Friday 12 April 2013

Asal Bukan Ahmad Said...3 Ahli Parlimen, 2 Exco Gugur!

Oleh Panglima Gunugn  Tebu

Bahagian Kedua 

Cerita Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said memang hebat.


Menjadi tumpuan hinggakan blogger terkenal RBF turut mengulas: Kata RBF kelmarin, Di Terengganu pula desas-desus mengatakan MB, Datuk Seri Ahmad Said tidak dicalonkan telah kedengaran sejak seminggu lepas. Bagaimanapun Datuk Seri Ahmad Said telah menafikan perkara itu. Dalam banyak-banyak negeri di Malaysia di Terengganu adalah yang paling kuat gosip kedengaran.

Macam-macam cerita dari Terengganu.... Gosip-gosip yang tersebar mengatakan seorang muka baru, yang juga seorang ahli perniagaan dari Hulu Terengganu, HA Zakry akan diletakkan bertanding di Dun Kuala Berang dan bakal dilantik sebagai MB Terengganu. 

Mengikut maklumat penduduk setempat, HA Zakry kini setiap hari giat pergi ke segenap kawasan dalam Dun berkenaan memperkenalkan dirinya dan menyatakan kepada orang ramai bahawa Datuk Najib telah mengesahkan kepada beliau sendiri yang beliau akan dicalonkan. Wow hebat....Kalau tak jadi kenyataan jangan pula sabotaj parti ya....Nantikan pergi beritahu orang ramai pula yang Datuk Najib suruh sabotaj.” 

Kita tidak tahu nujum mana yang dicari RBF sampai begitu jauh hingga ke Kuala Berang mencari calon Menteri Besar.

Sedangkan kalau duduk di lobi atau coffee house Primula pun untuk dapat 13 nama bakal Menteri Besar tidak susah.

Datang lima orang bawa tiga  nama setiap orang dah cukup…dah 15 nama Menteri Besar.

Kalau inilah gayanya, nanti pening kepala pihak yang akan ‘memperkenankan perlantikan Menteri Besar’ untuk memilih nama-nama berkenaan.

Habis kalau tak nak pening, kekalkan yang dah ada habis cerita. Akhirnya Ahmad Said juga yang terpilih?

Mengenai isu calon BN Terengganu, menurut Ahmad Said, ia sudah diselesaikan selepas pertemuan dengan Perdana Menteri, oleh itu ia bukan lagi menjadi halangan dan kebimbangan kepada parti untuk bertanding.

"Senarai nama telah lengkap.Cuma tidak boleh nak beritahu lagi kerana takut saat-saat akhir ada pertukaran. Dalam politik ini, apa sahaja boleh berlaku kecuali bila serah, baharu isytihar kepada calon," katanya.

Orang ramai khususnya penyokong BN tidak wajar mempercayai khabar angin berkaitan calon yang bakal bertanding kerana ia boleh mengusutkan keadaan.


Apapun khabar angin dan ramalan ‘dukun pilihan raya’ tidak dapat disekat.

Senarai yang diedarkan kepada orang ramai oleh ‘tangan ghaib’ menyebut sekurang-kurangnya empat Ketua UMNO tidak bertanding. Ia termasuk Ketua UMNO Kemaman, Datuk Seri Ahmad Said, Ketua UMNO Dungun, Datuk Rosli Mat Hassan, Ketua UMNO Setiu, Datuk Mohd Jidin Shafie, Ketua UMNO Kuala Nerus, Datuk Nasir Ibrahim Fikri. 

Ketua UMNO Bahagian yang bertanding ialah Datuk Seri Idris Jusoh akan bertanding di kerusi Parlimen Besut, Datuk Tengku Putera Awang di Dewan Undangan Kuala Berang dan Ketua UMNO Bahagian Marang dmempertahankan kerusi DUN Pengkalan Berangan.

Amat jelas sekurang-kurangnya tiga  ahli Parlimen akan digugurkan dan Ahmad Said sebagai Ketua UMNO Kemaman, langsung tidak bertanding dan automatik tidak menjadi Menteri Besar.

Ramalan-ramalan menyebut, bagi Parlimen Kuala Nerus, bekas Exco, Datuk Ahmad Razif akan bertanding di Kuala Nerus dan tempatnya di DUN Seberang Takir akan diambil alih oleh muka baru.

Sementara Parlimen Setiu akan diambil alih oleh bekas Exco, Khazan Che Mat, sementara Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Kemaman dan Dungun akan dikekalkan.

