Friday 11 May 2018

KEMBALILAH KE TERENGGANU WAHAI WAN AHAMAD!



Kejatuhan kerajaan Barisan Nasional (BN)/UMNO pada Pilihan Raya Umum ke-14 membawa eri yang sangat besar kepada seseorang yang dipanggil sebagai ‘Menteri Besar Kedua’ di era Datuk Seri Ahmad Said.

Bagaikan terlepas daripada sumpahan kepimpinan UMNO Terengganu, bekas Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar – Datuk Wan Ahamad Wan Muda - kini pastinya berasa lega dengan keputusan PRU14.

Apakan tidak, selama empat tahun (dari Mei 2014 hingga 2018), beliau antara yang dipersalahkan gara-gara UMNO menang hanya 17 kerusi pada PRU13, walaupun kerajaan BN tetap bertahan di Terengganu.

Di sebalik hukuman itu, Wan Ahamad ternyata benar dalam kes ‘SMS Ugut Bunuh’ yang menyebabkan sekumpulan Ahli Dewan Undangan Negeri )ADUN) Terengganu memboikot persdidangan DUN  apabila pesalahnya - orang yang rapat dengan Datuk Seri idris Jusoh - yang sebenarnya melakukan kesal;ahan  itu sudah pun dijatuhi hukaman penjara.

SMS Ugut Bunuh untuk pulaukan Sidang DUN
Selain itu, peranan Wan Ahamad dalam menyatukan kembali ‘Geng 10’ dengan Ahmad Said juga tidak boleh diperkecilkan.

Wan Ahmad yang pernah menjadi Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri dan kemudian sebagai Ketua Pegawai Operasi Terengganu Inc. yang masih tidak diketahui di mana beliau berada, bukanlah insan yang istimewa sangat - namun peranannya menjamin Ahmad Said dan UMNO menang di Terengganu pada PRU13  sangat besar.

Ternyata, perbuatan penyokong Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman – khususnya beberapa pegawai tinggi TCS - yang bertindak menyingkirkan sesiapa sahaja yang dilihat rapat dengan Wan Ahamad kini menerima padahnya.

Sedangkan mereka itu tahu dan mahir bagaimana mahu mempertahankan Terengganu daripada jatuh ke rangan lawan. Namun mereka sama ada di pecat,  dipetisejukkan atau juga ditorture dalam melaksanakan tugas kerana membalas dendam .

Yang melakukan kerja ini adalah mereka yang memegang jawatan tinggi selepas Ahmad Said meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar.

Geng 10 yang pernah menentang Ahmad Said
Satu ciri yang dapat dilihat kepada Wan Ahamad ialah beliau tidak kelihatan mengongkong Menteri Besar atau seperti ‘lalat hijau yang sering menyibuk berterbangan’ di tepi dan sekeliling Ahmad Said.

Wan Ahmad adalah operator bersembunyi yang enggan dan tidak sering menunjuk muka seolah-olah ‘akulah orang MB’.

Begitu juga dengan rakan-rakannya yang menjalankan tugas masing-masing. Mereka bukannya sering mengikut atau mengerumuni Menteri Besar di mana-mana sahaja – sama ada di Terengganu atau Kuala Lumpur.

Jentera Wan Ahamad melalui APMT, UKOM dan beberapa yang lain melaksanakan tugas mereka dalam senyap dan tidak mencari publisiti.

Malah, jentera media dan siber yang dikawal sendiri oleh Wan Ahamad sangat berkesan walaupun dalam jumlah yang kecil berbanding dengan jentera siber di era Ahmad Razif.
Wan Ahamad menggunakan kepakaran orang tempatan bukan ‘mengimport’ dari Selangor dan sebagainya untuk menjadi jentera pilihan rayanya.

Selama lima tahun pada era Ahmad Said, Wan Ahamad menjalankan tugasnya berdasarkan pengalamannya sebagai pentadbir di daerah dan negeri untuk menjamin kuasa politik UMNO dan semestinya Ahmad Said dikekalkan.

Tetapi sekarang?

Apabila Wan Ahamad dilontarkan jauh-jauh – tidak diketahui sama ada Ahmad Said turut bertanggungjawab – jentera UMNO dilihat gah dengan papan tanda, papan iklan, Terengganu Times dan sebagainya tetapi BN kalah teruk.

Apapun, Wan Ahamad mungkin kembali ‘timbul’ selepas ini tetapi tidak diketahui sama ada akan bersama UMNO atau sebaliknya.

Dia bebas memilih jalannya sendiri.

Lagipun dengan ‘bebasnya beliau daripada sumpahan’, mungkin langkah beliau seterusnya ialah menyertai kumpulan yang rapat atau yang menyokong Putrajaya.

Pastinya Wan Ahamad boleh membantu jentera Pakatan Harapan di Terengganu untuk kembali bingkas selepas kalah teruk – tidak memenangi satu kerusi pun sama ada di Parlimen ataupun Dewan Undan gan Negeri.

Selamat kembali Wan Ahamad!

No comments:

Post a Comment