PAS negeri itu kerana tidak berupaya  untuk mengemudi PAS Terengganu menghadapi UMNO dinegeri itu.

Apakah kini sudah ada orang PAS yang sanggup membuka rahsia parti kepada UMNO kerana marah dengan Satiful?


Malah Satiful dituduh memasang impian untuk menjadi Menteri Besar Terengganu yang ke 15 setelah tumbangnya UMNO/BN di negeri itu. Malah, Satiful juga dituduh enggan mendengar nasihat daripada  orang-orang lama dalam PAS bahawa beliau tidak harus mengidamkan kerusi tersebut.


Dikatakan  juga, persaingan untuk mendapat kerusi menteri besar Terengganu selepas PRU 14 nanti dengan beberapa nama yang dicanang oleh jenteranya diseluruh Terengganu dan disebabkan itu Satiful dalam diam menjalinkan hubungan atau pakatan sulit dengan PPBM dan PAN Terengganu.

“Perkara itu dapat dihidu oleh ponyokong-penyokong Tuan Guru Hadi dan disampaikan kepada Hadi untuk membuat sesuatu kepada pesuruhjaya PAs Terengganu itu,” demikian lapor portal yang menjadi ‘burung kakak tua’ Ketua UMNO Bahagian Kuala Nerus.

Akibat tindakan Satiful itu, beliau kecundang dalam pertanding AJK PAS Pusat dan nyawanya sebagai PesuruhjayaPAS Negeri Terengganu kini di tangan Presiden PAS sama ada mengekalkan beliau atau mengantikan dengan orang kepercayaan PAS Terengganu.

Beberapa nama sudah disenaraikan bagi mengantikan tapak kerusi pesuruhjaya PAS Terengganu diantaranya  ADUN Tepuh,  Hishamuddin Abdul Karim, Pengarah Penerangan PAS Pusat  Ahmad Amzad Hashim, ADUN Bukit Payong Mohd Nor Hamzah dan ADUN Alor Limbat, Ariffin Deraman.


“Nama-nama berkenaan telah berada dalam senarai Hadi dan ia akan difikirkan oleh beliau untuk menentukan halatuju PAS Terengganu bagi menghadapi PRU 14 nanti,” demikian kata portal berita tajaan UMNO Terengganu itu.

Bergembirakah Ahmad Razif ketika ini kerana dapat 'membalas' kesipuan yang diakibatkan oleh Satiful kerana bekerjasama dengan Razali sebelum ini?

No comments:

Post a Comment