Bagi Parlimen Marang, Datuk Dr Abdul Latiff Awang akan kembali sementara pegawai di Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu, Zubir Embong akan bertanding di Kuala Terengganu.

Sementara ramalan turut menggugurkan Exco Pertanian dan Industri Asas Tani negeri Terengganu, Ashaari Idris (kiri) di DUN Langkap dalam Parlimen Setiu yang akan memperkenalkan muka baru.

Satu lagi DUN akan memperkenalkan muda baru ialah Batu Rakit.

Dua lagi kerusi DUN dalam Parlimen Setiu dijangka akan dipertahankan calon lama.

Di Besut, dua muka baru akan diperkenalkan di Hulu Besut dan Jertih. Seorang lagi Exco yang akan digugurkan ialah bekas Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said (kanan) di mana tempatnya di DUN Teluk Pasu akan diambil alih oleh muka baru.

Yang disebut-sebut ialah Pengarah Yayasan Islam Terengganu, Kamarul Amin selain seorang jurutera dikatakan akan bertanding di DUN BUKIT Tunggal.

Bagi DUN dalam Parlimen Kuala Terengganu, dikatakan semuanya akan diperkenalkan muka baru termasuk di DUN Wakaf Mempelam, di DUN Ladang dan DUN Batu Buruk kecuali Datuk Toh Chin Yaw di DUN Bandar yang diwakili MCA.

Kawasan itu perlu terus diwakili kaum Cina menerusi penyandangnya bagi memastikan kebajikan mereka kekal terbela dan juteru itu, Ahmad Said berkata kaum Cina harus memberi sokongan padu kepada Toh yang juga Pengerusi MCA negeri, bagi menjamin suara kaum Tionghua terus diwakili pada peringkat kerajaan negeri.

DUN Bandar yang terletak dalam kawasan Parlimen Kuala Terengganu merupakan satu-satunya kerusi tradisi yang ditandingi MCA di negeri itu.Pada pilihan raya umum 2008, Toh mempertahankan DUN Bandar dengan majoriti 1,142 undi mengatasi calon PKR Dr Abdul Manaf Che Mat.


"Kalau MCA kalah kerana orang Cina tidak beri sokongan, maknanya orang Cina tiada wakil. Ini bukan soal parti, ini soal wakil masyarakat Tionghua dalam DUN," katanya kepada pemberita sebelum mempengerusikan mesyuarat Barisan Nasional negeri, di Kuala Terengganu, malam kelmarin.

Beliau mengulas perkara itu susulan desas-desus bahawa Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan meletakkan Azan Ismail yang merupakan penyandang kerusi Parlimen Indera Mahkota di Pahang, untuk menentang Toh pada pilihan raya umum kali ini.

Ramalan mengatakan untuk untuk Parlimen Hulu Terengganu, selain Tengku Putera yang akan berubah kerusi, seorang calon baru akan diperkenalkan di DUN Manir iaitu Yusuf Awang Hitam.

Di Marang, seorang muka baru akan diperkenalkan dan seorang muka lama akan kembali di DUN Alor Limbat dan Dun Rhu Rendang.

Di Parlimen Dungun, dua muka baru akan bertanding di DUN Paka dan DUN Sura sementara di Kemaman, disebut-sebut dua muka baru akan diperkenalkan iaitu Kamaruddin Ali, iaitu AJK Bahagian serta bekas wakil calon Ahmad Said akan bertanding di DUN Kijal sementara seorang muka baru di DUN Kemasik.

 (Nota ; Siapa Kamarudin Ali atau Din Bagla ini akan diulas pada sambungan akan datang)

Sama ada benar atau tidak benar ramalan berkenaan - lebih mengeruhkan dan memburukkan keadaan ialah apabila ada rangkaian umpamanya Kelab Penyokong DSIJ (Datuk Seri Idris Jusoh) di Facebook turut membuat ramalan.


Dengan rangkaian kelab yang mempunyai ahli terdiri daripada wakil rakyat UMNO, pemimpin UMNO, wartawan ia menjadi rujukan beberapa pihak, lebih-lebih lagi ‘nujum politik yang memihak’.

Maka lebih panaslah suasana dan kenyataan terbuka bahawa Terengganu akan mempunyai Menteri Besar baru seakan benar kerana ia datang daripada pihak yang ‘layak dipercayai’.

Sementara apa yang dipaparkan melalui rangkaian FB khususnya seperti daripada Kelab Penyokong DSIJ seakan benar belaka dan tiada yang tidak benar”!

Bersambung….

No comments:

Post a Comment